چگونه پنل های خورشیدی برخی از مشکلات مراقبت های بهداشتی هند را حل می کند


در یک صبح تیره ماه سپتامبر، ابرهای سفید بر فراز کلینیک سبز و سفید دو اتاقه بهداشت عمومی در ماوتاور، روستایی در شمال شرقی هند، آویزان شده است. در داخل، ماما پرستار بانداشیشا دینگدو و یکی از همکارانش در حال صحبت با مادران هستند و به کودکان واکسن تزریق می کنند. یکی دیگر از همکاران ویال های واکسن های بسته بندی شده در کیسه های پلاستیکی را از یک حامل واکسن قابل حمل جدید به رنگ آبی و خاکستری که به دیوار وصل شده است بیرون می آورد. اگر چه قطعی برق مکرر در منطقه وجود دارد، اما به لطف پنل های خورشیدی کلینیک، حامل همیشه خنک می ماند.

به صورت هفتگی به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود.

قبل از نصب پانل‌ها، تقریباً همیشه یک نفر مجبور بود از کلینیک بزرگ‌تری در نزدیکی دوز دریافت کند، و مادران و نوزادان همیشه تلقیحاتی را که قرار است در بدو تولد انجام شود، دریافت نمی‌کردند. اکنون، دینگدو می‌گوید: «تقریباً همه نوزادان واکسن‌های خود را پس از زایمان دریافت می‌کنند».

یک پنل خورشیدی براق، که از دید روی سقف قلع ساختمان پنهان شده بود، در کلینیک موطوار بازی را تغییر داده است. این پنل که در اوایل سال جاری نصب شد، برق بدون وقفه را به کلینیک می دهد. این حتی در اینجا در موتوور نیز صادق است، جایی که باران مکرر می بارد. این پانل به این معنی است که کلینیک می تواند به طور قابل اعتماد حدود 15 کودک را هر هفته واکسینه کند. این بدان معناست که دینگدو و همکارانش دیگر مجبور نیستند نوزادان را به دنیا بیاورند و زخم ها را با استفاده از چراغ قوه، تلفن همراه و شمع بخیه بزنند، یا بیماران را دور کنند زیرا نمی توانند ابزارها را استریل کنند یا تجهیزات پزشکی را راه اندازی کنند.

همچنین به این معنی است که دینگدو در محله های کارکنان خود، جایی که با خانواده خود زندگی می کند، برق ثابت تری دارد. این به او کمک می کند در پایان روز بهتر استراحت کند. او می گوید: «ما احساس آرامش می کنیم.

موتوار در مگالایا، یک ایالت جنگلی کوهستانی و نیمه گرمسیری در شمال شرقی هند است. منبع انرژی اولیه آن انرژی آبی است. پانل های این کلینیک از طریق مشارکتی که در سال 2020 بین دولت هند و بنیاد سلکو، یک سازمان غیرانتفاعی بزرگ خورشیدی آغاز شد، به دست آمد. سلکو تاکنون در 277 از 643 مرکز بهداشتی ایالت پانل نصب کرده است.

چالش های برق در مگالایا در سراسر جهان آشنا هستند. نزدیک به یک میلیارد نفر در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به مراکز بهداشتی درمانی بدون منابع برق قابل اعتماد وابسته هستند. تقریباً دو سوم مراکز مراقبت های بهداشتی در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا دسترسی ثابت به برق ندارند. قدرت نامطمئن در بسیاری از کشورها باعث می‌شود که کلینیک‌ها به طور مداوم خدمات مراقبت‌های بهداشتی را با بهترین استانداردها ارائه ندهند – و خدمات پزشکی را که ارائه می‌شوند – بر اساس سازمان غیرانتفاعی جهانی انرژی پایدار برای همه، گسترش دهند.

خورشیدی یک گزینه مقرون به صرفه و محبوب برای رسیدگی به چالش های برق است. قیمت پنل‌های خورشیدی و باتری‌های لیتیومی از سال 2010 کاهش یافته است، که به نوبه خود منجر به استقبال این بخش از راه‌حل‌های انرژی بسیار بزرگ‌تر شده است. [health] به گفته لوک سوری، مدیر برنامه در انرژی پایدار برای همه.

در هند، بیش از 1300 مرکز بهداشتی اکنون از طریق بنیاد سلکو دارای سیستم های انرژی خورشیدی هستند. در جاهای دیگر، برنامه توسعه سازمان ملل متحد و شرکای آن به رساندن انرژی خورشیدی به 1000 مرکز بهداشتی در 15 کشور کمک کرده اند.

انرژی پایدار برای همه که از نزدیک با سازمان ملل متحد و 22 سازمان شریک آن همکاری می کند، برنامه هایی برای برق رسانی به 35000 کلینیک دیگر تا سال 2026 دارند. تا سال 2025. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که نزدیک به 5 میلیارد دلار فوراً برای رساندن برخی منابع برق به مراکز بهداشتی در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا مورد نیاز است و به آنها اجازه می دهد حداقل خدمات ضروری را ارائه دهند. در حالی که WHO مشخص نمی کند که سیستم های انرژی خورشیدی برای برق رسانی به تاسیسات بهداشتی روستایی مورد نیاز است، کارشناسان می گویند که انرژی خورشیدی به طور فزاینده ای راه حل ترجیحی است. سوری می‌گوید: «در سال‌های اخیر، در میان تمام راه‌حل‌های برقی که در مراکز بهداشتی به کار رفته‌اند، انرژی خورشیدی غالب است.

پانل های خورشیدی در جایی که نصب می شوند معجزه می کنند. بیولیندا پویت، پرستار کارکنان یک کلینیک بهداشتی در لومشنونگ، در حدود 80 مایلی موتوور، می‌گوید که در طول همه‌گیری همه‌گیر، هر بار که برق قطع می‌شد، کارکنان کلینیک مجبور بودند کار معمول خود را متوقف کنند و برای نجات واکسن‌ها عجله کنند. او می گوید: «من خیلی عصبانی بودم. ما مجبور شدیم آن واکسن ها را به خنک کننده ها منتقل کنیم. خیلی گیج کننده بود.»

برای براسیدا داملونگ، که کنار تخت پسر پنج ساله تب دارش نشسته است، وقتی پرده های فیروزه ای پنجره هوا را خنک می کنند، آرامش بخش است. آخرین باری که او یک سال پیش در درمانگاه مارنگر بود، هیچ پنل خورشیدی وجود نداشت و او می‌گوید: «شب باید از شمع استفاده می‌کردیم و فن کار نمی‌کرد. داملونگ، مادر هشت فرزند، باید از روستای خود تا مرکز بهداشت یک ساعت پیاده روی کند.

اما نصب پنل های خورشیدی نوشدارویی نیست. برای مثال، انرژی خورشیدی تمام نیازهای کلینیک لومشنونگ را تامین نمی کند: نگهبان تالنگ، یک پرستار ماما، می گوید که برق همچنان در محله های اسکان کارکنان در محل به طور مکرر قطع می شود و پنل های خورشیدی مرکز نمی توانند به اندازه کافی تامین کنند. برق برای تجهیزات پزشکی که الکتریسیته را می بلعد، مانند اتوکلاوهای ولتاژ بالا برای تجهیزات استریل کردن، یا حتی پمپ های آب اولیه. تلاش برای حفظ عملکرد روان سیستم نیز یک چالش مداوم است از جمله: کمبود بودجه برای تعمیرات، بارگیری بیش از حد پانل های خورشیدی با تجهیزات بیش از حد، و باتری ها بدون هیچ راهی برای تعویض. مناطق کوهستانی مستعد رانش زمین در مکان هایی مانند مگالایا، به ویژه، دسترسی به مراکز بهداشتی روستایی را دشوار می کند و نصب و نگهداری پنل های خورشیدی را کند می کند.

فناوری کنونی به این معنی است که در کوتاه مدت، انرژی خورشیدی احتمالاً به جای جایگزینی برای شبکه اصلی برق یا ژنراتورهای دیزل، یک راه حل انرژی تکمیلی در اکثر مراکز بهداشتی روستایی خواهد بود. اما موهوا موکرجی، محقق ارشد موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، می‌گوید که یک پنل خورشیدی امروزی می‌تواند تقریباً دو برابر همان پنل در سال 2017 انرژی تولید کند و پیشرفت در فناوری پنل‌های خورشیدی باید ادامه یابد. اما پانل های خورشیدی با فناوری پیشرفته هزینه بسیار بیشتری دارند – و در برخی موارد، هزینه هایی مانند تعمیر و نگهداری باید از بودجه فردی هر تاسیسات خارج شود. او می‌گوید: «برای کلینیک‌های بهداشت عمومی که نقدینگی ندارند و به منابع مالی مقرون‌به‌صرفه دسترسی ندارند، این احتمال وجود دارد که به جای اینکه مستقیماً برای آخرین و گران‌ترین فناوری‌ها استفاده کنند، روی فناوری‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر سرمایه‌گذاری کنند.»

فن‌آوری خورشیدی همچنین می‌تواند به مراکز مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا اثرات تغییرات آب و هوایی بر منابع انرژی موجود را جبران کنند، که می‌تواند در اثر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و امواج گرما از بین برود. در حال حاضر، در کلینیک‌های بهداشت عمومی اطراف مگالایا، پزشکان از اینکه وقتی برق خاموش می‌شود، چراغ‌ها خاموش نمی‌شوند، سپاسگزار هستند.

Mebanialam Tang ترجمه و گزارش تکمیلی از Meghalaya ارائه کرد.

تصویر بالای صفحه: والدین با فرزندان خود برای واکسیناسیون در مرکز فرعی موتوور، منطقه شرقی خاسی هیلز گرد هم می آیند.