خشکسالی آمازون ناشی از تغییرات اقلیمی است



دانشمندان روز چهارشنبه گفتند که تغییرات اقلیمی به خشکسالی قابل توجه سال 2023 دامن زد که رودخانه های اصلی را تخلیه کرد، آتش سوزی های عظیم جنگلی را دامن زد و معیشت میلیون ها نفر را در جنگل های آمازون تهدید کرد.

محققان دریافتند جنگل‌زدایی آمازون، بزرگترین و متنوع‌ترین جنگل بارانی جهان، بارندگی را کاهش داده و توانایی درختان و خاک برای حفظ رطوبت را تضعیف کرده است. این امر خشکسالی را حادتر کرد و باعث شد که جنگل در برابر تخریب محیطی و حوادثی مانند آتش سوزی مقاومت کمتری داشته باشد.

رودخانه آمازون – بزرگترین رودخانه جهان از نظر حجم – و چندین شاخه آن در سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود در 120 سال گذشته رسیدند. یک پنجم آب شیرین جهان از جنگل های بارانی عبور می کند.

اگر بشر تا این حد آب و هوا را به شدت تغییر نمی داد، خشکسالی شدید هنوز رخ می داد. اما سوزاندن سوخت‌های فسیلی به آن رتبه‌بندی «استثنایی»، بالاترین رده در سیستم طبقه‌بندی پایش خشکسالی ایالات متحده را داد، بر اساس مطالعه منتشر شده توسط ابتکار World Weather Attribution، یک همکاری بین‌المللی بین دانشمندان که بر تجزیه و تحلیل سریع شرایط شدید تمرکز دارد. رویدادهای آب و هوا

بن کلارک، نویسنده این مطالعه و محقق موسسه تحقیقاتی گرانتام در زمینه تغییرات آب و هوا و محیط زیست در کالج امپریال لندن، گفت: با ادامه افزایش انتشار گازهای گلخانه ای جهانی، جهان شاهد خشکسالی شدیدتری خواهد بود. ما اکنون در بالاترین رده بندی هستیم، بنابراین دیگر چیزی برای تعیین تکلیف نداریم.

این مطالعه شواهد دیگری است مبنی بر اینکه گرم شدن کره زمین ناشی از فعالیت های انسانی ویرانی بزرگترین و متنوع ترین جنگل های بارانی جهان را تسریع می کند. بخش‌هایی از آمازون از جنگل‌های بارانی که مقادیر زیادی گازهای گرما را ذخیره می‌کنند، به مناطق خشک‌تری تبدیل شده‌اند که گازها را در جو آزاد می‌کنند. نتیجه یک ضربه مضاعف به مبارزه جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی است.

آگاهی در مورد شدت خشکسالی پس از خفگی بیش از 150 دلفین رودخانه ای در ماه اکتبر افزایش یافت. خشکسالی هزاران نفر را که در جوامع دور افتاده زندگی می کنند و تنها می توانند با قایق سفر کنند، قطع کرده است. و به آتش‌سوزی‌هایی دامن زد که هوا را به خطرناک‌ترین هوا در جهان تبدیل کرد.

خشکسالی همچنین یک نیروگاه برق آبی بزرگ را در برزیل مجبور به تعطیلی کرد و تولید سایر نیروگاه‌های این منطقه را به شدت کاهش داد و باعث قطع برق در اکوادور و ونزوئلا شد. کشورهای منطقه برای تولید برق به شدت به جریان رودخانه ها وابسته هستند و برخی مجبور شدند برای تامین تقاضا به نیروگاه های دیزلی روی آورند.

گروهی از دانشمندان برزیل، هلند، بریتانیا و ایالات متحده از روش های بررسی شده برای بررسی اینکه آیا خشکسالی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی و الگوی آب و هوای ال نینو است که با خشکسالی در منطقه مرتبط است یا خیر، استفاده کردند.

دانشمندان دریافتند که ال نینو بارندگی را کاهش داده است. آنها گفتند، اما افزایش دما ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی، کمبود بارندگی را 10 برابر بیشتر از یک دنیای فرضی که در آن انسان ها آب و هوا را تغییر نداده بودند، افزایش داد. گرم شدن زمین همچنین باعث کم آبی خاک و گیاهان و همچنین کاهش جریان رودخانه ها 30 برابر بیشتر شد.

اگرچه این مطالعه فقط خشکسالی را از ژوئن تا نوامبر سال گذشته پوشش داد، اما شرایط خشک در فصل بارانی منطقه ادامه داشت و اولین بار است که در چنین بخش قابل توجهی از جنگل اتفاق می افتد.

باران‌ها تا حدودی به رودخانه‌های اصلی کمک کرده است، اما بسیاری از آنها در این زمان از سال زیر سطح نرمال باقی می‌مانند. انتظار می رود که خشکسالی با فروکش ال نینو پایان یابد، که دانشمندان انتظار دارند ظرف چند ماه آینده رخ دهد.

دانشمندان می‌گویند که دولت‌ها می‌توانند با کاهش سطح جنگل‌زدایی، احیای جنگل‌ها و کمک به جوامع برای سازگاری، تأثیر خشکسالی‌های آینده را کاهش دهند.

در حالی که برزیل و کلمبیا اخیراً نرخ جنگل زدایی در آمازون را کاهش داده اند، جنگل همچنان پوشش درختی را از دست می دهد. در حال حاضر تقریباً یک پنجم اندازه اصلی خود کوچک شده است.

رجینا رودریگز، استاد دانشگاه سانتا کاتارینا برزیل و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت که خشکسالی به دلیل گرم شدن کره زمین، برخی از بکرترین بخش های جنگل ها را تحت تاثیر قرار داد.

او گفت: “ما باید انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.” در غیر این صورت جنگل “از تغییرات آب و هوایی دوام نخواهد آورد.”