بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا چیست؟


بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا چیست؟ بطور کلی روغن یکی از مواد اولیه اصلی است که هر آشپزی برای پخت و پز به آن نیاز دارد. در سال های اخیر که غذاهای فست فودی مصرف بالایی داشته اند، چربی های زیادی در بدن تجمع کرده اند و باعث چاقی و آسیب به سلامتی بدن خیلی از افراد شده است.

طبق تحقیقات انجام شده روی ساختار مولکولی روغن ها، روغن ها را از نظر مفید بودن برای بدن تفکیک کرده اند. ما در این مقاله به معرفی بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا می پردازیم.

بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا چیست؟

بدن ما هر روز به مقداری چربی نیاز دارد که ما از طریق مصرف روغن این چربی را بدست می آوریم. ولی باید بدانیم کدام روغن و چربی برای سلامت بدن ما مفید است. روغن های مخصوص پخت و پز حاوی سه نوع اسید چرب هستند، چربی اشباع شده، چربی غیر اشباع تک و چربی با چند پیوند غیر اشباع.

روغنی که برای پخت و پز انتخاب می کنیم می بایست با روش پخت و غذا سازگاری داشته باشد. روغن زیتون، روغن نباتی، روغن بادام زمینی و روغن ذرت بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا هستند.

بهترین نوع روغن برای پخت و پز

بطور کلی روغن هایی که در برابر حرارت بالا مقاوم هستند، برای مصرف پخت و پز مناسب هستند. در اینجا برخی انواع روغن که بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا هستند را بررسی می کنیم.

روغن کنجد

یکی از بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا، روغن کنجد است که برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند بسیار توصیه می شود. به علاوه دارای ویتامین  E، آنتی اکسیدان اسید چرب است که فشار خون را کنترل می کند. روغن کنجد در پخت و پز به دلیل طعم مخصوصی که دارد طعم غذا را تغییر می دهد.

روغن کنجد بکلی

روغن کنجد بکلی

روغن زیتون

روغن زیتون به صورت خام هم طعم بسیار خوبی دارد، بنابراین برای آشپزی بهترین روغن است. این روغن دارای چربی تک غیر اشباع است و مواد شیمیایی گیاهی که دارد برای جلوگیری از سرطان مناسب است. روغن زیتون همچنین دارای آنتی اکسیدان است که برای افزایش سلامت بدن بسیار مفید است. روغن زیتون علاوه بر پخت و پز به عنوان چاشنی سالاد نیز استفاده می شود.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E و دارای کالری بالا است اما برای مصرف پخت و پز مناسب است. این روغن که یکی از راه های کاهش کلسترول بد است برای سلامت پوست نیز مفید است. روغن آفتابگردان سرشار از چربی غیر اشباع است.

روغن کانولا

از گیاه کلزا گرفته شده و دارای ویتامین E ، K، امگا۳ و امگا ۹ است. بنابراین جزئی از بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا است. روغن کانولا بدون طعم و بو و سرشار از چربی کم اشباع است. نقطه تبخیر بالایی دارد ولی برای استفاده در سالاد مناسب نیست.

روغن هسته انگور

از دانه انگور گرفته شده است و سرشار از امگا ۶ است که خواص زیادی برای بدن دارد.

بهترین روغن پخت و پز

بهترین روغن پخت و پز

آیا می توان از روغن پخت و پز برای تفت دادن استفاده کرد؟

طبق اظهار نظر متخصصین غذایی، هنگام خرید روغن می بایست به برچسب روی روغن توجه کنیم. اگر میزان ایزومر ترانس روغن بیشتر از یک عدد خاصی بود برای پخت و پز مناسب است ولی برای سرخ کردن مناسب نیست. روغن گیاهی مایع فقط برای سالاد و پخت و پز غذا استفاده می شود. ولی برای سرخ کردن مناسب نخواهد بود. روغن های گیاهی مایع را به شرطی می توان جانشین روغن جامد کرد که بهترین روغن برای پخت و پز غذا و سالاد باشند.

انتخاب روغن مناسب برای نوع پخت

برای انتخاب بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا ابتدا باید نقطه دود و دستور تهیه غذای مورد نظر را در نظر بگیریم. برای انتخاب سالم ترین روغن برای نوع پخت باید به نکات زیر توجه کنیم:

  • برای تهیه سس روغن های طعم دار مانند: روغن زیتون خالص یا روغن دانه کتان مناسب هستند.
  • برای پخت غذا بهتر است از روغن های خنثی استفاده کنید مانند: روغن نباتی، روغن کانولا و روغن نارگیل.
  • برای سرخ کردن، روغنی که نقطه دود بالا و طعم خنثی دارد را انتخاب کنید. زیرا این نوع روغن بیشتر تصفیه می شود مانند: روغن کانولا، روغن زیتون خالص، روغن آووکادو و روغن نباتی.
  • برای تفت دادن و خشک کردن غذا، روغن معطر با نقطه دود پایین بکار ببرید. بهترین روغن ها برای پخت و پز غذای خشک، روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بادام زمینی است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد موضوع بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا چیست؟ بحث و گفتگو کردیم. همچنین دلایل استفاده از روغن های مخصوص پخت و پز غذا را همراه با بحث در مورد انواع روغن ها مطرح کردیم. بنابراین نسبت به روغن هایی که برای هر نوع پخت غذا استفاده می کنید توجه کافی نشان دهید.  امیدواریم با خواندن این مبحث، بهترین روغن ها برای پخت و پز غذا را انتخاب و مصرف کنید.



Source link