تحقیقات نشان می‌دهد رویدادهای قوی‌تر ال نینو ممکن است آب شدن برگشت‌ناپذیر یخ‌های قطب جنوب را تسریع بخشد | نوسان جنوبی ال نینو



بر اساس تحقیقات آژانس علمی دولتی برتر استرالیا، رویدادهای قوی‌تر ال نینو به دلیل گرمای جهانی ممکن است ذوب برگشت‌ناپذیر یخ‌های قطب جنوب و قفسه‌های یخی و افزایش سطح دریاها را تسریع بخشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای اتمسفر انتظار می‌رود بزرگی نوسان جنوبی ال نینو (Enso) را افزایش دهد، مهم‌ترین نوسانات آب و هوایی سال به سال این سیاره و عامل اصلی خشکسالی‌ها و سیل‌های شدید. انتظار می رود که رویدادهای ال نینو بسیار گرم و رویدادهای خنک لانینا با گرم شدن سیاره بیشتر شوند.

اطلاعات نسبتا کمی در مورد تأثیر تغییرات Enso در قطب جنوب شناخته شده است. مطالعه جدیدی که این هفته در ژورنال Nature Climate Change به رهبری محققان CSIRO منتشر شد، نشان داد که رویدادهای قوی‌تر ال نینو احتمالاً تأثیرات متفاوتی در اقیانوس اطراف قاره جنوبی خواهد داشت.

بررسی 31 مدل آب و هوایی نشان داد که ال نینو قوی‌تر ممکن است گرم شدن آب‌های عمیق‌تر اقیانوس را تسریع کند و در عین حال سرعت گرم شدن سطح را کاهش دهد زیرا بادهای غربی در امتداد فلات قاره شدت کمتری دارند.

دانشمند ارشد تحقیقات در CSIRO و نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر Wenju Cai، گفت که اولی منجر به ذوب سریعتر ورقه های یخ و قفسه های یخ می شود. این مطالعه به این موضوع توجه نکرد که ذوب با سرعت بیشتری ممکن است رخ دهد.

تخمین زده می شود که ورقه یخی قطب جنوب حاوی حدود 30 میلیون کیلومتر مکعب یخ است که در صورت ذوب کامل، سطح دریای جهان را طی قرن ها 70 متر افزایش می دهد. یک مطالعه جدید جداگانه تخمین زده است که دمای جهانی یک درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن – نقطه ای که قبلاً سپری شده است – برای فروپاشی تدریجی صفحه یخی غرب قطب جنوب کافی است و منجر به افزایش چهار متری سطح دریا می شود.

کای گفت: «این تحقیق جدید نشان می‌دهد که ال‌نینوهای قوی‌تر ممکن است گرم شدن آب‌های عمیق در قفسه قطب جنوب را تسریع کند و باعث شود قفسه‌های یخی و صفحات یخی سریع‌تر آب شوند.» مدل‌سازی ما همچنین نشان داد که گرم شدن اطراف لبه‌های یخ شناور دریا در طول این فرآیند کند می‌شود و ذوب یخ‌های دریا در نزدیکی سطح را کاهش می‌دهد.

کای گفت که نتایج نشان می‌دهد که ال نینو قوی‌تر می‌تواند اثری “دوباره” داشته باشد، زیرا منجر به بدتر شدن آب و هوای شدید – گرما، خشکسالی و خطر آتش‌سوزی در شرق استرالیا و سیل در کالیفرنیا، پرو و ​​شیلی – و تسریع افزایش سطح دریاها می‌شود که باعث می‌شود. طغیان ساحلی شدیدتر

دکتر آریان پوریچ، از دانشکده جو زمین و محیط زیست دانشگاه موناش و یکی از نویسندگان گزارش، گفت که نتایج می تواند پیامدهای گسترده ای برای سیستم آب و هوای جهانی داشته باشد.

او گفت: “ادامه درک اینکه انسو چگونه به تغییرات آب و هوایی پاسخ خواهد داد، یک حوزه حیاتی از تحقیقات آب و هوایی است.” “هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد که ما باید در مورد فرآیندهای موثر بر دمای قفسه درک کنیم، و این یافته قطعه مهمی از پازل است.”

از تبلیغات قبلی خبرنامه رد شوید

مدیر مرکز عالی استرالیا در علوم قطب جنوب، پروفسور مت کینگ، گفت که این یک “کار جدی و نگران کننده” توسط دانشمندان معتبر و “خبر بد” بیشتر در مورد سهم بالقوه قطب جنوب در افزایش سطح دریا است.

او گفت: “ابهامات زیادی در مورد آینده انسو وجود دارد و این یکی دیگر از نگرانی ها است.”

یک مطالعه مدل‌سازی در سال گذشته نشان داد که رویدادهای قوی‌تر ال نینو و لانینا به دلیل گرمایش جهانی ممکن است تا سال 2030 در شرق اقیانوس آرام قابل شناسایی باشد، چند دهه زودتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت.

یخ دریا در اطراف قطب جنوب امسال به پایین ترین حد خود رسید و دانشمندان گزارش دادند که «تا به حال چنین وضعیت شدیدی را ندیده بودند». تغییرات در ذوب یخ دریا مستقیماً بر سطح دریاها تأثیر نمی گذارد، اما دانشمندان می گویند از دست دادن آن، صفحات یخ و یخچال های طبیعی را در معرض امواج قرار می دهد و تجزیه آنها را تسریع می کند.