درک اینکه چگونه محیط بر سلامت افراد باردار تأثیر می گذارد


اثرات مخاطرات محیطی بر سلامت کودکان به طور گسترده مورد تحقیق و مستندسازی قرار گرفته است.


قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی می‌تواند به‌ویژه برای جنین‌ها مضر باشد زیرا جنین در رحم رشد می‌کند و منجر به وزن کم هنگام تولد، اختلالات مادرزادی و حتی مرده‌زایی می‌شود.

اما در دوران بارداری، بدن جنین تنها بدنی نیست که رشد می کند. افراد باردار نیز دوره توسعه را پشت سر می گذارند و آنها را در برابر اثرات تنش زاهای محیطی مانند آلودگی هوا، فلزات سنگین، PFAS (مواد پلی فلوروآلکیل)، مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز، آفت کش ها و غیره آسیب پذیرتر می کند.

اکنون، دانشمندان شروع به مطالعه این هستند که چگونه قرار گرفتن در معرض استرس های محیطی بر سلامت کوتاه مدت و بلندمدت افراد باردار تأثیر می گذارد. اگرچه مکانیسم‌ها هنوز مشخص نیست، تعداد انگشت شماری از محققان در سراسر جهان در حال کشف ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها در دوران بارداری و شرایط سلامتی هستند که می‌تواند تا مدت‌ها پس از زایمان ادامه داشته باشد، مانند فشار خون بالا و دیابت.

آنها معتقدند که این مجموعه در حال رشد از ادبیات علمی نشان دهنده نیاز به تحقیقات بیشتر برای محافظت و ارتقای سلامت تقریباً 130 میلیون نفر در سراسر جهان است که هر سال زایمان می کنند.

آسیب پذیری در دوران بارداری

سلامت زنان باردار

در طول بارداری، بدن دستخوش تغییرات چشمگیری می شود: حجم خون افزایش می یابد، حجم مغز کاهش می یابد، هورمون ها نوسان می کنند، جفت رشد می کند و سینه ها با تمایز سلول ها برای شروع تولید شیر رشد می کنند.

اعتبار: Dave Goudreau/Unsplash

در طول بارداری، بدن دستخوش تغییرات چشمگیری می شود: حجم خون افزایش می یابد، حجم مغز کاهش می یابد، هورمون ها نوسان می کنند، جفت رشد می کند و سینه ها با تمایز سلول ها برای شروع تولید شیر رشد می کنند. استرسی که این تغییرات بر بدن وارد می کند بسیار مهم است، به طوری که نویسندگان یک بررسی در سال 2020 در مورد چگونگی تأثیر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بر سلامت مادر، بارداری را به عنوان یک “وضعیت بیماری مرزی” توصیف می کنند، زمانی که بدن بیشتر در معرض آسیب های عوامل استرس زا مانند محیطی است. آلاینده‌ها و آسیب‌ها می‌توانند شدیدتر از آنچه در غیر این صورت بود ضربه بزنند و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

محققانی مانند تریسی باستین در تلاش هستند تا دقیقاً بفهمند این پیامدها چیست و چگونه ممکن است رخ دهند. باستین یک اپیدمیولوژیست محیطی و یکی از مدیران خطرات مادری و رشدی از مرکز عوامل استرس زای محیطی و اجتماعی (MADRES) در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. مرکز MADRES یکی از معدود مراکز تحقیقاتی در این زمینه است.

تحقیقات باستین بر روی گروهی متشکل از 1100 مادر و فرزندانشان متمرکز است که عمدتاً از نژادهای اسپانیایی تبار و کم درآمد هستند. این یکی از بزرگترین گروه های بارداری است که به مطالعه اثرات زیست محیطی و اجتماعی بر سلامت مادر و کودک اختصاص دارد.

از سال 2015، محققان MADRES به طور منظم نمونه‌های خون، مو و ادرار را از شرکت‌کنندگان در مطالعه جمع‌آوری کرده‌اند تا مشخص کنند چه زمانی و چقدر در معرض موادی مانند مواد شیمیایی و فلزات مضر قرار گرفته‌اند. آنها همچنین داده های آلودگی هوا را بر اساس آدرس محل سکونت شرکت کنندگان جمع آوری کردند. این داده ها به محققان کمک می کند تا ارتباط بین عوامل استرس زا و پیامدهای سلامت مادر را بررسی کنند. آنها در میانه مطالعاتی هستند که اثرات عوامل استرس زا بر سلامت قلبی عروقی پس از بارداری و میزان افسردگی پس از زایمان را بررسی می کنند، که هر دو می توانند در دراز مدت بر سلامت قلب، متابولیک و روان تأثیر بگذارند.

باستین گفت: “زیبایی مطالعه ای مانند این این است که ما داده های زیادی را در طول زمان در تمام این مناطق جمع آوری کرده ایم، بنابراین می توانیم به همه این ارتباطات نگاه کنیم.” اخبار بهداشت محیط (EHN). او امیدوار است که این گروه را برای چندین دهه حفظ کند تا محققان بتوانند اثرات سلامتی را بیش از چند سال پس از بارداری مطالعه کنند. او گفت: «این یک تلاش آسان نیست. “اما این بسیار ارزشمند است.”

تریسی باستین، یکی از مدیران مرکز MADRES در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، “زیبایی مطالعه ای مانند این این است که ما داده های زیادی را در طول زمان در تمام این مناطق جمع آوری کرده ایم، بنابراین می توانیم به همه این ارتباطات نگاه کنیم.”

سوزان فنتون، سم شناس تولید مثل و مدیر مرکز سلامت انسان و محیط زیست ایالت NC، موافق است که مطالعه این موضوع چالش برانگیز است.

او گفت: «تأثیرات سببی محیط در زنان واقعاً سخت است EHN. محققان نمی‌توانند فرد را در معرض آلاینده‌ها قرار دهند و منتظر بمانند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین از موش‌ها و سایر حیوانات آزمایشگاهی برای آزمایش اینکه چه نوع مواجهه‌ای باعث نتایج خاص می‌شود، استفاده می‌کنند. حتی اگر یک اثر در یک مدل حیوانی واضح باشد، محققان هنوز باید راهی برای مطالعه آن در انسان بیابند.

علیرغم این موانع، محققان برخی از ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض و پیامدهای سلامتی را شناسایی کرده اند. مقاله ای در سال 2021 که توسط Fenton تالیف شد، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلاینده های رایج مانند ذرات معلق و فلزات سنگین و افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی و دیابت بارداری در دوران بارداری و همچنین فشار خون بالا و سرطان سینه را در مراحل بعدی زندگی بررسی کرد. حتی شرایط خاص بارداری می تواند منجر به عوارض قلبی عروقی و متابولیک مادام العمر شود: افراد مبتلا به پره اکلامپسی چهار برابر بیشتر از افراد بدون پره اکلامپسی در اواخر عمر دچار نارسایی قلبی می شوند و افراد مبتلا به دیابت بارداری 10 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این نوع هستند. 2 دیابت نسبت به افراد بدون دیابت بارداری.

بررسی مجدد دیدگاه های افراد باردار

اما اطلاعات کمی در مورد این که چگونه این قرار گرفتن در معرض مستقیماً ممکن است منجر به پیامدهای منفی سلامتی شود، چه نوع تماس‌هایی مضر هستند و چه زمانی افراد باردار بیشتر مستعد هستند، شناخته شده است. کاتلین کروتر، مورخ دانشگاه اوکلاهاما که تاریخ علم را مطالعه می کند، گفت که این کمبود دانش تعجب آور نیست.

کروتر گفت: «تاریخچه بسیار طولانی در نگاه کردن به افراد باردار به‌عنوان انکوباتور برای نوزادان و در بدترین حالت برای جنین مضر بوده است». EHN. از زمان های قدیم، افراد باردار به خاطر سلامت ضعیف نوزادانشان سرزنش می شدند – یک فرض باستانی که کروتر می گفت هنوز باقی مانده است و جنین ها را تشویق می کند که نسبت به حامله های حامله آنها را در اولویت قرار دهند. او افزود: «این ایده‌ها واقعاً ادامه یافته‌اند، حتی اگر ما اطلاعات زیادی در مورد بارداری و رشد جنین داریم.»

جون وو، دانشمند بهداشت محیطی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، که تأثیرات محیطی را بر نتایج باروری مطالعه می‌کند، با این اولویت‌بندی آشناست. اکتبر گذشته، وو مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان داد بین سطوح بالای آلودگی هوا و افزایش میزان افسردگی پس از زایمان ارتباط وجود دارد – وضعیتی که می‌تواند باعث غم و اندوه عمیق، اضطراب، مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد و حتی افکار خودکشی شود. وو توضیح داد که مطالعه افسردگی پس از زایمان چالش برانگیز است، زیرا والدین جدید همیشه به دلیل استرس، شرم، کمبود دانش و اولویت دادن به نوزادانشان بر خودشان به دنبال کمک نمی‌روند، بنابراین این وضعیت که 10 تا 20 درصد از افراد را پس از زایمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. تولد تا سه سال پس از زایمان، اغلب کمتر تشخیص داده می شود.

باستین همچنین علاقه مند به مطالعه افسردگی پس از زایمان در مرکز MADRES است، به ویژه به این دلیل که مردم همیشه سلامت روان را چیزی نمی دانند که می تواند تحت تأثیر آلاینده ها قرار گیرد. او گفت که کشف راه های بی شماری که بدن افراد باردار تحت تاثیر عوامل استرس زای محیطی قرار می گیرد و ایجاد استراتژی های مبتنی بر شواهد برای پیشگیری و کاهش این اثرات، محققین را ملزم می کند که سلامت در دوران بارداری و پس از آن را به طور کلی تر مطالعه کنند.

تا آن زمان، دانشمندانی مانند وو بر کمک به محققان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و سیاست گذاران برای درک اهمیت در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی هنگام بحث در مورد سلامت در دوران بارداری و بعد از آن متمرکز شده اند.

وو گفت: «تحقیق یک چیز است EHN. “چگونگی استفاده از تحقیقات برای کمک به یک جمعیت آسیب پذیر، موضوع دیگری است.”