لولا می‌خواهد درس‌های آمازون را در همه زیست‌ها منعکس کند، اما چالش‌هایی در انتظار آن هستند


  • یک فرمان جدید قصد دارد از تمام زیست‌های برزیل محافظت کند و توسعه پایدار را در یکی از بلندپروازانه‌ترین سیاست‌های زیست‌محیطی این کشور تا به امروز ارتقا دهد.
  • این دستور برنامه‌های عملیاتی را برای جنگل‌های بارانی آمازون، سرادو ساوانا، جنگل اقیانوس اطلس، کاتینگا نیمه‌خشک، مراتع پامپاس و تالاب‌های پانتانال بر اساس استراتژی‌های گذشته در آمازون که قبلاً در برابر جنگل‌زدایی موفق بوده‌اند، ایجاد می‌کند.
  • محیط بانان در بحبوحه افزایش سطح جنگل زدایی در کشور و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای طی چهار سال گذشته تحت حکومت ژایر بولسونارو از این فرمان استقبال کرده اند.
  • کارشناسان هشدار می‌دهند که اجرای این فرمان آسان نخواهد بود و موفقیت آن به اقدامات هماهنگ در همه سطوح دولت، افزایش پرسنل در سازمان‌های اجرای محیط‌زیست در حال مبارزه و برنامه‌های کاملاً متناسب برای هر زیست بستگی دارد.

بین سال‌های 2004 تا 2012، برزیل توانست جنگل‌زدایی را تا حدود 84 درصد با یک سری سیاست‌های موسوم به PPCDAm، ابزاری اصلی در کاهش تخریب محیط‌زیست در جنگل‌های آمازون، کاهش دهد.

PPCDAm که بر اساس یک استراتژی سه جانبه متمرکز بر برنامه ریزی کاربری زمین، نظارت بر محیط زیست و تقویت تولید پایدار است، 44 میلیون هکتار (108.7 میلیون هکتار) از اراضی بومی و 25 میلیون هکتار (61.8 میلیون هکتار) واحدهای حفاظتی ایجاد کرد. سرکوب جرایم زیست محیطی را تقویت کرد که منجر به صدور بیش از 41000 جریمه به مبلغ 3.9 میلیارد دلار شد.

به لطف این اقدامات، نرخ جنگل‌زدایی در آمازون از 27772 کیلومتر مربع (10723 مایل مربع) در سال 2004 – دومین نرخ بالاتر از زمان شروع نظارت در سال 1988 – به 4571 کیلومتر مربع (1765 مایل مربع) در سال 2012 کاهش یافت که پایین‌ترین سطح تا کنون است. ثبت شده. مطالعه ای در دانشگاه برازیلیا نشان داد که اجرای PPCDAm در مجموع 196000 کیلومتر صرفه جویی می کند.2 (75676 مایل2) از جنگل های پاکسازی شده بین سال های 2005 تا 2015، مساحتی معادل بیش از دو برابر پرتغال.

اکنون، رئیس‌جمهور جدید برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، و وزیر محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی او، مارینا سیلوا، منطق PPCDAm را برای همه زیست‌های محلی – جنگل‌های بارانی آمازون، سرادو ساوانا، جنگل‌های اقیانوس اطلس، کاتینگا نیمه‌خشک، پامپاس به کار می‌برند. علفزارها و تالاب های پانتانال – در یک فرمان جدید که از اول ژانویه اجرایی شد.

نموداری از جنگل زدایی در آمازون بین سال های 1988 تا 2022 در کیلومتر مربع.
جنگل زدایی در آمازون بین سال های 1988 تا 2022 در کیلومتر مربع. پس از افزایش شدید جنگل‌زدایی در سال 2004، PPCDAm به اجرا درآمد و به کاهش نرخ‌ها به پایین‌ترین حد در سال 2012 کمک کرد. تغییرات در سایر سیاست‌های زیست‌محیطی پس از سال 2012 منجر به افزایش سطح جنگل‌زدایی شد. داده ها از PRODES/INPE.

سیلوا این فرمان را در بیانیه‌ای به Monbagay توصیف کرد: «اقدامی ضروری برای برزیل برای مواجهه با مشکل جدی جنگل‌زدایی و در نتیجه قادر به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن طبق توافقنامه پاریس».

هر زیست بومی برنامه اقدام خاص خود را برای مقابله با مسائل فوری مانند جنگل زدایی، تخریب، آتش سوزی، نظم بخشیدن به زمین، جرایم زیست محیطی و ارتقای توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه خواهد داشت.

خوزه آگوستو مورلی، تحلیلگر محیط زیستی که قبلاً مدیریت مرکز عملیات هوایی مسئول نظارت بر محیط زیست در آژانس محیط زیست برزیل IBAMA را بر عهده داشت، به Mongabay گفت: «زیست‌های دیگر از اهمیتی که به آمازون داده می‌شود رنج می‌برند، و این تلاشی برای متعادل کردن آن است. تلفن. اگر برزیل بتواند به طور موثر این برنامه ها را اجرا کند، من نسبت به آنچه در پیش است بسیار خوشبین هستم.

کمیسیون دائمی بین‌وزارتی برای پیشگیری و کنترل جنگل‌زدایی و سوزاندن جنگل‌ها به ریاست رئیس کابینه لولا و متشکل از نمایندگان 19 وزارتخانه دولت فدرال، مسئول اطمینان از اجرای طرح‌ها است. این کمیسیون برای اولین بار به طور رسمی در 8 فوریه برای ایجاد زیرگروه های کاری تشکیل شد که 45 روز فرصت دارند تا استراتژی کاهش جنگل زدایی آمازون را ارائه کنند و 90 روز برای تعریف برنامه های دیگر زیست بوم ها فرصت دارند. هدف وزارت محیط زیست و تغییر اقلیم این است که تا ماه اوت تمام برنامه های بخشی را اجرا کند.

یکی از اهداف اصلی کمیسیون در سال جاری، تقویت نقاط ضعف طرح PPCDAm 2004، یعنی ترویج جایگزین های اقتصادی برای بهره برداری مخرب از آمازون است. این شامل بهبود برنامه ABC است که مشوق های مالی برای تولیدکنندگان برای اتخاذ شیوه های پایدار و گسترش امتیازات جنگل فراهم می کند.

بخش هایی از جنگل های بارانی آمازون توسط کشاورزان به آتش کشیده می شود تا برای کشاورزی پاکسازی شود.
بخش هایی از جنگل های بارانی آمازون توسط کشاورزان به آتش کشیده می شود تا برای کشاورزی پاکسازی شود. یک فرمان جدید قصد دارد از آمازون در برابر غصب غیرقانونی زمین و جنگل زدایی محافظت کند، به عنوان بخشی از وعده لولا برای صفر کردن جنگل زدایی در زیست بوم تا سال 2030. تصویر © Daniel Beltrá/Greenpeace.

کارشناسان این حکم را به عنوان یک پیروزی برای مبارزه کشور با جنگل زدایی می ستایند، اما اجرای آن پس از چهار سال سیاست های مخرب رئیس جمهور سابق، ژایر بولسونارو، که PPCDAm را در سال 2019 به عنوان بخشی از یک کارزار بی امان برای عقب راندن حفاظت از محیط زیست کنار گذاشت، یک چالش بزرگ است. به نفع تجارت کشاورزی

سولی آرائوجو، متخصص ارشد سیاست‌های عمومی در رصدخانه آب و هوا، شبکه‌ای از سازمان‌های جامعه مدنی، در تماس تلفنی به مونگبی گفت: «این فرمان اولین گام مهم است – اما کافی نیست». سناریوی فعلی واقعاً بد است، عدم کنترل کامل سیاست های زیست محیطی. دولت باید اقدامات مؤثر و فوری انجام دهد که به زودی اثربخشی و نتیجه را نشان دهد. ساده نخواهد بود.»

پس از روی کار آمدن بولسونارو در سال 2019 قبل از شکست در انتخابات 2022، تخریب محیط زیست در سراسر بیوم برزیل افزایش یافت. سرادو از سال 2020 شاهد افزایش سریع در پاکسازی پوشش گیاهی برای توسعه زمین‌های زراعی و مراتع بود و آمازون در چهار سال رژیم بولسونارو 60 درصد افزایش جنگل‌زدایی را نسبت به چهار سال قبل تجربه کرد. پانتانال همچنین در سال 2020، زمانی که یک سوم تالاب ها به خاکستر تبدیل شد، رکورد آتش سوزی را ثبت کرد.

«امروز شما به دلیل وضعیت هرج و مرج به جا مانده از دولت بولسونارو با مشکلاتی روبرو هستید. آرائوخو گفت که دولت جدید از همه اینها نتیجه می گیرد.

نمای هوایی از تالاب پانتانال.
یک سوم پانتانال در سال 2020 پس از آتش سوزی در سراسر تالاب ها که باعث مرگ میلیون ها حیوان شد، ویران شد. بر اساس فرمان جدید ارائه شده در 1 ژانویه، پانتانال توسط یک برنامه اقدام خاص محافظت می شود، اگرچه جزئیات هنوز نهایی نشده است. تصویر © Markus Mauthe/Greenpeace.
منظره کاتینگا
زیست بوم های برزیل بسیار متنوع است، از تالاب های پانتانال و جنگل های بارانی آمازون گرفته تا ساوانای سرادو و آب و هوای نیمه خشک کاتینگا. کاتینگا که در شمال و شمال شرقی برزیل گسترده شده است، خانه تعداد زیادی از گونه های کاکتوس بومی است. تصویر از خوان کارلوس وارگاس منا.

بر اساس گذشته موفق ساخته شده است

دستورالعمل های آزمایش شده و آزمایش شده PPCDAm اکنون به عنوان نمونه ای برای تهیه پیش نویس سایر برنامه های اقدام خواهد بود. بر اساس گزارش مشارکت بین‌المللی در کاهش و MRV، ائتلافی که بر دستور کار جهانی آب و هوا متمرکز است، «بر اساس درس‌های PPCDAm، برزیل در حال گسترش این رویکرد به سایر زیست‌ها است». این گزارش ادعا می‌کند که موفقیت‌های به‌دست‌آمده در PPCDAm را می‌توان برای سایر زیست‌ها، مانند تلاش‌های هماهنگ فدرال و ایالتی برای توسعه و اجرای هر طرح اقدام، و ارائه مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان برای تشویق شیوه‌های کشاورزی پایدار درازمدت، اعمال کرد.

لازم نیست چرخ را اختراع کنید. مورلی گفت: می توانید روی کاری که قبلا انجام شده است حساب کنید.

تکرار PPCDAm در زیست‌های دیگر در گذشته کارساز بوده است. موفقیت آن الهام بخش توسعه PPCerrado در سال 2010 برای کاهش جرایم زیست محیطی و جنگل زدایی در سرادوی برزیل، بزرگترین ساوانای آمریکای جنوبی بود. PPCerrado با استفاده از درس های آموخته شده از PPCDAm، برای اجرای استراتژی های مشابه در برنامه اقدام آمازون، بر مشارکت حداقل 10 وزارتخانه و هماهنگی دولت های فدرال و ایالتی، جامعه مدنی و بخش خصوصی تکیه کرد. پس از سرکوب استخراج غیرقانونی زغال چوب در منطقه و برنامه های اعتباری روستایی برای تشویق فعالیت های کشاورزی پایدار، منطقه سرادو شاهد کاهش 62 درصدی نرخ جنگل زدایی و کاهش 38 درصدی هشدارهای آتش سوزی در طی 9 سال بود.

چشم انداز بیوم سرادو
بیوم سرادو اکنون تحت فرمان جدیدی که در 1 ژانویه معرفی شد در برابر جنگل زدایی محافظت می شود. سرادو که از موزاییکی از جنگل، ساوانا و پوشش گیاهی مرتع تشکیل شده است، دومین بیوم بزرگ در آمریکای جنوبی است که 24 درصد از برزیل را اشغال می کند. تصویر © Marizilda Cruppe/Greenpeace.
مزرعه Aoybean در Cerrado.
یک سیستم آبیاری محوری مرکزی در مزرعه سویا در سرادو در ایالت باهیا. جنگل زدایی در سرادو از سال 2020 افزایش یافته است زیرا زمین برای توسعه زمین های زراعی و مراتع گاو پاکسازی شده است. تصویر © Marizilda Cruppe/Greenpeace.

در کنار PPCDAm، PPCerrado نیز در فرمان جدید گنجانده شده است. مورلی گفت، با این حال، به دلیل سال‌ها کاهش بودجه زیست‌محیطی که کارایی سازمان‌های زیست‌محیطی را تضعیف می‌کند، اجرای مدل‌های مشابه در سایر زیست‌ها یک «چالش بزرگ» خواهد بود. مورلی گفت: «در همه سازمان‌های محیط‌زیست کمبود کارمند وجود دارد. “[They currently] مورلی افزود: یک سوم کارکنانی که در زمان اجرای PPCDAm داشتند، دارند.

تفاوت در مالکیت زمین در هر بیوم چالش های جدیدی را برای اجرای اقدامات حفاظتی و کنترلی گسترده ایجاد می کند. مورلی گفت: «بیشتر زمین در سرادو متعلق به خصوصی است. این بدان معناست که این بیوم به یک برنامه عمل کاملاً متفاوت نیاز دارد. این همچنین در مورد پانتانال صدق می کند، جایی که 80 درصد از زمین های تالاب به دامداران خصوصی یا اقامتگاه های بوم گردی تعلق دارد، در مقایسه با آمازون، جایی که کمی بیش از یک سوم مالکیت خصوصی است، 40 درصد از نظر قانونی محافظت می شود، و بقیه. زمین عمومی غیر اختصاصی است.

“این است [a] مجتمع [process]. نرخ جنگل زدایی یک شبه به صفر نمی رسد. یک منحنی جنگل زدایی وجود دارد که باید معکوس شود و دولت باید با مناطقی که مورد تهاجم قرار گرفته اند، چه زمین های بومی و چه مناطق حفاظت شده، برخورد کند. اما من فکر می کنم همه متعهد هستند که در یک جهت حرکت کنند. آسان نخواهد بود. اما ما موفق خواهیم شد.»

تصویر بنر: رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به همراه وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی خود، مارینا سیلوا، در اولین روز مسئولیت خود در 1 ژانویه، زمانی که او فرمان زیست محیطی بی سابقه ای را ارائه کرد که قصد دارد نه تنها از جنگل های آمازون بلکه از تمام زیست های برزیل محافظت کند. تصویر توسط Ricardo Stuckert/PR از طریق Flickr (CC BY 2.0).

استناد:

West، TAP و Fearnside، PM (2021). اصلاحات حفاظتی برزیل و کاهش جنگل زدایی در آمازون. سیاست کاربری زمین، (100). doi: 10.1016/j.landusepol.2020.105072

بازخورد: از این فرم برای ارسال پیام به نویسنده این پست استفاده کنید. اگر می خواهید یک نظر عمومی ارسال کنید، می توانید این کار را در پایین صفحه انجام دهید.

آینده زیست محیطی جدید برزیل تحت لولا: پرسش و پاسخ با مارینا سیلوا

کشاورزی، کشاورزی آمازون، حفاظت از آمازون، حفاظت، رهبری حفاظت، راه‌حل‌های حفاظت، جنگل‌زدایی، محیط‌زیست، قانون محیط‌زیست، سیاست‌های زیست‌محیطی، سیاست‌های زیست‌محیطی، جنگل‌ها، حکومت، دولت، علف‌زارها، سیاست، ساوانا، Savinging The Amazonrop T ، تالاب ها

چاپ