افزایش سطح TFA در آب های جهانی باعث نگرانی می شود



وجود تری فلورواستیک اسید، یک ماده شیمیایی خطرناک برای همیشه، در محیط‌های مختلف جهانی در حال افزایش است و نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر باروری انسان و رشد کودک ایجاد می‌کند.

Leana Hosea و Rachel Salvidge برای روزنامه گاردین.

به اختصار:

  • تری فلورواستیک اسید (TFA) به دلیل وجود آن در محصولاتی مانند مبردها و آفت کش ها، علی رغم جایگزینی CFC ها برای محافظت از لایه ازن، در محیط انباشته می شود.
  • نگرانی ها در مورد برگشت ناپذیری تجمع TFA در حال افزایش است، با شواهدی که نشان می دهد افزایش چشمگیر در آب های سطحی، آب باران و خون انسان وجود دارد.
  • تلاش‌ها برای مدیریت اثرات TFA با تأخیر مواجه هستند، تنها چند کشور محدودیت‌های نظارتی را تعیین می‌کنند و حذف موثر از آب همچنان یک موضوع چالش برانگیز و پرهزینه است.

نقل قول کلیدی:

به هر طرف که نگاه کنید در حال افزایش است. هیچ مطالعه ای وجود ندارد که غلظت TFA افزایش نیافته باشد.

– دیوید برینگر، مشاور محیط زیست

چرا این مهم است:

تری فلورواستیک اسید ممکن است هنوز نامی شناخته شده نباشد، اما اثرات زیست محیطی و سلامتی آن به طور فزاینده ای مورد بررسی قرار می گیرد. این ماده به خانواده بزرگتر مواد پر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) تعلق دارد که به دلیل ماندگاری در محیط و مقاومت در برابر فرآیندهای تخریب طبیعی، اغلب به عنوان “مواد شیمیایی برای همیشه” شناخته می شوند. برخلاف برخی دیگر از ترکیبات در کلاس خود، TFA بسیار متحرک است و می تواند به راحتی به سیستم های آبی مهاجرت کند و نگرانی هایی را در مورد پتانسیل آن برای آلوده کردن منابع آب آشامیدنی ایجاد می کند.