نروژ میلیون ها دلار به دامداران گوزن شمالی سامی به دلیل نقض حقوق بشر آنها پرداخت می کند



گله داران گوزن شمالی سامی با نروژ بر سر مزرعه بادی فوسن، بزرگترین پروژه انرژی بادی خشکی اروپا واقع در مرکز نروژ، به توافقی نسبی با نروژ دست یافته اند و فصلی از درگیری بیش از 20 ساله بر سر توربین های بادی را بسته است.

در اکتبر 2021، دادگاه عالی نروژ حکم داد که مزرعه بادی فوسن، حقوق بشر سامی‌ها را نقض کرده و باعث تظاهرات متعدد در اسلو، پایتخت این کشور شد. آخرین تظاهرات به مناسبت دوسالگی حکم صادر شد و توجه نروژ را به خودداری از رسیدگی به این پرونده جلب کرد که در نتیجه 11 وزارتخانه بسته شد و ورودی های Statskraft، شرکت دولتی پشت این پروژه، توسط فعالان حقوق بشر مسدود شد. . جوانان سامی در نهایت با هارالد پنجم پادشاه نروژ در آخرین تلاش برای تامین حمایت ملاقات کردند.

Silje Karine Muotka، رئیس پارلمان سامی نروژ گفت: “من خوشحالم که ساکنان جنوب فوسن اکنون امنیت و تضمینی دارند که می توانند زندگی و فرهنگ خود را با پرورش گوزن شمالی ادامه دهند.” اما آنچه در اینجا اتفاق افتاده است بسیار جدی است. این یک نقض حقوق بشر است.»

توافقی که در اوایل این هفته حاصل شد، فقط گله‌داران گوزن شمالی در جنوب مزرعه بادی فوسن را در بر می‌گیرد، اما دو جامعه وجود دارد که به نام‌ها شناخته می‌شوند. اینجا، که تحت تأثیر پروژه قرار گرفته اند. برای siidas در جنوب فوسن، Statskraft هر سال 7 میلیون کرون نروژی (674211 دلار) به مدت 25 سال پرداخت می کند – طول عمر مورد انتظار توربین های بادی. مزرعه بادی تا آن زمان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و پس از آن فوسن سیدای جنوبی قادر خواهد بود در مورد آینده پروژه تصمیم بگیرد و از درخواست استاتکرافت برای تمدید یا تمدید مجوز در سایت بدون رضایت سامی جلوگیری کند. همچنین، دولت نروژ به گله‌داران گوزن شمالی کمک می‌کند تا از مناطق چرای زمستانی اضافی در نزدیکی منطقه گله‌داری گوزن شمالی فوسن با هدف تامین امنیت این زمین‌ها تا زمستان 2026 استفاده کنند.

ترجه اسلند، وزیر نفت و انرژی گفت: «پرونده فوسن برای همه طرف ها چالش برانگیز بوده است. «بنابراین خوشحالم که طرف‌ها و دولت، از طریق فرآیند میانجی‌گری، به یک راه‌حل مورد توافق، خوب و آینده‌نگر رسیده‌اند. امید من این است که نسل‌های جدید بتوانند به گله‌داری گوزن شمالی در فوسن ادامه دهند.»

با این حال، هیچ توافقی با siida آسیب دیده در شمال فوسن، که همچنان خواستار تخریب بیش از 40 توربین بادی است که متعلق به یک شرکت دیگر، Aneo – یک گروه انرژی‌های تجدیدپذیر نروژی است، منعقد نشده است.

Terje Haugen، یک گله گوزن شمالی از siida آسیب دیده، گفت: «من نمی‌خواهم از فوسن سیدای جنوبی انتقاد کنم، اگرچه تصور می‌کنم که دولت اکنون این امکان را به عنوان امکانی برای حمله اول و بعداً با پرداخت هزینه حل می‌کند. ما در منطقه فوسن شمالی قاطعانه بر تصمیم خود ایستاده ایم.»

استیگ توره لاوگن، مدیر ارتباطات Aneo و سخنگوی شرکت تابعه آن، Roan Vind، گفت که میانجیگری در حال انجام محرمانه است، و افزود که در مورد فوسن جنوبی، «این بسیار مهم بوده است که دولت، که مسئول نقض قوانین است. حقوق صاحبان گوزن شمالی، مسئولیت یافتن مناطق چرای جایگزین را بر عهده گرفته است و صاحبان گوزن شمالی نسبت به جابجایی آنها مثبت بوده اند.»

وزیر اسلند گفت که این موضع دولت است که بهترین راه حل برای همه طرف ها دستیابی به یک توافق دوستانه خواهد بود.

حدود 98 درصد برق نروژ از منابع تجدیدپذیر تامین می شود و نزدیک به 20 درصد آن به اتحادیه اروپا صادر می شود. پارک بادی فوسن انرژی کافی برای تامین انرژی شهر مجاور تروندهایم با جمعیت 220000 نفر تولید می کند.

رئیس جمهور مووتکا گفت: “من نمی توانم تصور کنم که این ایده تجاری خوبی است که دولت ها و شرکت ها به آنها حمله کنند، حقوق بشر را نقض کنند و سپس هزینه آن را بپردازند.” “دیگر هرگز، فوسن” چیزی است که من می گویم و امیدوارم و از دولت انتظار دارم.

این داستان برای شامل نظرات Aneo و Roan Vind به روز شده است.