مرگ خرس قطبی بر اثر آنفولانزای پرندگان با شیوع H5N1 در سراسر جهان | آلاسکا



یک خرس قطبی توسط آنفولانزای پرندگان به دلیل انتشار ویروس بسیار مسری H5N1 به دورافتاده ترین نقاط کره زمین کشته شد.

این مرگ در ماه دسامبر توسط اداره حفاظت از محیط زیست آلاسکا تایید شد. دکتر باب گرلاک، دامپزشک ایالت آلاسکا، به آلاسکا بیکن گفت: «این اولین مورد خرس قطبی است که برای هر جایی گزارش شده است.

دو سال پس از کشف این جدیدترین گونه در آمریکای شمالی، در نزدیکی Utqiagvik، یکی از شمالی ترین جوامع آلاسکا، یافت شد. گرلاخ گفت که به احتمال زیاد خرس لاشه پرندگان آلوده را جمع آوری کرده است.

خرس‌های قطبی در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در خطر انقراض به‌عنوان «آسیب‌پذیر» فهرست شده‌اند که عمدتاً به دلیل از بین رفتن یخ‌های دریا است.

گرلاخ گفت، ممکن است خرس‌های بیشتری بدون توجه مرده باشند، زیرا تمایل دارند در مکان‌های دورافتاده با تعداد کمی زندگی کنند. او گفت: «شما واقعاً به مردمی که آنجا هستند یا زیست شناسان حیات وحشی که نظارت می کنند وابسته هستید.

شیوع فعلی نوع بسیار عفونی H5N1 – که در سال 2021 آغاز شد – تخمین زده می شود که میلیون ها پرنده وحشی را کشته است. در سراسر جهان، هزاران پستاندار از جمله خرس سیاه و خرس قهوه ای نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. عقاب های طاس، روباه و کیتی واک از جمله گونه هایی هستند که در ماه های اخیر در آلاسکا بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.

دایانا بل، استاد ممتاز زیست شناسی حفاظت در دانشگاه آنگلیا شرقی، به گاردین گفت: «این در قطب جنوب بوده و اکنون در پستانداران در ارتفاعات قطب شمال است – این وحشتناک است.

با این حال من تعجب نمی کنم – در چند سال گذشته لیست پستانداران کشته شده بسیار زیاد شده است. اکنون طیف وسیعی از پستانداران شکارچی و لاشخور را از بین برده است، این فقط یک بیماری طیور نیست.

وقتی به گونه‌ای بزرگ و کاریزماتیک مانند خرس قطبی برخورد می‌کند، مردم ناگهان می‌نشینند و گوش می‌دهند – یا حداقل امیدوارم که این کار را کنند. ما قبلاً یک بیماری همه گیر در تنوع زیستی داشته ایم و H5N1 نامیده می شود زیرا پرندگان و پستانداران زیادی را کشته است.

اولین موارد شناخته شده H5N1 در منطقه قطب جنوب در ماه اکتبر در میان اسکواهای قهوه ای در جزیره پرنده در جنوب جورجیا شناسایی شد. دو ماه بعد، صدها فک فیل مرده پیدا شدند. همچنین تلفات فک های خزدار، مرغ دریایی کلپ و اسکوا قهوه ای در چندین سایت دیگر افزایش یافته است.

دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر این ویروس بسیار مسری به جمعیت پنگوئن‌های دوردست برسد، می‌تواند «یکی از بزرگترین بلایای زیست‌محیطی دوران مدرن» را به همراه داشته باشد.

این ویروس بیشتر در جنوب در منطقه قطب جنوب ادامه دارد. گمان می رود یک اسکوای قهوه ای در جزیره هیروینا، در نوک شبه جزیره قطب جنوب، بر اثر آن مرده باشد.

طبق آخرین به روز رسانی در وب سایت SCAR (کمیته علمی تحقیقات قطب جنوب) در حال حاضر در انتظار آزمایش های بیشتر است. دکتر Meagan Dewar، رهبر SCAR گفت: “این نوید خوبی ندارد.” شبکه بهداشت حیات وحش قطب جنوب

Dewar یکی از نویسندگان ارزیابی خطر بود که نشان داد بسیاری از حیوانات قطب جنوب از جمله مرغان دریایی، اسکواها، فوک های خزدار و شیرهای دریایی در معرض خطر هستند.

او گفت: “تحلیل نشان داد که خطر ابتلا به HPAI افزایش یافته است [highly pathogenic avian influenza] در گونه های قطب جنوب در سال 2023 یا 2024 در منطقه شبه جزیره قطب جنوب حضور خواهد داشت و این دقیقاً همان چیزی است که ما می بینیم.

اکوسیستم های مناطق قطبی به ویژه در برابر آنفولانزای پرندگان آسیب پذیر هستند زیرا حاوی حیوانات زیادی هستند که در هیچ کجای دنیا یافت نمی شوند و هرگز در معرض ویروس های مشابه قرار نگرفته اند. آنها همچنین از جمله مکان هایی هستند که بیشتر تحت تأثیر خرابی آب و هوا قرار می گیرند.