بررسی پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی در ایران


پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی

پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی

رشته انسانی در ایران یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در بین دانش‌آموزان است. حقوق، مدیریت بازرگانی، مدیریت امور بانکی، روان شناسی، زبان و ادبیات فارسی و حسابداری، تنها برخی از گرایش‌های جذاب و پرطرفدار در این حوزه هستند. به شکلی که می‌توان گفت آگهی‌هایی مانند آگهی استخدام وکیل و حسابدار، تعداد قابل‌توجهی از آگهی‌های شغلی موجود در بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا به برخی از بهترین رشته های انسانی در کشور نگاهی بیندازیم. به شکلی که با ارائه فهرستی از گرایش‌های محبوب در رشته علوم انسانی، به معرفی برخی از پردرآمدترین رشته های علوم انسانی مانند رشته‌های حقوق و روان شناسی، خواهیم پرداخت.

معرفی رشته های دانشگاهی پردرآمد در حوزه علوم انسانی

رشته انسانی را می‌توان یکی از زیر شاخه های علوم نظری در دوران دبیرستان دانست. در سال‌های اخیر در کنار رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک، رشته انسانی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در بین دانش‌آموزان بوده است.

یکی از دلایل این موضوع را می‌توان جایگاه اجتماعی و بازار کار بسیار خوب برخی از رشته‌های علوم انسانی در کشور دانست. حوزه‌هایی مانند وکالت، روان شناسی و مدیریت بازرگانی، جزء بهترین شاخه های رشته انسانی در ایران هستند.

به شکلی که بخش قابل‌توجهی از آگهی‌های استخدامی در بازار کار رشته انسانی، در رابطه با استخدام وکیل، استخدام کارشناس حقوقی، استخدام روان‌شناس و استخدام کارجویان با مدرک مدیریت بازرگانی است. بااین‌حال رشته‌های دیگری در حوزه علوم انسانی وجود دارند که جزء زیر شاخه های محبوب و پرطرفدار در این حوزه هستند. در ادامه، فهرستی از رشته های دانشگاهی پرطرفدار در رشته علوم انسانی در ایران آورده شده است:

  • روان شناسی
  • مشاوره
  • مدیریت بازرگانی
  • حقوق
  • تربیت بدنی و علوم ورزشی
  • علوم سیاسی
  • علوم قضایی
  • مددکاری اجتماعی
  • جامعه شناسی
  • زبان و ادبیات عربی
  • زبان و ادبیات فارسی
  • حسابداری
  • مدیریت مالی
  • هتلداری
  • مدیریت امور بانکی
  • آموزش ابتدایی

تحصیل در برخی از رشته های دانشگاهی حوزه علوم انسانی، می‌تواند به فعالیت در مشاغل پول‌ساز منجر شود. برخلاف تصور برخی از افراد که برای کسب درآمد بالا به دنبال اخذ مدرک تحصیلی پزشکی یا مهندسی هستند، تحصیل در یکی از شاخه های رشته انسانی در ایران می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

فرصت‌های استخدام وکیل، حسابدار و مدیر امور بانکی، تنها برخی از موقعیت‌های استخدامی موردتوجه در رشته علوم انسانی هستند که امکان درآمدزایی در یک شغل پول‌ساز را فراهم خواهند کرد. این در حالی است که بسیاری از مشاغل مرتبط با رشته علوم انسانی، جزء نیازمندی‌های شغلی بازار کار کشور محسوب می‌شوند.

مشاغلی مانند مددکار اجتماعی، وکیل، حسابدار، مدیر مالی، روان‌شناس و معلم، تنها برخی از مشاغل حیاتی و مهم در بازار کار امروز هستند. در ادامه، به معرفی برخی از پردرآمدترین رشته های علوم انسانی در ایران می‌پردازیم.

رشته حقوق: فرصت‌های استخدام وکیل و مشاور حقوقی

بدون تردید یکی از بهترین رشته های تحصیلی در بازار کار امروز، رشته حقوق است. دلیل این موضوع این است که با ادامه تحصیل در رشته حقوق، می‌توانید در حوزه‌های کاری پول‌سازی مانند وکالت و مشاور حقوقی مشغول به کار شوید. از دیگر مشاغل مهم مرتبط با رشته حقوق، می‌توان به شغل قاضی و سردفتر اسناد رسمی اشاره کرد.

خوب است بدانید که بسیاری از شرکت های خصوصی و سازمان‌های دولتی برای انجام امور حقوقی خود، آگهی استخدام وکیل و مشاور حقوقی را منتشر می‌کنند. این در حالی است که برخی از اشخاص حقیقی برای رسیدگی به امور مالی و اقتصادی خود، نیاز به استخدام وکیل و مشاور حقوقی دارند.

از شرایط و مهارت‌های لازم برای فعالیت در حوزه وکالت، می‌توان به داشتن مهارت های ارتباطی بسیار قوی، آشنایی با زبان انگلیسی و آشنایی با حوزه‌های مختلف علوم اشاره کرد. همچنین از گرایش‌های رشته حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توان به حقوق شرکت‌های تجاری، حقوق جزا و جرم‌شناسی و حقوق نفت و گاز اشاره کرد.

روان شناسی

روان شناسی را می‌توان یکی پردرآمدترین رشته های انسانی، برای خانم‌ها و آقایان کارجو در ایران دانست. به دلیل اهمیت درک رفتار انسان در موقعیت‌های گوناگون، این رشته دانشگاهی دارای کاربردهای متعددی در حوزه‌های فردی و اجتماعی است.

از شاخه های روان شناسی می‌توان به روان شناسی بالینی، روان شناسی سازمانی و روان شناسی رشد اشاره کرد. با تحصیل در رشته روان شناسی، می‌توانید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مراکز مشاوره، بهزیستی و آموزش‌وپرورش مشغول به کار شوید.

مدیریت بازرگانی: یکی از بهترین رشته های دانشگاهی

یکی از بهترین رشته های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی در ایران، رشته مدیریت بازرگانی است. بسیاری از شرکت های خصوصی با انتشار آگهی‌های استخدامی خود، به دنبال جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی هستند.

در حقیقت فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در ایران، می‌توانند در فرصت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوند. همچنین با اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی، امکان فعالیت در کسب‌وکارها و صنایع مختلف را خواهید داشت. در ادامه، برخی از مشاغل مرتبط با رشته مدیریت بازرگانی آورده شده است:

  • کارشناس بازرگانی خارجی
  • سرپرست بازرگانی خارجی
  • کارشناس امور سهام
  • مدیر بازرگانی خارجی
  • کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی
  • کارشناس تحلیلگر اقتصادی
  • مدیر فروش و بازاریابی
  • کارشناس برنامه ریزی استراتژیک
  • کارشناس تحلیل داده

به‌عنوان‌مثال اخیرا شرکت‌های ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و گروه صنعتی زر، آگهی استخدامی خود را برای جذب کارشناس تحلیل داده منتشر کرده‌اند. خوب است بدانید که دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی، جزء مخاطبان این نوع از آگهی‌های استخدامی در کشور بوده‌اند.

برای فعالیت در مشاغل مرتبط با این رشته، به مهارت‌هایی مانند توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسئله، توانایی برنامه ریزی و سازمان‌دهی، توانایی کار تیمی و مهارت های ارتباطی نیاز خواهید داشت.

درنهایت وجود مزایایی مانند آینده شغلی و بازار کار بسیار خوب در رشته مدیریت بازرگانی، امکان کسب درآمد بالا و تنوع فرصت‌های شغلی در این شاخه از علوم انسانی، موجب شده است تا فرصت‌های استخدام کارشناس مدیریت بازرگانی در کنار فرصت‌های استخدام وکیل، جزء بهترین فرصت‌های استخدامی در بازار کار رشته انسانی در ایران باشند.

حسابداری

بازار کار رشته حسابداری، همواره موردتوجه کارفرمایان و کارجویان بوده است. به شکلی که می‌توان فعالیت‌های مرتبط با رشته حسابداری را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب‌وکارهای مختلف دانست. از طرف دیگر عواملی مانند تعداد فرصت‌های استخدام حسابدار در بازار کار مناطق مختلف کشور، حقوق و دستمزد حسابدار و آینده شغلی رشته حسابداری، موجب می‌شوند تا این رشته به یکی از بهترین رشته های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی تبدیل شود.

با اخذ مدرک تحصیلی در رشته حسابداری، امکان فعالیت در بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شرکت های خصوصی معتبری مانند شرکت سن ایچ، گروه صنعتی پاکشو، همراه اول، خودروسازی فردا، داروسازی دکتر عبیدی و گروه توسعه بوتان را خواهید داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله، به معرفی رشته های دانشگاهی پردرآمد در حوزه علوم انسانی پرداختیم. به شکلی که با ارائه فهرستی از رشته های دانشگاهی پرطرفدار در رشته علوم انسانی در ایران، برخی از بهترین رشته های این حوزه را معرفی نمودیم.

درنهایت می‌توان گفت رشته علوم انسانی دارای زیر شاخه های متعددی است که معمولا این حوزه‌های تحصیلی، کمتر موردتوجه دانشجویان قرارگرفته‌اند. این در حالی است که با تحصیل در رشته انسانی در ایران، امکان استفاده از موقعیت‌های پول‌سازی مانند فرصت‌های استخدام وکیل، حسابدار و مدیر بازرگانی، وجود خواهد داشت.

 



Source link