مقاله: پایان دادن به تهدیدات سمی آلاسکا ناشی از پلاستیک و پتروشیمی



شعله های آتش، دود آروغ، و کربن سیاه در آسمان – در شب هایی که من (رزماری) 20 یا بیشتر شراره دیدم، می دانستم که افراد بیمار خواهند آمد.


به عنوان یک دستیار بهداشت جامعه در Nuiqsut، آلاسکا، زمانی که عملیات نفت و گاز در نزدیکی شعله ور می شد، جریانی از مردم با مشکلات تنفسی را می دیدم. قبل از اینکه کارم با یک بیمار تمام شود، یک بیمار دیگر آمدم. کار به جایی رسید که ما تمام شب را بیدار بودیم تا به مردم کمک کنیم نفس بکشند.

در طول یک عمر، جوامع بومی در قطب شمال شاهد این بوده اند نرخ های بیماری به دلیل آلودگی های سمی ناشی از پیوند مواد شیمیایی، پلاستیک و بحران های آب و هوایی، سر به فلک می کشد. بیماری های تنفسی، سرطان، اختلالات تولید مثل و بسیاری دیگر از نابرابری های بهداشتی موجودیت ما را تهدید می کند.

23 تا 29 آوریل امسال، کشورهای جهان برای مذاکرات پیمان پلاستیک در اتاوا، کانادا گرد هم می آیند. یک معاهده جاه طلبانه پلاستیک که تولید پلاستیک را کنترل می کند و استفاده از مواد شیمیایی سمی را در طول چرخه زندگی پلاستیک حذف می کند، برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست بسیار مهم است. این امر شروع به اصلاح بی‌عدالتی‌های زیست‌محیطی می‌کند که بومیان تجربه کرده‌اند و به نفع جوامع حصاردار و همه ما که در معرض مواد شیمیایی سمی پلاستیک‌ها هستیم، خواهد بود.

بیماری های تنفسی، سرطان، اختلالات تولید مثل و بسیاری دیگر از نابرابری های بهداشتی موجودیت ما را تهدید می کند.

هدف مذاکرات پیمان پلاستیک نهایی کردن مذاکرات تا پایان سال است. آلاسکا و ساکنان آن نمی توانند صبر کنند. قطب شمال تقریباً در حال گرم شدن است چهار برابر سریعتر نسبت به سایر نقاط جهان، و در سال 2019، بیش از 70 از 200روستاهای بومی آلاسکا با تهدیدات زیست محیطی ناشی از سیل، ذوب شدن یخ های دائمی و فرسایش مواجه بودند. آلاسکا خانه 229 قبیله فدرال به رسمیت شناخته شده است و فرهنگ و معیشت آنها به شدت در معرض تهدیدات مرتبط با تغییرات آب و هوایی، پلاستیک، سوخت های فسیلی و مواد پتروشیمی قرار دارد.

پلاستیک ها از سوخت های فسیلی و مواد شیمیایی ساخته می شوند و صنایع نفت و گاز برای رشد بازار خود روی پلاستیک شرط بندی می کنند. پیش‌بینی می‌شود که صنعت پتروشیمی بدون کنترل باقی بماند 50 درصد مصرف روغن تا سال 2050. پلاستیک بیشتر به معنای نفت و گاز بیشتر و نابرابری های بهداشتی بیشتر برای مردم بومی است.

سوخت های فسیلی استخراج شده از آلاسکا، اغلب در نزدیکی سرزمین های بومی، مردم بومی را در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می دهند. هنگامی که زباله های پلاستیکی در سرتاسر جهان دفع می شوند، زباله ها و مواد شیمیایی سمی آن توسط جریان های جوی و اقیانوسی به قطب شمال منتقل می شوند، که به عنوان یک سینک نیمکره ای عمل می کند که آلاینده های سمی را متمرکز می کند. این چرخه منبع و سینک منجر به افزایش مشکلات سلامتی و ناامنی غذایی برای مردم بومی می شود، زیرا منابع غذایی سنتی کمیاب یا آلوده می شوند. در اوایل سال جاری، میکروپلاستیک شناسایی شدند برای اولین بار در بافت های شیر دریایی اقیانوس آرام دریاهای برینگ و چوکچی، حیوانی حیاتی برای رژیم غذایی سنتی مردمان بومی این منطقه.

پلاستیک بیشتر به معنای نفت و گاز بیشتر و نابرابری های بهداشتی بیشتر برای مردم بومی است.

به عنوان اولین مردم آلاسکا، ما مباشر سرزمین، هوا و آب خود بوده ایم. اکنون مردم ما بدون رضایت ما در معرض مواد شیمیایی سمی هستند. اینها بارهایی هستند که ما ایجاد نکردیم اما با برخی از شدیدترین تغییرات اینجا در قطب شمال روبرو هستیم.

یک معاهده پلاستیک با هدف حفاظت از سلامت و محیط زیست سالم گامی حیاتی در پیشبرد حقوق بشر و جوامع سالم خواهد بود. ما باید به تولید پلاستیک سمی پایان دهیم و تولید مواد پتروشیمی سمی را متوقف کنیم، در حالی که کره زمین در حال حاضر توسط آلودگی پلاستیکی و شیمیایی غرق شده است. اکنون، جهان این فرصت را دارد که به سمت راه حل های عاری از سموم برای یک سیاره سالم حرکت کند.

از مقالات سایت شما

مقالات مرتبط در سراسر وب