تلفن های همراه و خطر سرطان: آیا باید نگران قرار گرفتن در معرض تشعشعات باشم؟



س: من دائماً با تلفنم سر و کار دارم و وقتی نیستم معمولاً نزدیک بدنم است. آیا باید نگران قرار گرفتن در معرض تابش باشم؟

گذراندن تمام روز به تلفن هوشمند خود احتمالاً هیچ لطفی به شما نمی کند. استفاده بیش از حد از تلفن با طیف وسیعی از نگرانی ها از جمله مشکلات خواب، افزایش سطح کورتیزول، درد مفاصل و حتی مشکلات روابط مرتبط است.

اما اگر نگران تشعشعات هستید، کارشناسان می گویند که لازم نیست گوشی خود را رها کنید.

Gayle Woloschak، دانشیار و استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی Feinberg دانشگاه نورث وسترن، گفت: “هیچ خطری در مورد تشعشعات تلفن همراه وجود ندارد.”

امیلی کافری، استادیار فیزیک سلامت در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت، مانند همه تلفن‌های همراه (همراه با شبکه‌های Wi-Fi، ایستگاه‌های رادیویی، کنترل‌های از راه دور و GPS)، گوشی‌های هوشمند نیز تشعشعات ساطع می‌کنند. آنها از امواج انرژی نامرئی برای انتقال صداها، متون، عکس‌ها و ایمیل‌ها به برج‌های سلولی مجاور استفاده می‌کنند که می‌تواند آنها را تقریباً به هر نقطه از جهان انتقال دهد.

اما مقامات بهداشتی از جمله سازمان غذا و دارو می گویند که نزدیک به سه دهه تحقیقات علمی چنین قرار گرفتن در معرض مسائل پزشکی مانند سرطان را مرتبط نکرده است. این چیزی است که ما می دانیم.

دکتر هوارد فاین، مدیر مرکز تومور مغز در مرکز پزشکی ویل کورنل نیویورک-پرسبیتریان در شهر نیویورک، گفت: “تابش” انواع مختلفی از انرژی را توصیف می کند که برخی از آنها خطراتی را به همراه دارند.

دکتر فاین گفت، بمب‌های اتمی، یا تا حدی کمتر، ماشین‌های اشعه ایکس، انرژی به نام تشعشعات یونیزان را ساطع می‌کنند که – در دوزهای کافی یا مکرر کافی – می‌تواند به DNA آسیب برساند و باعث سرطان شود.

به همین دلیل است که شما معمولاً در هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس یک پتوی محافظ سربی می پوشید.

اما به گفته دکتر کافری، انرژی گوشی‌های هوشمند در دسته‌ای به نام تشعشعات غیریونیزان قرار می‌گیرد که برای ایجاد این آسیب به اندازه کافی قدرتمند نیست.

بسیاری از مردم فکر می کنند که تشعشع، تشعشع است، اما همه چیز یکسان نیست. دکتر ولوشاک گفت. هیچ آسیبی به DNA در استفاده از تلفن همراه مشاهده نمی شود.

تشعشعات یونیزان خطرناک تر می توانند الکترون ها را از اتم ها که DNA ما را می سازند جدا کند. با گذشت زمان، آسیب DNA می تواند باعث سرطان شود.

اکثر کارشناسان و مقامات بهداشتی مانند FDA، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی توافق دارند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تشعشعات گوشی‌های هوشمند باعث مشکلات سلامتی می‌شود وجود ندارد. با این حال، چندین مطالعه در طول سال‌ها برای نشان دادن ارتباط آن‌ها با تومورهای مغزی سرفصل خبرها شده‌اند. به گفته دکتر فاین، بسیاری از این مطالعات از آن زمان، از جمله مطالعاتی که بر روی شبکه های تلفن همراه نسل پنجم یا 5G متمرکز شده اند، رد شده اند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که در سال 2010 منتشر شد، محققان ارتباط کوچکی بین یک نوع تومور مغزی و بالاترین سطوح استفاده از تلفن همراه پیدا کردند. اما محققان خود این مطالعه خاطرنشان کردند که “سوگیری ها و خطاها” مانع از اثبات علت و معلولی آنها می شود. به گفته نویسندگان این مطالعه، یکی از ایرادات مختلف این مطالعه این بود که به افراد مبتلا به سرطان مغز متکی بود تا به درستی به یاد بیاورند که دقیقاً چقدر از تلفن خود در طول سال‌ها استفاده کرده‌اند.

همه کارشناسانی که برای این داستان مصاحبه کردند، گفتند که مطالعات معدودی که نشان می‌دهد تلفن‌های هوشمند خطر تشعشع دارند، در واقع ثابت نکردند که تلفن‌های همراه باعث این مشکلات سلامتی می‌شوند.

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو، اکثر مردم در ایالات متحده تلفن همراه دارند – و دکتر فاین گفت که تقریبا غیرممکن است که تلفن های همراه را به عنوان دلیلی برای ابتلا به سرطان مشخص کنیم. عوامل خطر نامرتبط، مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، سیگار کشیدن، عادات ناسالم یا حتی شانس، می توانند مقصر باشند.

مؤسسه ملی سرطان می‌گوید، با این حال، مطالعاتی با نقص‌هایی از این دست، تصورات مربوط به ایمنی تلفن را مخدوش کرده است.

تلفن های همراه امروزی هیچ شباهتی به تلفن های آجری اوایل دهه 2000 ندارند. تلفن هایی که در دهه آینده استفاده خواهیم کرد نیز متفاوت خواهند بود. این امر بررسی خطرات بلند مدت هر تلفن را به چالش می کشد. اما دکتر فاین گفت که تشعشعات در واقع با فناوری جدیدتر کاهش یافته است، و دکتر Woloschak گفت که شبکه های جدید نیز از شبکه های قدیمی خطرناک تر نیستند.

او گفت: «تابش 5G بالاتر از 4G نیست. “این فقط امکان انتقال اطلاعات بیشتر را فراهم می کند.”

با این حال، کمیسیون ارتباطات فدرال و همتایان بین‌المللی آن محدودیت‌های تشعشع را برای گوشی‌های جدید تعیین می‌کنند. این توضیح می دهد که چرا، در ماه سپتامبر، مقامات فرانسوی به اپل گفتند که باید سطوح تشعشعات منتشر شده از آیفون 12 را کاهش دهد تا حداکثر محدودیت های آن را رعایت کند. اپل به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای رفع این مشکل منتشر کرد.

دکتر کافری گفت این محدودیت ها بر اساس سطوح تشعشعی است که از نظر تئوری می تواند دمای بدن ما را کسری از درجه افزایش دهد. به گفته دکتر Woloschak، تشعشع باید بدن ما را چندین درجه گرم کند تا خطراتی مانند سوختگی یا تب ایجاد کند. او گفت: “یک تلفن همراه هرگز این کار را نمی کند.”

کارولین هاپکینز یک روزنامه‌نگار علوم و بهداشت در بروکلین است.