همه چیز در مورد لاپاراسکوپی رحم


لاپاراسکوپی رحم یک جایگزین برای جراحی باز است. برای انجام این روش، از یک لاپاراسکوپ برای بررسی داخل ناحیه لگن استفاده می‌شود. جراحی باز اغلب نیاز به یک برش بزرگ دارد. لاپاراسکوپ یک تلسکوپ باریک و نورانی است. این امکان به پزشک اجازه می‌دهد تا درون بدن شما را ببیند. لاپاراسکوپی تشخیصی می‌تواند تعیین کند که شما شرایطی مانند آندومتریوز یا فیبروم دارید. همچنین می‌تواند نوعی درمان نیز باشد. بررسی ساختار داخلی رحم یک زن می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد ناباروری و اختلالات شایع زنان ارائه دهد. مشکلاتی که با معاینه فیزیکی خارجی قابل کشف نیستند ممکن است با لاپاراسکوپی کشف شوند.

لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی را می‌توان هم برای اهداف تشخیصی هم برای اهداف جراحی ( درمانی) استفاده کرد. لاپاراسکوپی تشخیصی ممکن است برای بررسی قسمت بیرونی رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و ناحیه داخلی لگن توصیه شود. در این مقاله به نکاتی در خصوص لاپاراسکوپی رحم و چگونگی انجام آن، اشاره خواهد شد.

لاپاراسکوپی رحم چیست؟

لاپاراسکوپی رحم روشی برای بررسی داخل رحم و لگن (پایین شکم یا شکم) است. این روش به جراح اجازه می‌دهد تا رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌های شما را معاینه کند. جراحی لاپاراسکوپی رحم می‌تواند به تشخیص شرایط و همچنین درمان آن‌ها در صورت امکان کمک کند. لاپاراسکوپی جراحی سوراخ کلید نیز نامیده می‌شود. این بدان معناست که جراح این عمل را از طریق برش‌های کوچک در شکم انجام می‌دهد و می‌تواند جایگزین ایمن تری برای جراحی باز با برش بزرگتر باشد. این روش معمولاً با عوارض کمتر و زمان بهبودی کوتاه‌تر همراه است. ممکن است برای بررسی برخی علائم، مانند درد در لگن، لاپاراسکوپی رحم انجام دهید.

در برخی موارد باید ابتدا آزمایش‌های دیگری مانند سونوگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) انجام دهید. همچنین ممکن است برای درمان بیماری لاپاراسکوپی صورت گیرد. تشخیص و درمان آندومتریوز، برداشتن بافت اسکار (چسبندگی) درمان حاملگی خارج رحمی، انجام عقیم‌سازی (به این معنی که لوله‌های فالوپ خود را ببندید یا مسدود کنید) و احساس درد در ناحیه لگن شایع ترین دلایل برای انجام لاپاراسکوپی رحم می‌باشد.

لاپاراسکوپی رحم چیست؟

لاپاراسکوپی رحم چیست؟

اگر مشکلات باروری دارید، گاهی اوقات برای جستجوی دلایلی که ممکن است باردار نشوید و بررسی اینکه آیا ممکن است سرطان داشته باشید یا سرطان گسترش یافته است، به شما لاپاراسکوپی رحم و گاهی هیسترکتومی توصیه می‌شود.

لاپاراسکوپی رحم چگونه انجام می‌شود؟

معمولا پزشک متخصص زنان، لاپاراسکوپی رحم را انجام می‌دهد. اگر برای تشخیص بیماری، لاپاراسکوپی انجام می‌دهید، اغلب همان روز می‌توانید به خانه برگردید. اگر در حال انجام این روش برای درمان یک بیماری هستید، احتمالاً می‌توانید همان روز به خانه بروید. اما گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید. لاپاراسکوپی زنان معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در هنگام بستری، ادرار شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا بررسی شود که باردار نیستید. ممکن است از شما خواسته شود که برای کمک به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در وریدهای پا (ترومبوز ورید عمقی) جوراب‌های فشاری بپوشید.

همچنین در برخی موارد، داروی ضد انعقاد نیز تزریق می‌شود. یک لوله کوچک به نام کاتتر برای جمع آوری ادرار وارد بدن شده و از یک سوزن کوچک برای پر کردن شکم با گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود. این گاز دیواره شکم را از اندام‌های شما دور نگه می‌دارد و خطر آسیب به آن‌ها را کاهش می‌دهد. جراح شما یک برش کوچک در ناف برای وارد کردن لاپاراسکوپ ایجاد می‌کند و تصاویر را به صفحه نمایش انتقال می‌دهد. این راهکار به افزایش دید واضح پزشک از اندام‌ها کمک می‌کند. ابزارها از طریق برش‌های ایجاد شده وارد می‌شوند. سپس جراحی با استفاده از لاپاراسکوپ به عنوان راهنما انجام می‌شود. پس از پایان روش، تمام ابزارها برداشته و برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند.

مزایای لاپاراسکوپی رحم

از مزایای عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان و رحم می‌توان به برش‌ها و زخم‌های کوچک تر، عفونت کمتر و بستری کوتاه ‌تر اشاره کرد. برخی از جراحی‌ها را نمی‌توان از طریق لاپاراسکوپی انجام داد، مانند سرطان‌ها، زیرا خطر عوارض و گاه پاکسازی ناقص وجود دارد. بنابراین اصلی‌ترین مزیت روش لاپاراسکوپی رحم این است که اندازه برش در این جراحی کوچک می‌باشد و زمان بهبودی سریع‌تری را ممکن می‌سازد. هر گونه ناراحتی که به دلیل عمل لاپاراسکوپی ایجاد می‌شود، معمولاً در مدت زمان چند روزه از بین می‌رود. اغلب در عرض یک هفته می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. با این حال، شما باید پس از دو هفته از عمل جراحی برای بررسی وضعیت بهبودی با جراح در ارتباط باشید.

مزایای لاپاراسکوپی رحم

مزایای لاپاراسکوپی رحم

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی رحم

تا زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین برود، باید استراحت کنید. ممکن است با از بین رفتن داروی بیهوشی کمی احساس ناراحتی داشته باشید که این درد با مصرف دارو‌های تجویزی تسکین می‌یابد. بیهوشی عمومی می‌تواند وضعیت نامناسبی را برای بیمار ایجاد کند، بنابراین باید حدود شش ساعت قبل از عمل، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. معمولاً می‌توانید تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشید، اما دستورالعمل‌های ناشتا بودن را با پزشک خود بررسی کنید.

اگر برای تشخیص، لاپاراسکوپی رحم انجام داده‌اید، معمولاً می‌توانید پس از چند ساعت، به محض اینکه احساس آمادگی کردید به خانه بروید. بهتر است همراهتان شما را به خانه ببرد و تا ۲۴ ساعت اول تا زمانی که داروی بیهوشی از بین می‌رود در کنار شما بماند. اگر به عنوان بخشی از لاپاراسکوپی خود، تحت درمان قرار گرفته‌اید، ممکن است گاهی به یک شب بستری در بیمارستان نیاز داشته باشید.

قبل از رفتن به خانه، به شما توصیه‌هایی در مورد مراقبت از زخم‌هایتان می‌شود که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید. ممکن است یک قرار ملاقات بعدی با پزشک به شما داده شود. بیهوشی عمومی می‌تواند به طور کامل بر ۲۴ ساعت اول تأثیر بگذارد. در عین حال، رانندگی نکنید و بخشی از روز را به استراحت کامل اختصاص دهید. بخیه‌های شما ممکن است خود به خود حل شوند. اگر بخیه‌های حل نشدنی دارید، معمولاً بعد از حدود پنج تا هفت روز باید آ‌ن‌ها را بیرون بیاورید.

خلاصه مقاله

لاپاراسکوپی روشی برای انجام جراحی با استفاده از برش‌های کوچک است. جراحی لاپاراسکوپی رحم در برخی موارد «جراحی کم تهاجمی» نامیده می‌شود. به کمک لاپاراسکوپی رحم، پزشک می‌تواند اندام‌های شکمی و بافت داخلی رحم را مشاهده نماید. این روش همچنین می‌تواند برای جمع آوری نمونه‌های بافت (بیوپسی) برای آزمایش استفاده شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر اعظم السادات مهدوی به آدرس www.dr-amahdavi.ir مطرح کنید.

 



Source link