ریزش موی پس از کرونا


شاید طی چند سال اخیر با همه گیری کرونا، زیبایی های ظاهری آخرین گزینه ای است که سبب نگرانی شما شده است. اکثر عوارض بیماری های عفونی ویروسی مثل مشکلات تنفسی، التهاب ناشی از بیماری و از دست دادن موقت حس بویایی مشهود نیستند.

با ادامه ی همه گیری کرونا در سرتاسر جهان، افراد زیادی از ریزش موی خود طی ماه های بعد از ابتلا به این ویروس شکایت داشتند و همواره به دنبال بهترین  درمان ریزش مو بعد از کرونا بودند. تحقیقاتی در زمینه ی صحت ارتباط ریزش مو با ویروس کرونا انجام شود. نتيجه ی این بررسی ها مثبت بود، ریزش مو در ارتباط مستقیم با ابتلا به کرونا رخ می دهد. حال سؤال اینجاست که آیا افراد باید نگران تغییرات بلند مدت ظاهر خود باشند یا خیر؟

ریزش موی پس از کرونا

ریزش مو بعد از کرونا 

بدن انسان دارای 5 میلیون فولیکول مو است که در یک چرخه ی سه فازی قرار دارند. در فاز اول، یعنی مرحله ی رشد یا آناژن، موی شما رشد کرده و از پوست بیرون می آید. در فاز دوم (مرحله ی کاتاژن) مو می میرد. در فاز سوم (مرحله ی نهایی با نام فاز استراحت یا فاز تلوژن) مو های مرده افتاده و موی جدید در فولیکول شروع به شکل گیری می کند. در حالت معمول به طور روزانه 50 الی 100 تار موی شما دچار ریزش می شود (در مرحله تلوژن قرار دارند).

فولیکول های موی سر شما 85 الی 90 درصد مواقع در فاز رشد (آناژن) قرار دارند که چیزی بین 2 الی 4 سال به طول می انجامد. از سوی دیگر، فاز استراحت یا تلوژن در هر فولیکول سالم تنها 2 الی 4 ماه طول می کشد.

در برخی از موارد، فشار جسمی و روانی ناشی از بیماری کرونا، می تواند منجر به گونه ای از ریزش مو شود. در واقع، چیزی که شما تجربه می کنید ریزش موی دائمی نیست؛ بلکه چرخه ی موی شما به صورت موقت تسریع می گردد.

تلوژن افلوویوم و کرونا

نام پزشکی این نوع ریزش موی موقتی «تلوژن افلوویوم شدید» است. عوامل استرس زای ایجاد شده توسط کرونا به بدن شما شوک وارد کرده و در روند چرخه ی فولیکول های مو تداخل ایجاد می کند. نتیجه ی این اتفاق افزایش ریزش موی روزانه در چند ماه بعد از ابتلا به کرونا است. در این بازه ی زمانی تا 30 الی 50 درصد فولیکول‌ ها در فاز تلوژن قرار می گیرند، در حالی که این میزان در حالت عادی باید 5 الی 10 درصد باشد.

تلوژن افلوویوم تنها مختص کرونا نیست. این مشکل به دلایل دیگری مثل سایر عفونت های ویروسی، جراحی، تغییرات هورمونی و استرس نیز اتفاق می افتد. کرونا یک عفونت ویروسی است که می تواند منجر به استرس و بستری شدن بیمار نیز شود که دلیل رایج بودن تلوژن افلوویوم در این بیماران است.

عوامل استرس جسمی در مبتلایان به کرونا شامل تب و عوارض تنفسی می شود. استرس روانی ابتلا به کرونا، می تواند روی افکار و احساسات شما نیز تأثیر بگذارد. این امر باعث ترشح هورمون های استرس می شود. هورمون های استرس با تأثیر روی سلول های بنیادی فولیکول مو، مدت زمان فاز استراحت موها را افزایش می دهند. استرس همچنین می تواند با تأثیر روی سلول های فولیکول مو، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را محدود کند.

ریزش موی پس از کرونا

شدت ریزش مو ربطی به شدت بیماری ندارد. یعنی ممکن است فرد با وجود خفیف بودن کرونا دچار ریزش موی شدید شود، یا بیمار پس از دوره ی بیماری طاقت فرسا، ریزش موی اندکی را تجربه کند.

ریزش مو چه زمانی آغاز می شود؟

بر خلاف اکثر علائم بیماری کرونا که طی چند روز تا چند هفته بعد از ورود عفونت خود را نشان می دهند، ریزش مو معمولاً دو الی سه ماه بعد از ابتلا به ویروس آغاز می شود. به طور کلی در موارد دیگر (غیر کرونا) تلوژن افلوویوم، ریزش مو پس از سه ماه آغاز می شود.

البته، تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که این بازه ی زمانی در مبتلایان به کرونا کمتر است. در یک تحقیق کوچک که روی 30 بیمار دچار تلوژن افلوویوم بعد از کرونا انجام شد، میانگین زمان شروع ریزش مو 45 روز بود. این تأخیر زمانی باعث شده است که بسیاری از افراد، متوجه دلیل این ریزش مو نشوند.

با شروع این ریزش مو، ابتدا ممکن است در زمان شانه زدن مو ها بعد از حمام متوجه ریزش موی خود شوید و در ادامه نیز مو های شما نازک و وز نیز خواهد شد. لازم به ذکر است که این ریزش مو به علت تداخل ایجاد شده در چرخه ی فولیکول ها می باشد، نه آسیب مستقیم به مو. از آنجا که فولیکول‌ های شما در جای خود باقی می مانند، مو های از دست رفته دوباره رشد خواهند کرد.

ریزش موی بعد از کرونا تا چه زمانی باقی می ماند؟

خبر خوب برای افرادی که از ماندگاری این تغییر ظاهری ناخوشایند نگران هستند این است که این نوع ریزش مو موقت بوده و بعد از مدتی خود به خود بهبود می یابد. پیشنهاد ما این است که صبور باشید. مو های از دست رفته بعد از 6 الی 18 ماه دوباره شروع به رشد کردن خواهند کرد.

همچنین، اگر بعد از کرونا موهایتان نازک و ضعیف شده است جای نگرانی نیست. موهای شما در هر ماه حدود 1 سانتی متر رشد می کنند. یعنی شما ممکن است در ابتدا با موهای کرکی مواجه شوید که پس از مدتی شروع به رشد کرده و موهای ضخیم و پرتر جای آنها را می گیرد. البته خانم ها که موهای بلندتری دارند، ممکن است این تغییر را بعد از 2 سال یا بیشتر احساس کنند.

هیچ دارویی برای درمان ریزش موی ناشی از کرونا وجود ندارد. تنها راه خلاص شدن از این مشکل صبر کردن است. مراقبت از مو را جدی بگیرید. موهایتان را به آرامی شانه کنید و در زمان دوش گرفتن از نرم کننده استفاده کنید تا موهایتان گره نخورد. همچنین، در این مدت بهتر است از لوازم حرارتی مو مثل اتو مو و سشوار بپرهیزید.

پوشیدن کلاه در تابستان می تواند آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد. هر چقدر هم که با موی دم اسبی و هدبند راحت باشید، به خاطر داشته باشید که کشش و تنش ناشی از این مدل موها می تواند ریشه ی موهای شما را ضعیف کرده و احتمال ریزش موها را افزایش دهد. بنابراین از هر مدل مویی که باعث کشیدگی موهای شما می شود خودداری کنید.

ریزش موی پس از کرونا

همچنین شما برای کاهش استرس می توانید یوگا، مدیتیشن یا ورزش های دیگری را امتحان کنید. در اغلب موارد ریزش موی شدید در ارتباط مستقیم و دوطرفه با استرس قرار دارد. به این معنا که ریزش موی شدید می تواند باعث استرس شده و از سوی دیگر، استرس شدید نیز یکی از دلایل اصلی ریزش مو مزمن می باشد.

اگر چند ماه بعد از ابتلا به کرونا ریزش موی شما بهبود پیدا نکرد، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت شما و انجام آزمایشات متعدد می تواند بهترین روش درمانی را به کار گیرد.



Source link