محفظه‌های تخم‌مرغ اسکیت که در زباله‌های دریایی گیر کرده‌اند در سواحل پرو خشک می‌شوند و می‌میرند.


  • یک مطالعه جدید نشان داده است که جمعیت هواداران دم کوتاه ممکن است تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی قرار بگیرند.
  • اسکیت‌ها تورهای ماهیگیری رها شده و سایر زباله‌ها را با جلبک دریایی اشتباه می‌گیرند و تخم‌های خود را به آن‌ها متصل می‌کنند، غافل از اینکه زباله‌ها می‌توانند در ساحلی که تخم‌ها خشک می‌شوند، سرازیر شوند.
  • هواداران دم کوتاه (Sympterygia brevicaudata) توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تقریباً در معرض تهدید قرار می گیرند.

در دهه های اخیر، آلودگی پلاستیک به یک موضوع کلیدی زیست محیطی تبدیل شده است. تخمین زده می شود که سالانه 8 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس می شود که معادل یک کامیون زباله است که در هر دقیقه به دریا ریخته می شود – و پیش بینی می شود که بدتر شود. دانشمندان گزارش کرده‌اند که بسیاری از گونه‌های دریایی پلاستیک را به اشتباه غذا می‌گیرند و آن را می‌خورند یا در زباله‌ها گیر می‌افتند که هر دو می‌توانند بقای آن‌ها را به طور جدی تهدید کنند. علاوه بر این، بی مهرگان و دیگر موجودات دریایی می توانند به پلاستیک شناوری که مسافت های طولانی را در سراسر جهان سفر می کند، متصل شوند و دانشمندان هشدار داده اند که آنها در معرض خطر تبدیل شدن به گونه های بیگانه مهاجم در مقصد نهایی خود هستند.

ایگوانا در حال خوردن یک کیسه پلاستیکی
ایگوانا در حال خوردن کیسه پلاستیکی تصویر از مرکز علمی گالاپاگوس.

یک مطالعه جدید مشکل دیگری را در مورد زباله های دریایی نشان داده است، مشکلی که می تواند جمعیت هواداران دم کوتاه پرو را به خطر بیندازد.Sympterygia brevicaudataگونه ای از اسکیت که قبلاً توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در معرض خطر قرار گرفته است. نویسندگان این مطالعه گزارش می‌دهند که دیدن تخم‌مرغ‌های مرده و خشک‌شده به زباله‌های دریایی که در سواحل شسته می‌شوند، امری عادی است. این مطالعه در ژوئن در مجله منتشر شد بولتن آلودگی دریایی.

اما چگونه تخم ها در زباله های دریایی گیر می کنند و چرا می میرند؟

صدها مورد تخم مرغ مرده در زباله های دریایی گیر کرده اند

در شهر Trujillo در شمال پرو، اعضای NGO ConservAccion بررسی حیواناتی را انجام می دهند که به دلایل مختلف در سواحل این منطقه آب می شوند. آن‌ها متوجه شده‌اند که دیدن اسکیت‌های تخم‌مرغی که به زباله‌های دریایی چسبیده‌اند، امری عادی است و اغلب اوقات تخم‌ها خشک شده‌اند و اسکیت‌های کودک را محکوم می‌کنند. کارشناسان برای اینکه بفهمند این مشکل تا چه حد گسترده است، وظیفه شمارش تمام تخم‌ها، شناسایی نوع زباله و پلاستیک و تعیین مکان‌هایی را که بیشتر در آنها وجود دارد را تعیین کردند.

دامپزشک کارلوس کالو-مک، مدیر پروژه ConservAccion، کیسه های دم کوتاه تخم مرغ را توصیف کرد: «آنها مانند کیسه های کوچک هستند». او گفت: «معمولاً به آن‌ها کیف‌های پری دریایی می‌گویند، زیرا این شکل و حتی بافتی شبیه چرم دارند.

موارد تخم مرغ شسته شده از یک پرتو.
جعبه‌های تخم‌مرغی با دم کوتاه، عکس‌برداری شده در نزدیکی پورتو مورین، پرو. تصویر توسط Rob-Westerduijn از طریق iNaturalist (CCBY-NC4.0).

«اسکیت‌ها از والدین مراقبت نمی‌کنند. آنها به سادگی تخم می گذارند. آنها مطمئن می شوند که تخم ها روی چیزی ثابت شده اند تا از شناور شدن آنها جلوگیری شود. او گفت که برای فعال کردن این کار، تخم‌ها دارای یک پیچک هستند، “مانند یک طناب کوچک که به آنها اجازه می‌دهد به عنوان مثال به جلبک‌ها متصل شوند.”

والدراما گفت: در دریاهای گرمسیری، اسکیت ها اغلب محفظه های تخم مرغ را به مرجان می چسبانند، اما می توانند از هر ساختاری استفاده کنند. به این ترتیب است که اسکیت‌های دم کوتاه گاهی اوقات ناخواسته زباله‌های دریایی مانند توری یا انواع پلاستیک‌های دیگر را برای ته‌نشین کردن جعبه‌های تخم‌مرغ خود انتخاب می‌کنند. این زیست شناس گفت: «چیزی که آنها نمی دانند این است که این چیزها، به دلیل عمل جزر و مد، ممکن است به ساحل ختم شوند. وقتی خارج از آب می ماند، محفظه تخم مرغ قبل از اینکه بتواند از تخم خارج شود، خشک می شود و می میرد.

در طول فصل تخم‌ریزی فندک دم کوتاه بین فوریه و آوریل، یک گروه هشت نفره متشکل از متخصصان و داوطلبان، از سه ساحل در منطقه لا لیبرتاد، در ساحل شمالی پرو بازدید کردند. آن‌ها به دنبال خوشه‌هایی از زباله‌های دریایی بودند که برای مدت معینی در دریا بوده‌اند تا مشخص کنند که آیا آنها حاوی تخم‌مرغ هستند یا خیر.

جعبه‌های تخم‌مرغی دم کوتاه خشک شده که وقتی خشک می‌شوند سیاه می‌شوند و در زباله‌های دریایی گیر می‌افتند. تصویر از ConservAccion.

در مجموع، محققان 75 خوشه حاوی 1595 مورد تخم مرغ را ثبت کردند. از این تعداد، 15.9٪ احتمالا جوجه ریزی کرده بودند. و از کل، 15.8٪ هنوز تازه بودند، اما بقیه، 84.2٪ خشک شده بودند.

ضایعات خود عمدتاً از پلاستیک مرتبط با مواد ماهیگیری، عمدتاً تورهایی که توسط ماهیگیران صنعتگر استفاده می‌شد، تشکیل می‌شد. این تورها که از … یک سری سوراخ تشکیل شده اند، مکانی وسوسه انگیز برای اسکیت ها برای چسباندن تخم های خود هستند. والدراما گفت: نحوه حرکت آنها در آب، بسیار سبک است، همچنین می تواند حرکت جلبک ها را تقلید کند. در موارد کمتر، محفظه های تخم مرغ نیز به پارچه، لاستیک، پلاستیک فوم، فلز، چوب، کاغذ یا مقوا متصل می شدند.

بر اساس این مطالعه، اکثر خوشه های زباله و موارد تخم مرغ در مجاورت شهر پورتو مورین و پس از آن شهر سالاوری و شهر هوانچاکو یافت شدند. والدراما گفت دو دلیل وجود دارد که بیشتر تخم‌مرغ‌های خشک شده در توده‌های زباله در اطراف پورتو مورین پیدا شده است. او گفت: «پورتو مورین تقریباً به طور انحصاری از ماهیگیری زنده می ماند و از آنجایی که یک خلیج است، خوشه ها به راحتی به دام می افتند. تعداد زیادی از موارد تخم‌مرغی که در آنجا یافت شد، محققان را به این باور رساند که ممکن است محل تخم‌ریزی برای هواداران دم کوتاه باشد.

از دست دادن این همه تخم مرغ چقدر بر بقای هواداران دم کوتاه تأثیر می گذارد؟

محققان در حالی که به دنبال کیسه های تخم مرغ دم کوتاه هستند، خوشه های زباله را تجزیه و تحلیل می کنند.
محققان در حالی که به دنبال کیسه های تخم مرغ دم کوتاه هستند، خوشه های زباله را تجزیه و تحلیل می کنند. تصویر از ConservAccion.

گونه ای آسیب پذیر

اسکیت های دم کوتاه معمولی آب های کم عمق جنوب شرقی اقیانوس آرام در امتداد سواحل اکوادور، پرو و ​​مرکزی شیلی است. آنها در اعماق 8 تا 100 متری (26-328 فوت) زندگی می کنند، اگرچه به طور تصادفی توسط ماهیگیری سخت پوستان که در اعماق 500 متری (1640 فوتی) فعالیت می کنند، صید شده اند.

حتی اگر ماهیگیران عمداً هواداران را هدف قرار نمی دهند، اما توسط IUCN آنها را به عنوان تقریباً در معرض تهدید طبقه بندی می کنند. مانند کوسه ها و کیمرها، اسکیت ها از جمله حیوانات دریایی در معرض خطر هستند. در سال 2021، دانشمندان یک سوم گونه‌های کوسه‌ها، پرتوها، اسکیت‌ها و کیمراهای جهان – 391 گونه از 1199 گونه ارزیابی‌شده- را طبق IUCN به‌عنوان در معرض خطر، در خطر انقراض یا آسیب‌پذیر طبقه‌بندی کردند. گونه های این سه دسته IUCN در معرض خطر انقراض در نظر گرفته می شوند.

والدراما گفت، علاوه بر اینکه به طور تصادفی توسط تورها و قلاب‌هایی که برای گونه‌های دیگر تعبیه شده‌اند، این حیوانات «تولید بسیار کمی دارند، بنابراین وقتی تحت تأثیر ماهیگیری یا آلودگی قرار می‌گیرند، می‌تواند بسیار مضر باشد».

یک اسکیت هوادار دم کوتاه (Sympterygia brevicaudata).
یک طرفدار دم کوتاه (Sympterygia brevicaudata). تصویر توسط ulrichzanabria از طریق iNaturalist (CC BY-NC 4.0).

اگرچه طرح‌های متعددی با هدف پاک‌سازی زباله‌های جامد در سواحل پرو وجود دارد، اما هنوز مطالعه‌ای در مورد تأثیر این کمپین‌ها ندیده‌ام. آیا آنها واقعا کمک می کنند؟» گفت کالوو مک. به گفته نویسندگان این مطالعه، این احتمال وجود دارد که WWF-Peru یک نقطه بازیافت تور ماهیگیری در Puerto Morín ایجاد کند.

WWF-Peru و Bureo، یک شرکت بازیافت ابزار ماهیگیری، در حال حاضر نقاط جمع آوری را در مناطق دیگر در امتداد سواحل پرو ایجاد کرده اند که ماهیگیران می توانند تورهایی را که دیگر استفاده نمی کنند بگذارند و می توانند در مورد تأثیر رها کردن تورها در دریا اطلاعات کسب کنند. یکی از این نقاط در ساحل لوس ارگانوس است که در شمال کشور نیز واقع شده است. Aimée Leslie، مدیر حفاظت از WWF-پرو گفت: “ما فقط با ارائه این اطلاعات و مکانی برای ذخیره شبکه های قدیمی نتایج واقعاً عالی را دیدیم.”

تصویر بنر: یک جعبه تخم مرغ شسته شده از یک فن دم کوتاه. تصویر توسط ulises_inf از طریق iNaturalist (CC BY-NC 4.0).

این داستان اولین بار توسط تیم لاتام Mongabay گزارش و منتشر شد اینجا در سایت لاتام ما در 24 مه 2023.

جستجوی پناهگاهی برای زندگی دریایی پرو: پرسش و پاسخ با یوری هوکر

استناد:

آویلا، سی، آنگولو-پرکلر، سی.، مارتین-مارتین، آر پی، فیگوئرولا، بی.، گریفیث، اچ جی، و والر، سی ال (2020). گونه‌های دریایی مهاجم در قایق‌های کلپ غیربومی در گرم‌ترین جزیره قطب جنوب کشف شدند. گزارش های علمی، 10(1). doi:10.1038/s41598-020-58561-y

Valderrama-Herrera، M.، Cardenas، SA، Calvo-Mac، C.، Celi-Vértiz، RG، Chumpitaz-Levano، VL، Flores-Miranda، WE، … De-la-Torre، GE (2023). تخمگذاری راجیدها روی زباله های دریایی: یک تهدید بالقوه برای بقای آنها Marine Pollution Bulletin, 191, 114941. doi:10.1016/j.marpolbul.2023.114941

Dulvy، NK، Pacoureau، N.، Rigby، CL، Pollom، RA، Jabado، RW، Ebert، DA، … Simpfendorfer، CA (2021). صید بی رویه بیش از یک سوم کوسه ها و پرتوها را به سمت بحران انقراض جهانی سوق می دهد. زیست شناسی جاری، 31 (22)، 5118-5119. doi:10.1016/j.cub.2021.11.008

حیوانات، تنوع زیستی، اکوسیستم های ساحلی، حفاظت، ماهی، حیوانات دریایی، تنوع زیستی دریایی، حفاظت از دریا، مناطق حفاظت شده دریایی، اقیانوس ها، پلاستیک، آلودگی، مناطق حفاظت شده، اشعه، کوسه و اشعه، حیات وحش

چاپ