قاضی پرونده مسمومیت با سرب Kabwe را علیه معدنکاری آنگلو آمریکایی پرتاب کرد | توسعه جهانی


دادگاهی در آفریقای جنوبی پرونده ای را علیه شرکت معدنی چند ملیتی Anglo American به نمایندگی از 140000 زن و کودک زامبیایی که ادعا می کنند در یکی از معادن این شرکت دچار مسمومیت با سرب شده اند، رد کرده است.

این شکایت، یکی از بزرگترین پرونده های دسته جمعی آفریقا، در اکتبر 2020 تنظیم شد و آنگلو امریکن را متهم به سهل انگاری به دلیل عدم موفقیت ادعایی خود در جلوگیری از مسمومیت گسترده با سرب در شهر کابوه زامبیا کرد، جایی که گفته می شود شرکت تابعه آن در آفریقای جنوبی در آن بازی کرده است. نقش کلیدی در راه اندازی یک معدن بزرگ از سال 1925 تا 1974.

وکلای مدافع زنان و کودکان شرکت آفریقای جنوبی Mbuyisa Moleele و Leigh Day مستقر در بریتانیا که نام خود را با پرونده های حقوق بشر و صدمات شخصی مطرح کرد، گفتند که علیه این حکم تجدید نظر خواهند کرد.

معدن سرب Kabwe – که قبلاً به عنوان معدن Broken Hill شناخته می شد – گزارش شده است که به آلودگی زیست محیطی گسترده در شهرها و جوامع ساکن در مجاورت کمک کرده است.

مطالعات پزشکی نشان داده است که کودکان اهل کابوه دارای سطوح بالای سرب در خون خود هستند. مسمومیت با سرب می تواند باعث مشکلات سلامتی از مشکلات یادگیری تا ناباروری، آسیب مغزی و در برخی موارد مرگ شود.

آنگلو امریکن مسئولیت مسمومیت با سرب را رد کرده است.

در یک بیانیه مشترک، ریچارد میران، شریک Leigh Day، و Zanele Mbuyisa، شریک موسس در Mbuyisa Moleele، گفتند: «ما از قضاوتی که از نظر ما اساساً ناقص است، بسیار ناامید هستیم.

پسر کوچکی با پیراهن پاره پاره، شلوارک و چکمه‌های لاستیکی و کیسه‌ای که روی یکی از پاهایش در کنار انبوهی از سنگ‌ها تعادل دارد.
کودکان و بزرگسالان روزانه کار می کنند، اگر آب و هوا اجازه دهد، سنگ ها را از توده های سرباره کنار معدن سرب قدیمی در Kabwe حفر می کنند. آنها سنگ های بزرگتر را می شکنند تا برای مصالح ساختمانی بفروشند. این شهر حدود 6 میلیون تن سرباره سرب دارد. عکس: Larry C Price/Larry Price

آنها گفتند: «ما متعهد به تأمین عدالت برای 140000 زن و کودک آسیب‌دیده از مسمومیت با سرب در کابوه هستیم و جوامع قصد خود را برای استیناف بسیار واضح اعلام کرده‌اند».

قاضی لئونی ویندل، از دادگاه عالی ژوهانسبورگ، در یک حکم 126 صفحه ای که در 15 دسامبر صادر شد، گفت: «متقاضیان به دنبال مجوز برای پیشبرد یک ادعای غیرقابل دفاع هستند که یک سابقه بزرگ ایجاد می کند.

«سابقه این است که یک کسب‌وکار می‌تواند نیم قرن پس از پایان فعالیت‌هایش، برای نسل‌هایی که هنوز متولد نشده‌اند، در نتیجه آزمایش شدن در برابر دانش آینده و استانداردهای ناشناخته در آن زمان، مسئول شناخته شود.»

این شکایت در آفریقای جنوبی تنظیم شده است زیرا زامبیا به پرونده های دسته جمعی اجازه نمی دهد و وکلا مجاز نیستند بر اساس هزینه های اضطراری اقدام کنند.

این پرونده توسط گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل و همچنین عفو ​​بین الملل حمایت شد. آنها استدلال کردند که مخالفت انگلو امریکن با این اقدام دسته جمعی برخلاف سیاست حقوق بشر خود شرکت و تعهد علنی به دستورالعمل های مسئولیت شرکتی معرفی شده توسط سازمان ملل در سال 2011 است.

سال گذشته، دیوید بوید، گزارشگر ویژه حقوق بشر و محیط زیست، از Kabwe به عنوان یکی از بدنام ترین “مناطق قربانی” در جهان یاد کرد، جایی که مردم محلی از عواقب آلودگی که آنها ایجاد نمی کردند متحمل شدند.

ریچارد پرایس، مدیر امور حقوقی و شرکتی در آنگلو امریکن، گفت: «این ادعا از ابتدا، هم از نظر قانونی و هم از نظر واقعی، کاملاً اشتباه بود.

او گفت: «همانطور که ما در سراسر جهان اعلام کرده‌ایم، آنگلو امریکن نسبت به وضعیت در کابوه ابراز همدردی می‌کند، اما ما مسئول آن نیستیم». ما از وضوح و قدرت تصمیم دادگاه برای رد این ادعا به عنوان غیرقابل دفاع استقبال می کنیم.