چرا یک شهر سوئدی در حال حرکت است – یک ساختمان در یک زمان | سوئد


در شمال سوئد، 125 مایلی بالاتر از دایره قطب شمال، کلیسای کیرونا قرار دارد که زمانی به عنوان زیباترین ساختمان قدیمی این کشور انتخاب می شد. این کلیسای دنج به رنگ سفالی، با نقاط افسانه ای روی پشت بام، به گونه ای طراحی شده است که شبیه کلبه ای از مردم بومی سامی باشد. در سال 1912 افتتاح شد، تقریباً بدون هیچ نماد مذهبی، و توسط جانشین، لنا تیارنبرگ، به عنوان “اتاق نشیمن جامعه” توصیف می شود. اما اگر قرار است کلیسای کیرونا به همین شکل باقی بماند، باید برود.

نقشه مکان یاب دندان

در سال 2026، کل ساختمان چوبی 600 تنی روی تریلرها بارگیری می شود و به نقطه جدیدی در نزدیکی قبرستان محلی منتقل می شود. این تنها یک قطعه بزرگ – و از نظر فنی مشکل – از پروژه انتقال Kiruna به خانه جدید در سه کیلومتری (1.9 مایل) شرق شهر قدیمی است. Kiruna که به عنوان رادیکال ترین پروژه جابجایی جهان نامیده می شود، در حال حرکت است زیرا فرونشست معدن سنگ آهن محلی شهر را تهدید می کند. ترک ها قبلاً در بیمارستان ظاهر شده اند. یک مدرسه دیگر برای دانش آموزانش امن نیست.

تیرنبرگ گفت: «ما از اینکه کلیسا می تواند حرکت کند، خوشحالیم. “البته، می دانم که مردم می توانند غمگین باشند. کلیسای Kiruna یک نقطه عطف در اینجا است، شما می توانید آن را در همه جا ببینید. شما می توانید از افق غمگین شوید.»

این شهر 18000 نفر جمعیت دارد و سرنوشت آن از زمان تاسیس آن در سال 1900 با سرنوشت معدن گره خورده است. این معدن که توسط شرکت دولتی سوئدی LKAB اداره می شود، بزرگترین معدن سنگ آهن در جهان است که 80 درصد از عرضه اتحادیه اروپا را تولید می کند.

اکنون LKAB امیدوار است در خط مقدم انقلاب صنعتی سبز اروپا باشد و در پاسخ به بحران آب و هوا و هشدار در مورد وابستگی اروپا – اغلب به دولت‌های خارجی مستبد – به فلزات و مواد معدنی حیاتی، برای خودمختاری در منابع طبیعی حرکت کند. این شرکت تولید آهن اسفنجی بدون فسیل را در سال 2021 با جایگزینی زغال سنگ با هیدروژن تولید شده از برق سبز آغاز کرد. ماه گذشته اعلام کرد که در بزرگترین ذخایر شناخته شده عناصر خاکی کمیاب در اروپا قرار دارد، فلزاتی که برای تولید باتری ماشین های الکتریکی و توربین های بادی حیاتی هستند.

ابا بوش، معاون نخست وزیر، که مسئول آب و هوا و تجارت است، در داخل معدن، در عمق 500 متری زمین، به خبرنگاران گفت: “سوئد به معنای واقعی کلمه یک معدن طلا است.” «اروپا باید این درس را بیاموزد و آنچنان که ما بودیم به یک کشور واحد برای گاز وابسته نباشد. [on] روسیه.”

نمایی هوایی از معدن وسیع سنگ آهن LKAB در Kiruna.
نمایی هوایی از معدن وسیع سنگ آهن LKAB در Kiruna. عکس: عالمی

به گفته او، کشف فلزات خاکی کمیاب این شانس را برای کاهش وابستگی به چین، منبع 86 درصد از عرضه جهانی عناصر کمیاب، فراهم کرد.

اما دگرگونی کیرونا باعث نگرانی برخی از مردم سامی شده است که از محبوب‌ترین ساختمان آن الهام گرفتند و نام آن را به شهر دادند – Kiruna از کلمه سامی گرفته شده است. دامانکه به معنای باقرقره برفی است.

قرن ها قبل از اینکه LKAB شروع به دریدن زمین کند، مردم سامی در سرتاسر سرزمین های قطب شمال گوزن های شمالی گله می کردند. اکنون آنها می ترسند که شیوه زندگی – که قبلاً به دلیل بحران آب و هوایی تهدید شده است، که یافتن منبع اصلی غذای زمستانی خود، گلسنگ را برای گوزن شمالی دشوارتر می کند – تحت فشار بیشتری قرار می گیرد.

استفان میکائلسون، نایب رئیس هیئت رئیسه پارلمان سامی، گفت که تکه تکه شدن زمین، گله داری گوزن شمالی را دشوارتر می کند. مشاهده کننده: «ما راه آهن داریم و همچنین تجارت معدن و اکنون حرکت مرکز شهر را داریم. ادامه حرکت گوزن‌های شمالی روز به روز دشوارتر می‌شود.» او می ترسد که هرگونه توقف در چنین «یک فعالیت باستانی» می تواند حقوق سامی ها را در مورد این سرزمین به خطر بیاندازد.

نزدیک به 10000 نفر از مردم سامی در سوئد در ثبت نام انتخابات پارلمان سامی هستند، اما جمعیت واقعی ناشناخته است زیرا سرشماری سوئد اطلاعات قومیتی را جمع آوری نمی کند.

از تبلیغات قبلی خبرنامه رد شوید

میکائلسون، همچنین یک گله گوزن شمالی، پیشنهادات مبنی بر اینکه بهتر است سنگ آهن بدون فسیل در سوئد تولید شود، به جای وابستگی به فلزات آلاینده از جاهای دیگر، را رد کرد. او با اشاره به مردم سامی گفت: “نه اگر تنوع زیستی باقیمانده را از بین ببرد.” ما می خواهیم فرهنگ قدیمی و ارزش های قدیمی خود را حفظ کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم، نه اینکه زندگی آسانی با هزینه های زیاد و عادات مصرف ناسالم داشته باشیم.

یکی از سخنگویان LKAB، آندرس لیندبرگ، گفت که دو روستای سامی از زمان افتتاح معدن در سال 1900 مجبور به تغییر مسیرهای گله داری گوزن شمالی شده اند، اما اصرار داشت که این شرکت اکنون در گوش دادن به گله داران و تلاش برای به حداقل رساندن تأثیر آن بر کار آنها “بسیار بهتر” است. با این وجود، روستای سامی گابنا ممکن است مجبور شود مسیرهای گله داری خود را در نتیجه کشف اخیر زمین های کمیاب تغییر دهد.

لیندبرگ گفت: «این امکان وجود دارد که تأثیری بر گله‌داری گوزن‌های شمالی داشته باشد و آنها مجبور به تغییر مسیر شوند.»

در همین حال، نینا الیسون، رئیس برنامه ریزی در شهرداری کیرونا، گفت: “مردم زیادی در مورد انتقال شهر منفی نیستند”، اما اذعان کرد که بسیاری از آنها از تخریب خانه شان ناراحت بودند. “سپس شما احساس می کنید که این واقعی است. و البته [it is about] خاطراتت، مکانی که در آن بزرگ شدی.»

حدود 6000 نفر قرار است جابجا شوند. مستاجران شاهد افزایش تدریجی اجاره بهای خود در طی هشت سال خواهند بود و به سقف 25 درصدی بالاتر از نرخ قدیمی خواهند رسید. الیسون گفت که شرکت معدن چاره‌ای جز افزایش اجاره بها برای ارتقای سهام مسکن دهه 1960 ندارد.

این کار ممکن است تا سال 2035 کامل نشود و شهر هیچ امنیتی دریافت نکرده است که استخراج آینده ممکن است منجر به تغییرات بیشتر نشود. الیسون گفت: «ما اصلاً تضمینی دریافت نکردیم. ما باید آن را می پذیرفتیم.»