کودکانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند، استخوان های قوی تری دارند | دسترسی به فضای سبز



یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که فضای سبز بیشتری در نزدیکی خانه‌هایشان دارند، استخوان‌های قوی‌تری دارند که به طور بالقوه منجر به مزایای سلامتی مادام‌العمر می‌شود.

دانشمندان دریافتند کودکانی که در مکان‌هایی با 20 تا 25 درصد مناطق طبیعی بیشتر زندگی می‌کنند، استحکام استخوان‌هایشان افزایش یافته است که معادل رشد طبیعی نیم سال است.

این مطالعه که اولین مطالعه در نوع خود بود، همچنین نشان داد که خطر ابتلا به تراکم استخوان بسیار پایین برای این کودکان حدود 65 درصد کمتر است.

استحکام استخوان در دوران کودکی و نوجوانی رشد می کند، قبل از اینکه تا حدود 50 سالگی فلات شود و سپس کاهش می یابد. به گفته محققان، افزایش اندازه و دسترسی به فضای سبز برای کودکان می تواند از شکستگی و پوکی استخوان در افراد مسن جلوگیری کند.

ارتباط بین فضای سبز و استخوان‌های قوی‌تر احتمالاً ناشی از سطوح بالاتر فعالیت بدنی در کودکانی است که در نزدیکی پارک‌ها زندگی می‌کنند، زیرا این امر باعث رشد استخوان‌ها می‌شود. این ارتباط برای فضاهای سبز با درختان قوی‌تر بود، که به گفته دانشمندان ممکن است به این دلیل باشد که این مکان‌ها مکان‌های جذاب‌تری برای بازدید بودند.

پروفسور تیم ناوروت از دانشگاه هاسلت در بلژیک که به همراه دکتر هان اسلورز و دیگران در تیم مطالعه حضور داشتند، می‌گوید: «هرچه توده استخوانی در دوران کودکی قوی‌تر باشد، ظرفیت بیشتری برای زندگی در آینده خواهید داشت. بنابراین پیام سلامت عمومی واقعی از این مطالعه این است که برنامه ریزان شهری می توانند استخوان های قوی تری از کودکان بسازند و این پیامدهای طولانی مدت دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که دسترسی بیشتر به فضاهای سبز باعث افزایش فعالیت بدنی در کودکان می شود. مطالعات همچنین فواید متعددی را برای رشد کودک کشف کرده‌اند، از جمله کاهش خطر اضافه وزن، فشار خون پایین، ضریب هوشی بالاتر و سلامت روانی و عاطفی بهتر.

فضاهای سبز همچنین با سلامت جسمی و روانی بهتر در بزرگسالان مرتبط است. تخمین زده می‌شود که پیاده‌روی در جنگل‌ها سالانه ۱۸۵ میلیون پوند در هزینه‌های سلامت روان در بریتانیا صرفه‌جویی کند.

این مطالعه که در مجله JAMA Network Open منتشر شد، بیش از 300 کودک را در منطقه ای از فلاندر، بلژیک که شامل مناطق شهری، حومه و روستایی بود، دنبال کرد.

دانشمندی از اولتراسوند برای اندازه گیری تراکم استخوان کودکان در سنین چهار تا شش سالگی استفاده کرد. سن، وزن، قد، قومیت و سطح تحصیلات مادر در نظر گرفته شد.

به عنوان مثال، نتایج نشان داد که کودکانی که 25 درصد فضای سبز بیشتری در فاصله 1000 متری خانه خود دارند، 66 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به تراکم استخوانی بسیار پایین، یعنی قرار گرفتن در کمترین 10 درصد اندازه گیری ها هستند. هیچ تفاوتی بین پسران و دختران در مطالعه یافت نشد.

محققان گفتند که این نتایج مهم است زیرا رشد کم استخوان در سنین جوانی برای شروع پوکی استخوان به همان اندازه از دست دادن استخوان در اثر افزایش سن بسیار مهم است.

زمان نمایش، مکمل‌های ویتامین و مصرف روزانه محصولات لبنی نیز برای بررسی تأثیر آنها بر نتایج کودکان مورد آزمایش قرار گرفت، اما هیچ تأثیر قابل‌توجهی یافت نشد.

این مطالعه ارتباط قوی بین فضای سبز مجاور و استحکام استخوان در کودکان را نشان داد، اما برای نشان دادن یک ارتباط علی تنظیم نشده بود. برای انجام این کار، کودکان باید از شتاب سنج استفاده کنند تا فعالیت بدنی خود را ثبت کنند. ناورت گفت: «این آزمایش خیلی آسان نیست.

دو مطالعه اخیر در مورد تراکم استخوان در بزرگسالان و فضای سبز نتایج متناقضی را به همراه داشت. تجزیه و تحلیل 66000 نفر در جنوب غربی چین ارتباط مثبت قابل توجهی را نشان داد. اما تحقیقات روی 4000 نفر 65 ساله و بالاتر در هنگ کنگ ارتباط قانع کننده ای پیدا نکرد، احتمالاً به این دلیل که هنگ کنگ شهری بسیار متراکم با فضای سبز کمی است.