با رکورددار تولید نهال در بندرعباس آشنا شوید


بندر عباس به واسطه‌ی شرایط آب و هوای گرم و ارتفاع کمی که از سطح دریا دارد در زمینه‌ی بهره‌برداری از صنعت کشاورزی محدودیت‌های خاص خود را دارد اما در همین شهر با همین شرایط آب و هوایی ارقامی از درختان میوه پرورش داده می‌شود که ارزش صادراتی بالایی داشته و بسیاری از جوانان این شهر با اشتغال در این زمینه توانسته‌اند در آمد خوبی حاصل کنند.

تولید انواع میوه­های گرمسیری از قبیل موز، انبه و خرما که همگی ارزش صادراتی داشته و به راحتی در صورت تولید با کیفیت بالا با قیمت مناسب در بازارهای جهاین به فروش می‌رسد.

رکورددار تولید نهال

رکورددار تولید نهال

موقعیت جغرافیایی خاص بندرعباس در صادرات تولیدات کشاورزی

شهر بندرعباس به واسطه‌ی دسترسی به آب­های آزاد از طریق دریای عمان شرایط بسیار خوبی را برای صادرات و واردات انواع محصولات فراهم کرده و در این شهر نسبت به سایر شهرهای ایران صادرات اقلام خوراکی از قبیل انوع تولیدات کشاورزی به راحتی و از طریق کشتی­های باربری انجام می­شود، مزیت ارسال از طریق کشتی نسبت به حمل زمینی این است که ارزان تر و به صرفه تر خوهد بود.

اما آیا تا به حال به کاشت و تولید انواع دیگر میوه در این شهر فکر کرده اید؟ به نظر شما آیا می­توان میوه­های صادراتی دیگر نظیر گردو را در این شهر تولید کرد؟

در این مقاله قصد داریم تولید انواع دیگر میوه در بندرعباس با ارزش صادراتی را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید تا ببینیم چه میوه‌هایی را می­توانید در این شهر تولید کنید و به سود دهی تجاری دست پیدا کنید.

کاشت انواع درختان میوه در بندرعباس

برای احداث باغ در بندرعباس بیایید فکر خود را کمی از کاشت انواع درختان میوه گرمسیری فرا­تر برده و به کاشت برخی انواع درختان میوه معتدله در این شهر بیاندیشیم، زمانی اگر کسی به شما می‌گفت که قصد خرید نهال گردو در بندرعباس ( https://bartarnahal.ir/bandar-abbas-walnut-seedlings ) را دارد قطعا او را مورد تمسخر قرار می‌دادید اما جالب است بدانید حتی کاشت گردو در بندرعباس نیز با تولید ارقام خاص مناطق گرمسیری از این درخت میوه امکان پذیر شده است.

در کاشت انواع درختان میوه در بندرعباس باید نکات زیر را در نظر داشته باشید

  1. آب و هوا: شرایط آب و هوایی بندرعباس به صورت گرمسیری تعیین شده است به این معنا که دارای تابستان­های بسیار گرم و زمستان­های معتدل است، اما در همین استان نیز مناطق و روستاهایی هستند که دارای زمستان­های سردتر نسبت به سایر نقاط استان هستند و در آن مناطق کاشت برخی ارقام درختان میوه معتدله امکان پذیر خواهد بود، البته حتی این مناطق از گرمای شدید تابستان در امان نبوده و در انتخاب ارقام مناسب برای این شهر باید مقاومت به گرمای تابستان را نیز در نظر بگیرید.
  2. نیاز سرمایی درختان میوه: آن چیزی که در کاشت درختان میوه در مناطق مختلف حرف اول را می‌زند نیاز سرمایی درختان میوه است، در بیشتر نقاط این استان نیاز سرمایی درختان در حد کمتر از ۵۰۰ ساعت سرما برآورده می­شود بنابراین درختان میوه‌ای که نیاز سرمایی بسیار پایین داشته باشند قابلیت کاشت خواهند داشت.
  3. ارتفاع از سطح دریا: همانطور که می‌دانید بندرعباس از پست‌ترین نقاط کشور به لحاظ ارتفاع از سطح دریا محسوب می‌شود بنابراین در کاشت ارقام مختلف درختان میوه باید توجه داشته باشید ارقامی از درختان میوه برای کاشت در این استان مناسب هستند که ارتفاع کم از سطح دریا را بپسندند.
  4. وضعیت خاک: در بسیاری از مناطق این استان به دلیل مجاورت با آب شور دریا خاک از درصد شوری بالایی برخوردار است و بنابراین باید ارقامی را انتخاب کنید که تحمل خوبی نسبت به شوری داشته باشند.

با در نظر گرفتن شرایط بالا و علاوه کردن اقتصادی بودن رقم میوه دامنه‌ی انتخاب شما قطعا محدود خواهد شد اما در همین دامنه‌ی محدود نیز شما می­توانید بهترین انتخاب خود را داشته باشید.

پیشنهاد ویژه برای احداث باغ میوه در بندر عباس

در زمان خرید نهال دو دسته نهال میوه به لحاظ ارجحیت شرایط آب و هوایی وجود دارد، دسته اول ارقام درختان میوه معتدله و دسته‌ی دوم ارقام درختان میوه گرمسیری، در ادامه به بررسی کاشت هر کدام از این درختان خواهیم پرداخت.

دسته اول ارقام درختان میوه معتدله مناسب برای کاشت در بندرعباس

گردو: گردو درخت میوه‌ی معتدله‌ای است که سابق بر این در مناطق سردسیر و کوهستانی کاشته می‌شد اما امروزه ارقامی مانند رقم پکان هستند که قابلیت تحمل گرمای تابستان و ارتفاع کم از سطح دریا در این شهر را داشته و باردهی خوبی دارد، مضاف بر آن میزان سرمای زمستان در این شهر نیاز سرمایی این رقم گردو را تامین خواهد کرد.

دسته‌ی دوم درختان میوه گرمسیری

  1. انجیر: ارقام مختلف انجیر با میزان نیاز آبی و تحمل گرمای مختلف وجود دارند اما ارقام انجیر استهبان و انجیر دیم برای کاشت در نهالستان بندرعباس مناسب است.
  2. انار: ارقامی مانند انار واندرفول و انار شیراز با داشتن دست کم ۱۰۰ ساعت نیاز سرمایی قابلیت کاشت در بندرعباس را خواهند داشت.
  3. خرمالو: انواع ارقام خرمالو که قابلیت تحمل گرمای تابستان بندر عباس را داشته باشند قابلیت کاشت در این شهر را خواهند داشت.
  4. توت: انواع ارقام توت مانند درختان توت سفید برای کاشت در مناطق گرمسیر مانند بندرعباس مناسبند، از ارقام بهبود یافته توت سفید می‌توان در تهیه‌ی خشکبار توت استفاده کرد و این محصول را با قیمت مناسب به فروش رساند.

انواع دیگری از درختان میوه نیز هستند که برای کاشت در بندر عباس مناسبند، اما ذکر نام تمامی این ارقام در این بحث نمی‌گنجد.

دوست دارید در رابطه با همه‌ی انواع ارقام درختان میوه که قابلیت کاشت در بندر عباس را دارند اطلاعات کسب کنید؟ و یا اینکه می‌خواهید بدانید برای خرید نهال به کدام نهالستان در بندرعباس مراجعه کنید؟ برای داشتن اطلاعات در این زمینه می‌توانید به وبسایت نهالستانهای برتر کشور مانند برتر نهال به آدرس اینترنتی bartarnahal.ir سر بزنید و چنانچه وقت کافی برای مطالعه‌ی همه‌ی اطلاعات و جمع بندی کردن آنها را ندارید می‌توانید از طریق شماره تماس­های زیر با مشاوران ما به صورت مستقیم در ارتباط باشید، مشاوران زبده و کارآزموده با دریافت اطلاعات از محل مورد نظر شما و اطلاعات اقلیمی آن محل بهترین و مناسب­ترین ارقام را به شما پیشنهاد خواهند داد.

شماره تماس:

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

 



Source link