آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد پس از یک سال ثبت رکورد، نگرانی های عمده تغییرات آب و هوایی را اعلام می کند



در گزارش اخیر سازمان جهانی هواشناسی شتاب هشداردهنده شاخص های تغییرات آب و هوایی را برجسته کرده و به دلیل افزایش بی سابقه گازهای گلخانه ای، دما و ذوب یخ ها “هشدار قرمز” صادر کرده است.

جیمی کیتن و ست بورنشتاین گزارش می دهند آسوشیتدپرس.


به اختصار:

  • سال گذشته شاهد افزایش بی سابقه ای در دمای جهانی و ذوب یخ ها بودیم که جهان را به فراتر از حد گرم شدن 1.5 درجه سانتی گراد توافق پاریس نزدیک کرد.
  • بیش از 90 درصد اقیانوس‌های جهان در سال 2023 شرایط موج گرما را تجربه کردند و ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر رشد قابل‌توجهی داشت و بارقه‌ای از امید را نشان داد.
  • دبیرکل سازمان ملل وضعیت کنونی را به عنوان سیاره ای در آستانه تشدید هرج و مرج اقلیمی به دلیل آلودگی سوخت های فسیلی توصیف می کند.

نقل قول کلیدی:

ما هرگز به حد پایین 1.5 درجه سانتیگراد توافق پاریس در مورد تغییرات اقلیمی – هرچند به طور موقت در حال حاضر – اینقدر نزدیک نبوده ایم.

– سلست سائولو، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی

چرا این مهم است:

گزارش WMO – “هشدار قرمز برای جهان” – خواستار اقدام فوری برای مهار گرمایش جهانی است که مستقیماً بر پیامدهای بهداشتی از طریق افزایش موج گرما، سیل و سایر رویدادهای شدید تأثیر می گذارد. گرما، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی… اوه من! آیا تابستان 2023 طبیعی جدید بود؟