ایرلند می تواند به کشور بعدی تبدیل شود که حقوق طبیعت و حق بشر برای داشتن محیطی پاک را به رسمیت بشناسد.


ایرلند – ملتی مترادف با مناظر فراوان و سرسبزش – در حال بررسی یک رفراندوم سراسری در مورد حقوق طبیعت و حق بشر برای داشتن محیط زیست سالم است.

اگر این اتفاق بیفتد، ایرلند اولین کشور اروپایی خواهد بود که طبق قانون اساسی به رسمیت می‌شناسد که اکوسیستم‌ها، مشابه انسان‌ها و شرکت‌ها، دارای حقوق قانونی هستند. بیش از دو سوم از 27 کشور اتحادیه اروپا در حال حاضر حق جهانی انسان برای داشتن محیط زیست سالم را به رسمیت می شناسند.

در ماه دسامبر، یک کمیته قانونگذاری پیشنهاد کرد که دولت ایرلند یک سری اقدامات اداری را برای پیش نویس اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی انجام دهد که به رسمیت شناختن این موضوع که طبیعت دارای حقوق ذاتی برای وجود، تداوم و بازسازی است و اینکه انسان ها حق داشتن محیطی پاک و آب و هوای پایدار را دارند.

برای اعمال قانونی، اصلاحات پیشنهادی باید توسط هر دو مجلس، Dáil Éireann (مجلس پایین) و Seanad (مجلس علیا) تصویب شود و اکثریت آرای مردم را به دست آورد.

ایده اصلاحات دوگانه از مجمع شهروندان مارس 2023 در مورد از دست دادن تنوع زیستی ناشی شد که بیش از 80 توصیه را با هدف رسیدگی به انقراض گسترده گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده ارائه کرد. فعالیت‌های انسانی باعث نابودی گونه‌های دیگر با سرعتی بی‌سابقه می‌شود و بیش از 1 میلیون گونه در آستانه انقراض قرار دارند.

در سال 2019، ایرلند وضعیت اضطراری ملی تنوع زیستی اعلام کرد. بیش از 70 درصد از تورب زمین های ایرلند آسیب دیده اند، 50 درصد از سیستم های آب شیرین آن در “وضعیت بد و رو به وخامت” هستند و بیش از یک سوم گونه های حفاظت شده ایرلند در حال کاهش جمعیت هستند، از جمله مشکلات دیگر.

ماری مارگیل، مدیر اجرایی مرکز حقوق دموکراتیک و محیط‌زیست مستقر در ایالات متحده، یکی از چندین مدافع حقوق طبیعت بود که در ماه اکتبر به قانون‌گذاران ایرلندی درباره حقوق جهانی جنبش طبیعت و چگونگی پذیرش سیاست‌گذاران در سراسر جهان از ایده تغییر گفت. “چگونه خودمان را نسبت به طبیعت اداره می کنیم، و چگونه با طبیعت تحت قانون رفتار می شود.”

حداقل شش کشور – اکوادور، بولیوی، پاناما، اوگاندا، نیوزلند و اسپانیا – دارای نوعی قانون ملی هستند که حقوق طبیعت یا شخصیت حقوقی را برای اکوسیستم ها به رسمیت می شناسد. بسیاری از کشورهای دیگر دارای نوعی به رسمیت شناختن دادگاه یا قوانین محلی هستند که حقوق طبیعت را به رسمیت می شناسند. این قوانین به طور کلی سطح بالاتری از حمایت قانونی را برای اکوسیستم ها یا گونه های منفرد در مقایسه با قوانین متعارف حفاظت از محیط زیست فراهم می کند.

مدافعان و حقوقدانان پشت این رویه قضایی ادعا می‌کنند که باعث تغییر روایی گسترده از دیدگاه اکثریت می‌شود که طبیعت – جنگل‌ها، آبراه‌ها و سایر اکوسیستم‌ها – «چیزهایی» هستند که انسان‌ها حق استفاده، بهره‌برداری و در نهایت از بین بردن آنها را دارند.

قوانین حقوق طبیعت عموماً استفاده انسان از اکوسیستم ها یا فعالیت هایی مانند شکار و ماهیگیری را ممنوع نمی کند. در عوض، هدف قوانین محافظت از یکپارچگی زیستگاه ها است تا آنها بتوانند در آینده باقی بمانند و چرخه های طبیعی خود را حفظ کنند. قوانین همچنین سایر حقوق مانند حق مالکیت خصوصی انسان ها را ملغی نمی کند، اگرچه مانند سایر حقوق، ناگزیر تضادهایی بین منافع رقیب وجود دارد.

برخی از منتقدان این قوانین را «ضد بشری» نامیده‌اند و ادعا می‌کنند که این قوانین سرمایه‌گذاری در معدن و سایر پروژه‌های استخراجی را کاهش می‌دهد.

این جنبش ریشه در جهان بینی بسیاری از فرهنگ های بومی دارد. طرفداران آن استدلال می کنند که ارتباطات نزدیک آنها با طبیعت می تواند به جهت دهی مجدد سیستم های حقوقی، سیاسی و اقتصادی جریان اصلی به این واقعیت کمک کند که انسان ها بخشی از جهان طبیعی هستند و به سایر موجودات زنده وابسته اند. آنها می گویند که این تغییر، نرده هایی را برای فعالیت های انسانی برای جلوگیری از رفتارهای ناپایدار ایجاد می کند.

در ماه اکتبر، پیتر دوران، استاد حقوق دانشگاه کوئینز بلفاست، به کمیته مشترک محیط‌زیست و اقدام اقلیمی ایرلند گفت که ایرلند کشوری است متشکل از شهروندان انسانی و «بیش از انسان – همه اکوسیستم‌ها، مناظر، رودخانه‌ها، درختان». و کوه هایی که کار روزانه آنها زندگی ما را ممکن می کند، حقوق ما را معنادار می کند، اقتصاد ما را ممکن می کند.»

دوران که در مورد پیشنهادات مجلس شهروندی شهادت داد، اثربخشی بیش از 50 سال قانونگذاری جهانی محیط زیست را زیر سوال برد. او گفت که با شکسته شدن شش مرز از نه مرز سیاره زمین مانند اسیدی شدن اقیانوس و سطح ازن، زمین در میانه ششمین رویداد انقراض دسته جمعی خود قرار دارد و تغییرات آب و هوایی در حال شتاب گرفتن است.

دوران با اشاره به قوانین حقوقی مرسوم که سرعت و میزان آلودگی را تنظیم می کند، گفت: «این جعبه ابزار قدیمی انسان ها را در اولویت قرار می دهد. نگرانی فزاینده ای وجود دارد که ما انسان ها راه حل های سیاسی، اقتصادی، قانونی و زیست محیطی خود را با استفاده از جعبه ابزاری طراحی کرده ایم که ما را به لبه پرتگاه رسانده است.

ایرلند بیش از 30 بار قانون اساسی خود را از زمان لازم‌الاجرا شدن در سال 1937 اصلاح کرده است. پیشنهاد مجمع شهروندان توصیه می‌کند که دولت یک هیئت متخصص را برای پیش‌نویس اصلاحیه‌های پیشنهادی حقوق طبیعت و حق بر محیط‌زیست پاک منصوب کند.

سایر تحولات 2023

ایرلند تنها جایی نیست که امسال جنبش حقوق طبیعت را پیش برد.

آروبا همچنین گام هایی در جهت به رسمیت شناختن حقوق طبیعت بر اساس قانون اساسی برداشت. پاناما که اولین بار در سال 2022 حقوق طبیعت را به رسمیت شناخت، قوانین جدیدی را وضع کرد که به طور خاص حقوق لاک پشت های دریایی را به رسمیت می شناسد. در ماه نوامبر، دادگاه عالی پاناما تصویب امتیاز یکی از بزرگترین معادن مس جهان را غیرقانونی خواند. در انجام این کار، دادگاه به قانون ملی حقوق طبیعت 2022 اشاره کرد.

این قانون، دادگاه نوشت، «به این معناست که دولت پاناما باید سیاست‌های عمومی لازم را برای تضمین «بالاترین منافع طبیعت» در حال حاضر برای ارزش ذاتی آن، و بدون توجه به ارزش سودمندی که برای انسان دارد، داشته باشد. در نتیجه، دادگاه گفت، دولت موظف است از چرخه های حیاتی طبیعت محافظت، احترام بگذارد و احیا کند و قوانین حقوقی موجود این سطح از حمایت را برآورده نمی کند.

نمایی هوایی از معدن کبر پاناما در دونوسو، استان کولون، 120 کیلومتری غرب شهر پاناما، در 6 دسامبر 2022. معدن مس روباز بزرگترین معدن در آمریکای مرکزی است.  اعتبار: لوئیس آکوستا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژنمایی هوایی از معدن کبر پاناما در دونوسو، استان کولون، 120 کیلومتری غرب شهر پاناما، در 6 دسامبر 2022. معدن مس روباز بزرگترین معدن در آمریکای مرکزی است.  اعتبار: لوئیس آکوستا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ
نمایی هوایی از معدن کبر پاناما در دونوسو، استان کولون، 120 کیلومتری غرب شهر پاناما، در 6 دسامبر 2022. معدن مس روباز بزرگترین معدن در آمریکای مرکزی است. اعتبار: لوئیس آکوستا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

کنستانزا پریتو فیگلیست، مدیر حقوقی آمریکای لاتین در مرکز حقوق زمین مستقر در ایالات متحده، گفت: این حکم نشان می‌دهد که قوانین حقوق طبیعت از دولت‌ها می‌خواهد «در هنگام نظارت بر معدن و سایر فعالیت‌ها، به سلامت و ارزش ذاتی طبیعت توجه جدی‌تری داشته باشند. منافع گونه‌ها و اکوسیستم‌ها در کنار منافع انسانی به جایگاه بالاتری می‌رسد.»

در ماه مارس، یک دادگاه استانی اکوادور مجوز استخراج معدن را به یک شرکت شیلیایی که یک معدن مس در دره اینتاگ را اداره می‌کرد، به این دلیل که این عملیات حقوق طبیعت را نقض می‌کند، لغو کرد. این تصمیم به دنبال احکام عمده دادگاه قانون اساسی اکوادور در اجرای مقررات حقوق طبیعی کشور در قانون اساسی است. تاکنون، اکوادور تنها کشوری است که طبق قانون اساسی حقوق طبیعت را به رسمیت می شناسد.

در حاشیه اجلاس آب و هوا در دبی، فعالان کمپینی را برای به رسمیت شناختن قطب جنوب به عنوان یک نهاد خودمختار با حق “باززایی و تکامل عاری از اختلالات انسانی” راه اندازی کردند.

در ایالات متحده، یک دعوی حقوقی در مورد حمایت از حقوق ماهی قزل آلا در اوایل سال جاری به توافقی پایان یافت که به موجب آن شهر سیاتل موافقت کرد که گذرگاه های سدی را برای حرکت ماهی آزاد در اطراف سدهای برق آبی ایجاد کند. همچنین در ایالت واشنگتن، تعداد معدودی از شهرها با صدور اعلامیه های نمادین حقوق اورکاها را به رسمیت شناختند. فعالان آنجا گفتند که امیدوارند قبل از مطرح کردن این موضوع به سیاستگذاران ایالتی، اجماع محلی ایجاد کنند.

در ماه اکتبر، شهرستان میلواکی، ویسکانسین، حقوق طبیعت را به رسمیت شناخت و اشاره کرد که از رهبری قبیله منومینی ویسکانسین پیروی می کند، که قبلاً حقوق ذاتی رودخانه منومین را برای شکوفایی و وجود طبیعی به رسمیت شناخته بود.

همه تحولات جنبش به قانون گذاری سر و کار نداشت. سازمان حقوق جنبش به رهبری بومیان، آموزش های حقوق طبیعت را برای پنج جامعه قبیله ای برگزار کرد و دومین سالانه “گردهمایی چهار باد” را برگزار کرد، که در آن اعضای بیش از 50 قبیله در مورد حفاظت از آب، از جمله “حقوق تغییرناپذیر رودخانه ها” از ملت پونکا صحبت کردند. ” قانون

این داستان توسط خوانندگانی مانند شما تامین می شود.

اتاق خبر غیرانتفاعی ما پوشش جوایز برنده جوایز را به صورت رایگان و تبلیغات ارائه می دهد. ما برای ادامه دادن به کمک های خوانندگانی مانند شما متکی هستیم. لطفا همین الان برای حمایت از کار ما کمک مالی کنید.

اکنون اهداء کنید

در نوامبر، شبکه محیط زیست بومی میزبان گردهمایی منطقه‌ای بومی انتقال عادلانه به جنوب غربی بود، که در آن اعضای جوامع قبیله‌ای مردمی دانش و شیوه‌های مربوط به حاکمیت غذایی، اقتصادهای احیاکننده و فقه روابط ذاتی را به اشتراک گذاشتند، که یک فلسفه حقوقی است که از رابطه بین این روابط ناشی می‌شود. مردمان بومی و زمین، و هدف آن ارتقای حاکمیت، آداب و رسوم و دانش مردم بومی، از جمله موارد دیگر است.

این مفهوم با حقوق طبیعت مرتبط است، اما متمایز از آن است، که مورد آخر از یک چارچوب قانونی غربی ناشی شده است. در مقام مقایسه، فقه رابطه ذاتی از سیستم‌های حقوقی بومی سرچشمه می‌گیرد و شامل این درک است که بین مردم بومی و زمین جدایی وجود ندارد و در چارچوب‌های حقوقی غربی، حقوق آنها با هم پیوند خورده است.

در کلیولند، رویداد حقیقت، محاسبه و رابطه درست با دریاچه‌های بزرگ پاییز امسال برگزار شد که هدف آن نشان دادن تجربیات اعضای جامعه از سیستم‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی موجود و چگونگی کمک آن سیستم‌ها به «سلامت نامناسب» بزرگ بود. دریاچه ها

پاتریشیا گوالینگا، یکی از رهبران کیچوا از آمازون اکوادور و مدافع حقوق طبیعت، کتاب کودکانه «به بلندی درختان بایستید» منتشر کرد و مبارزات راهگشای جامعه خود برای نجات جنگل «زنده» خود را بازگو کرد.

و در ماه اکتبر، پاپ فرانسیس نامه ای پاپی با عنوان Laudate Deum یا ستایش خدا را منتشر کرد و در آن حمایت قبلی خود از جنبش حقوق طبیعت را تأیید کرد. پاپ نوشت: «ما بخشی از طبیعت هستیم که در آن گنجانده شده و بنابراین در تعامل دائمی با آن هستیم» و افزود که فرهنگ‌های بومی طی قرن‌ها با محیط خود «بدون تخریب یا به خطر انداختن آن» تعامل داشته‌اند.