تغییرات آب و هوایی تا سال 2050 منجر به مرگ 14.5 میلیون نفر در سراسر جهان خواهد شد – اما عمدتاً نه مستقیم


تغییرات اقلیمی باعث ایجاد یک بحران جهانی بهداشتی می شود که ممکن است به تعداد مرگ و میر برخی از مرگبارترین طاعون های تاریخ نزدیک شود. برخلاف اپیدمی آنفولانزای 1918 یا همه‌گیری کووید-19، که به دلیل شیوع گسترده یک نوع باکتری یا ویروس ایجاد شد، بیماری ناشی از تغییرات آب و هوا یک چالش جدی است که سلامت انسان را در چندین جبهه متمایز از بین می‌برد. تلاش‌ها برای محاسبه این خطر در حال انجام است، و تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهد که تهدیدات بهداشتی مرتبط با آب و هوا، مانند بیماری‌های قلبی عروقی، اسهالی، و بیماری‌های منتقله از طریق ناقل، تاکنون میلیون‌ها نفر را کشته‌اند – شماری که با افزایش سرعت گرمایش تندتر خواهد شد. .

گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، یک سازمان غیردولتی که مشارکت عمومی-خصوصی را در مسائل جهانی ترویج می‌کند، و شرکت مشاوره الیور وایمن، پروژه‌هایی را نشان می‌دهد که افزایش دما در سال‌های آینده فشار زیادی بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جهانی وارد می‌کند. . این گزارش می گوید که تغییرات آب و هوایی تا سال 2050 باعث 14.5 میلیون مرگ اضافی خواهد شد و 12.5 تریلیون دلار خسارت اقتصادی به همراه خواهد داشت. سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی – بیمارستان‌ها، اتاق‌های اورژانس، پزشکان و پرستاران – نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی باید تا اواسط قرن 1.1 تریلیون دلار درمان اضافی ارائه کنند.

این چالش ها به شدت در جنوب جهانی احساس خواهند شد، جایی که منابع مراقبت های بهداشتی در حال حاضر محدود است و دولت ها ظرفیت پاسخگویی به اثرات آبشاری آب و هوایی مانند بدتر شدن سیل، امواج گرما و طوفان را ندارند. بر اساس این گزارش، آفریقای مرکزی و جنوب آسیا دو منطقه ای هستند که به ویژه در برابر همپوشانی تشدید تهدیدات بهداشتی آب و هوایی و منابع محدود آسیب پذیر هستند.

این گزارش می‌گوید: «تغییر آب و هوا در حال تغییر چشم‌انداز بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها است. «آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها، از جمله زنان، جوانان، سالمندان، گروه‌های کم درآمد و جوامع صعب العبور، بیشترین آسیب را از پیامدهای مرتبط با آب و هوا خواهند دید.»

پس از باران های سیل آسا و رانش زمین که در سال 2023 شمال ایتالیا را تحت تاثیر قرار داد، آوارگان در فانزا پناه گرفتند.
امانوئل کرماسکی/گتی ایماژ

در مجموع، این گزارش شش رویداد آب و هوایی را شناسایی کرد که احتمالاً منجر به پیامدهای منفی سلامتی می‌شوند: سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی، افزایش سطح آب دریا، طوفان‌های استوایی و امواج گرما. نویسندگان آثار مستقیم و غیرمستقیم هر یک از این رویدادها را بررسی کردند.

بار تأثیرات غیرمستقیم بسیار بیشتر از تأثیرات مستقیم است. برای مثال، سیل‌ها می‌توانند باعث رانش زمین شوند که در حین یا مستقیماً پس از وقوع سیل باعث زخمی شدن و مرگ افراد می‌شود. اما پیامدهای طولانی مدت سیل باعث مرگ افراد بیشتری می شود. سیل‌ها خطوط ساحلی را از بین می‌برند، به زیرساخت‌ها آسیب می‌رسانند و محصولات را از بین می‌برند، که به نوبه خود به گسترش زیستگاه پشه‌ها، افزایش رطوبت و رطوبت در هوا و افزایش ناامنی غذایی کمک می‌کند. بیماری‌های عفونی، بیماری‌های تنفسی، سوءتغذیه و مسائل مربوط به سلامت روانی را دنبال می‌کنند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بزرگترین پیامدهای بهداشتی بارندگی شدید و سیل در آفریقای مرکزی و آسیای جنوب شرقی، دو منطقه که با بدترین اثرات سیل ناشی از آب و هوا مواجه هستند، به ترتیب مالاریا و اختلال استرس پس از سانحه خواهد بود. تأثیر اقتصادی این بیماری ها و سایر مسائل بهداشتی مرتبط با سیل به بیش از 1.6 تریلیون دلار خواهد رسید.

این گزارش نشان داد که سیل که بالاترین خطر مرگ و میر ناشی از آب و هوا را به همراه دارد، به دلیل تغییرات آب و هوایی تا اواسط قرن حدود 8.5 میلیون نفر دیگر را در سراسر جهان می کشد. خشکسالی های مرتبط با گرمای شدید، دومین عامل مرگ و میر آب و هوایی، منجر به بیش از 3 میلیون مرگ اضافی خواهد شد. این گزارش تخمین می‌زند که 500 میلیون نفر دیگر ممکن است تا سال 2050 در معرض بیماری‌های ناقلی مانند مالاریا، تب دنگی و ویروس زیکا قرار بگیرند که بسیاری از آنها در مناطقی مانند اروپا که معمولاً مجبور به مقابله با این بیماری‌ها نیستند، هستند. و ایالات متحده. نویسندگان این پیش‌بینی‌ها را با استفاده از یک سناریوی آب و هوای متوسط ​​انجام دادند، که در آن دولت‌ها به کندی ادامه می‌دهند و پیشرفت را در جهت دستیابی به اهداف آب و هوایی بین‌المللی متوقف می‌کنند. اگر استفاده از سوخت های فسیلی تا سال 2050 بی وقفه ادامه یابد یا افزایش یابد، پیامدهای سلامتی تغییرات آب و هوایی بسیار شدیدتر خواهد شد و میلیون ها نفر دیگر جان خود را از دست خواهند داد.

دانیل آر. بروکس، استاد زیست شناسی تکاملی در دانشگاه تورنتو و نویسنده کتابی در مورد تغییرات آب و هوایی و بیماری های نوظهور، به گریست گفت که مایه دلگرمی است که نهادهای تجاری-محور مانند مجمع جهانی اقتصاد شروع به محاسبه مستقیم و طولانی تر می کنند. اثرات مدت تغییرات آب و هوا بر سلامتی اما او خاطرنشان کرد که باید کار بیشتری انجام شود تا بتواند دامنه کامل بار سلامت عمومی مرتبط با تغییرات آب و هوا را به دست آورد. بروکس که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «این اعداد خیره کننده در واقع محافظه کارانه هستند.

نقاط کور اپیدمیولوژیک بزرگ بسیاری از آفریقا، آسیای جنوب شرقی و سایر بخش‌های جهان را پوشش می‌دهد که در طول تاریخ فاقد منابع لازم برای جمع‌آوری و انتشار داده‌های بهداشتی و آب و هوایی بوده‌اند. این بدان معناست که مطالعاتی که از داده های موجود برای پیش بینی خود استفاده می کنند، همانطور که این گزارش انجام داد، لزوماً بخش بزرگی از تصویر را از دست می دهند. این گزارش در بخشی که به اثرات بهداشتی طوفان‌های استوایی اختصاص دارد اذعان می‌کند: «ضروری است که بدانیم تلفات واقعی طوفان‌ها ممکن است به دلیل فقدان داده‌های جامع برای ثبت اثرات غیرمستقیم دست کم گرفته شود.» این امر به ویژه برای جمعیت های کم درآمد و سایر افراد آسیب پذیر صادق است.

زنان از کنار بخش فرسایش یافته رودخانه پادما در مونشیگانج، بنگلادش عبور می کنند. منیر اوز زمان/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

کشورهای توسعه یافته در حال حاضر به بسیاری از اطلاعات و بسیاری از ابزارهای مورد نیاز برای جلوگیری از تلفات گسترده در پروژه های گزارش مجهز شده اند. نویسندگان رویکرد چند جانبه ای را که این کشورها می توانند اتخاذ کنند، تشریح کردند. گام اول واضح و ضروری است: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سریع ترین زمان ممکن. هر دهم درجه گرمایش طفره رفته مربوط به صدها هزار جانی است که در سراسر جهان نجات یافته اند. رولف فریکر، شریک الیور وایمن و یکی از نویسندگان گزارش، گفت: «جام مقدس در پیشگیری نهفته است». “این مهمترین چیز است.”

دولت‌ها همچنین باید با تغییرات اقلیمی مانند یک بحران بهداشت عمومی برخورد کنند و منابعی را به تأسیس دفاتر آب و هوا و بهداشت اختصاص دهند که سیاست‌ها را هدایت کرده و منابع را به جایی که مورد نیاز است هدایت کنند. ایالات متحده نمونه ای از کشوری است که چنین فرآیندی را در سال 2021 با تأسیس دفتر تغییر اقلیم و عدالت سلامت آغاز کرد که منتظر بودجه کنگره است تا کار ارزیابی و واکنش به خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را آغاز کند. سلامتی آمریکایی ها ایالات متحده در این زمینه چیزی دور از ذهن است. به عنوان مثال، فریکر که در آلمان زندگی می‌کند، گفت که دولتش حتی شروع به تعیین کمیت خطرات سلامتی ناشی از تغییرات آب و هوایی نکرده است، علیرغم اینکه مجبور بوده با مشکلات سیل گسترده و تشدید امواج گرما در سال‌های اخیر دست و پنجه نرم کند. این اثرات آب و هوایی بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر بخش های سیستم مراقبت های بهداشتی آلمان را در معرض خطر قرار می دهد.

فریکر گفت، در کشورهای در حال توسعه، که منابع برای تأسیس و تأمین مالی چنین عملیاتی وجود ندارد، دولت‌ها، بنیادها و شرکت‌های خصوصی ثروتمندتر باید برای پر کردن این خلأ وارد عمل شوند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس ده ها میلیون دلار به این تلاش اختصاص داده است و سایر بنیادها نیز کارهای مشابهی را انجام می دهند، اما مقیاس سرمایه گذاری باید به طور تصاعدی افزایش یابد. بخش کوچکی از بودجه محدود بین المللی سازگاری با آب و هوا که توسط کشورهای ثروتمند به جنوب جهانی وعده داده شده است به پروژه های بهداشتی اختصاص داده شده است. بودجه بیشتر به کشورهای در معرض خطر این امکان را می‌دهد که بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خود را در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر کنند، داروها و واکسن‌هایی را ذخیره کنند که می‌تواند از مردم در برابر افزایش پیش‌بینی‌شده بیماری‌های منتقله از طریق ناقل و اسهال محافظت کند، داده‌هایی را در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر مردم جمع‌آوری کند. ، و به جوامع در مورد خطرات موجود و پیش رو آموزش دهید.

هفته گذشته، باربادوس، فیجی، کنیا، بریتانیا و تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر پیش نویس تصمیمی را در مورد تغییرات آب و هوا و سلامت پیشنهاد کردند که از اعضای سازمان ملل می خواهد تا در برخی از راه حل های پیشنهادی در گزارش مجمع جهانی اقتصاد سرمایه گذاری کنند. . این پیش نویس، که ممکن است در بهار در هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت – نهاد تصمیم گیرنده سازمان بهداشت جهانی – به تصویب برسد، به کشورها پیشنهاد می کند که ارزیابی های اقلیمی و سلامت دوره ای را انجام دهند، نظارت بر بیماری ها را انجام دهند و با سایر دولت ها در این زمینه همکاری کنند. موضوع تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان این پیش نویس، در صورت تصویب، گامی تاریخی و مهم در جهت محافظت از مردم در برابر تأثیرات پیش بینی شده در گزارش را نشان خواهد داد. بروکس، استاد دانشگاه تورنتو، امیدوار است که سال 2024 پیشرفت قابل توجهی در زمینه بحران آب و هوا و سلامت داشته باشد. او گفت: «ما نه تنها تعدادی چالش داریم که به صورت جداگانه توسط افراد واقعاً باهوش حل می‌شوند، بلکه همه این چالش‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.»