بلیچینگ دندان در دوران بارداری


بلیچینگ دندان یکی از روش‌های درمانی موثر برای سفید کردن رنگ عاج دندان‌ها به شمار می‌رود که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری تصمیم به انجام این روش می‌گیرند. بنا بر تحقیقات در این زمینه و باور و عقاید دندانپزشکان، انجام بلیچینگ هیچگونه عوارض خطرناکی برای مادر و جنین به همراه نخواهد داشت. البته ممکن است در حین انجام بلیچینگ یا بعد از انجام آن، دچار حالت تهوع، خونریزی لثه یا پوسیدگی دندان شوند. انجام بلیچینگ در یک کلینیک معتبر با متخصص باتجربه می‌تواند از عوارض بلیچینگ برای مادر باردار بکاهد. بلیچینگ دندان چقدر ماندگاری دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

آیا در دوران بارداری میتوان بلیچینگ دندان انجام داد؟

آیا در دوران بارداری میتوان بلیچینگ دندان انجام داد؟

آشنایی با بلیچینگ دندان

از دیرباز تا کنون وجود رنگ زرد روی دندان برای تمامی افراد به ویژه بانوان آزاردهنده بوده است. پس از گذشت مدت‌ها و انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف توسط دندان‌پزشکان، دیگر حل این مشکل رویا نبوده و شما می‌توانید با انجام بلیچینگ، دندان‌هایی زیبا، سفید و یکدست داشته باشید. برای انجام بلیچینگ دندان از موادی شیمیایی با غلظت‌هایی قابل تغییر، استفاده می‌شود. بلیچینگ دندان در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و شباهتی به روش‌های دیگر همچون لمینت دندان و جرم‌گیری ندارد. در این روش هیچ موادی به دندان افزوده نمی‌شود؛ بلکه تنها زردی و لکه رنگ پاک می‌شود. در واقع بلیچینگ همانند وایتکس عمل می‌کند. برای انجام بلیچینگ بایستی چند جلسه به صورت منظم به انجام آن در مطب بپردازید. درد بلیچینگ دندان در واقع واقعیت نداشته و تنها ممکن است دندان ها تا چند روز پس از آن کمی حساس شوند.

از آنجا که در طول عمر افراد به علت اموری چون مصرف قهوه، چای، استعمال دخانیات یا مصرف غذا‌هایی با رنگدانه بسیار قوی سطح رویی دندان‌های آن‌ها تغییر رنگ می‌دهد، قطعاً این امر می‌تواند علاوه بر تضعیف اعتماد به نفس، سلامت دندان‌ها را نیز به خطر بیندازد. اگرچه انجام بلیچینگ دندان برای افراد مانعی ندارد؛ اما معمولاً تمامی دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز کنید. در برخی موارد می‌تواند باعث آسیب رسیدن جنین و مادر شود. انجام این روش در مطب و منزل صورت می‌گیرد که هر دوی آن‌ها مشکلاتی را برای بانوان باردار به وجود می‌آورند.

برای انجام بلیچینگ از چه ماده‌هایی استفاده می‌شود؟

بلیچینگ یکی از روش‌های موثر برای سفید کردن دندان است که در کوتاه‌ترین زمان، لکه‌های روی دندان از بین می‌رود. برای انجام بلیچینگ از انواع ماده‌های شیمیایی استفاده می‌شود. پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید از ماده‌های اصلی در ترکیبات ماده بلیچینگ هستند. این ماده‌ها به ساختار کریستالی دندان نفوذ کرده و رسوب موجود در دندان‌ها و زردی مینای دندان‌ها را از بین می‌برند. پراکسید کربامید به مرور زمان باعث روشن‌تر شدن رنگ عاج دندان‌ها می‌شود.

آیا می توان در دوران بارداری بلچینگ دندان را در خانه انجام داد؟

بسیاری از خانم‌های باردار تصور می‌کنند که انجام بلیچینگ دندان در محیط خانه باعث کاهش عوارض آن خواهد شد؛ چراکه برای انجام آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. بهتر است برای انجام بلیچینگ به کلینیکی معتبر مراجعه نمایید و این کار را به متخصص باتجربه در این زمینه، واگذار کنید. نداشتن تجربه کافی در این مورد، باعث بروز عوارض خطرناک برای مادر باردار و جنین خواهد شد. دندان‌پزشک با آگاهی و تجربه زیاد در این زمینه می‌تواند در کاهش عوارض رایج بلیچینگ، نقشی موثر داشته باشد.

عوارض بلیچینگ دندان در دوران بارداری

عوارض بلیچینگ دندان در دوران بارداریعوارض بلیچینگ دندان در دوران بارداری

عوارض بلیچینگ دندان در دوران بارداری

در حالت کلی، دندان پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار در دوران بارداری از انجام هرگونه خدمات دندان‌پزشکی تا حد امکان پرهیز نمایند. پس از گذشت مدت‌های طولانی و انجام تحقیقات و آزمایش‌های مختلف، دندان‌پزشکان بر این باورند که اگرچه انجام بلیچینگ در دوران اولیه بارداری خطری به همراه ندارد؛ اما ممکن است باعث بروز برخی از عوارض رایج همچون خونریزی لثه یا ایجاد حالت تهوع برای آنها شود. از عوارض بلیچینگ دندان در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تورم و خونریزی لثه: در دوران بارداری معمولا هورمون‌های بدن خانم باردار، به طور متداوم در حال تغییر است. این موضوع باعث می‌شود تا در حین انجام بلیچینگ، حساسیت دندانی یا خونریزی شدید لثه اتفاق بیفتد. البته این خونریزی بعد از مدت کوتاهی و با استفاده از روش‌های درمانی، رفع خواهد شد، اما ممکن است این مشکل برای خانم باردار با درد و ناراحتی همراه باشد.
  2. تهوع صبحگاهی: فرسایش دندان ممکن است باعث بروز تهوع برای خانم‌های باردار شود. در واقع این تهوع از دمینرالیزاسیون ناشی از اسید معده رخ می‌دهد. این تهوع در ساعات نزدیک به صبح باعث ناراحتی فرد خواهد شد.
  3. خطر پوسیدگی دندان در این دوران: همانطور که می‌دانید، خانم‌های باردار در این دوران ممکن است به دفعات متداولی هوس غذاهایی چرب یا شیرینی نمایند. مصرف شیرینی و غذاهای چرب بعد انجام بلیچینگ باعث پوسیدگی دندان شده و یا بیماری لثه را به ارمغان می‌آورد.
  4. احتمال لق شدن دندان: سطوح بالای استروژن و پروژسترون در بدن یکی از دلایل لق شدن دندان است. در دوران بارداری به دلیل افزایش این دو ماده در بدن احتمال لق شدن دندان وجود دارد.
  5. تاثیر مواد بلیچینگ روی جنین: امروزه مطالعاتی در خصوص تاثیر منفی مواد بلیچینگ بر روی جنین انجام نشده اما بی‌خطر بودن مواد بلیچینگ نیز اثبات نشده است. از این رو برای پیشگیری از عوارض ناشی از بلیچینگ، بهتر است انجام آن را به بعد از اتمام بارداری موکول نمایید.
  6. مشکلات نشستن خانم باردار در حین پروسه انجام بلیچینگ: یکی از مشکلات رایح خانم‌های باردار در انجام بلیچینگ، سختی نشستن آنها در مدتی طولانی بر روی صندلی مخصوص است. مادر باردار به دلیل حجیم بودن شکمش قادر به نشستن بر روی یونیت دندان‌پزشکی نیست. نشستن بر روی یونیت دندان‌پزشکی باعث ایجاد درد در ناحیه شکم مادر می‌شود.

آشنایی با چند روش موثر برای پیشگیری از زرد شدن دندان

در دوران بارداری انجام برخی از کارها باعث تغییر رنگ عاج دندان، زرد شدن آن و کدر شدن رنگ دندان می‌شوند. در این دوران خوردن برخی از مواد غذایی یا شیرینی زیاد باعث زرد شدن رنگ دندان‌ها خواهد شد. البته مصرف سیگار، خوردن چای یا قهوه و مواردی دیگر بر زرد شدن دندان بی‌تاثیر نیستند؛ اما در دوران بارداری بیشترین به دلیل داشتن وعده‌های غذایی نامناسب، رنگ دندان به مرور زمان کدتر شده و زرد می‌شود. خانم باردار با انجام برخی از امور، می‌تواند از زرد شدن دندان‌های خود جلوگیری نماید. این کارهای موثر به شرح زیر هستند:

  • به صورت روزانه از انواع روش‌های بهداشت دهان و دندان همچون دهانشویه، مسواک و… استفاده نمایید. رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر مستقیم و موثری برای پیشگیری از زرد شدن دندان در پی دارد.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از تغییر رنگ عاج دندان بی‌تاثیر نیست.
  • مصرف متداول و زیاد قهوه یا چای به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان خواهد شد.
  • برای پیشگیری از زردی دندان‌ها بهتر است چکاب‌های منظمی از شرایط دهان و دندان خود انجام دهید. برای انجام چکاب به مطب دندان‌پزشکی مراجعه نمایید.

برگرفته از: وبسایت دکتر سید رضا خسروانی



Source link