نکات مهم برای داشتن موهای سالم و شاداب


نحوه مصرف نرم کننده برای مو

نحوه مصرف نرم کننده برای مو

با سحر و جادو نیست که برخی از افراد موهای پرپشت، شاداب و زیبا دارند. اگر خواهان موهایی هستید که زیبایی چهره شما را صد چندان کند، باید نحوه رسیدگی صحیح به موها را بدانید و به رعایت آنها پایبند باشید. نوع تغذیه شما، محصولاتی که برای مراقبت از مو استفاده می‌کنید و صد البته ژنتیک شما در پرپشتی و سلامت موها تاثیر مستقیم دارند. در این مطلب به نکاتی مهم برای داشتن موهای سالم و شاداب اشاره می‌کنیم.

از زیاد شستن موهای خود بپرهیزید

درست است که شامپو زدن به موها و شستشوی منظم آنها آلودگی‌ها و چربی‌ها را از بین می‌برد اما بیش از حد شامپو زدن به مو نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه موجب می‌شود تا روغن‌های طبیعی مو از بین بروند. علاوه بر این بعد از شامپو زدن، اگر شامپو به طور کامل از روی موها آبکشی نشود، روی تارهای مو رسوب کرده و باعث کدر و بی‌روح به نظر رسیدن موها می‌شود.

بنابراین هر روز لازم نیست موهای خود را بشویید. شستن موها چند بار در هفته به حفظ تعادل چربی مو کمک کرده و سبب سالم نگه داشتن موها می‌شود. سعی کنید شامپو را حتما بر اساس نوع موهای خود انتخاب کنید. شامپوی مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی و مختلط به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شود.

از نرم کننده مو به درستی استفاده کنید

نرم کننده مو باید به ساقه یا انتهای تارهای مو زده شود. به منظور آبرسانی به کف سر هرگز نباید از نرم کننده استفاده کنید. برخی از افراد به اشتباه نرم کننده مو را به ریشه موها می‌زنند که همین مسئله سبب ریزش مو شده و پس از مدتی موها کم‌پشت خواهند شد. بهترین محصول برای درمان ریزش مو باید ترکیبی از مکمل‌های ضد ریزش مو و محصولات مراقبت از مو باشد.

محافظت از موها در برابر آفتابمحافظت از موها در برابر آفتاب

محافظت از موها در برابر آفتاب

به طور مرتب هر هفته از ماسک مو استفاده کنید

ماسک‌های مو، مرطوب کننده‌های قوی هستند که به عمق ساقه موها نفوذ کرده و تارهای مو را از درون آبرسانی و تقویت می‌کنند. برای اینکه موهایتان نرم، درخشان و سالم باشد، حداقل هفته‌ای یکبار لازم است که از ماسک مو استفاده کنید؛ به ویژه اگر موهای خود را رنگ یا دکلره کرده‌اید.

سشوار و اتوی مو را محدود کنید

سعی کنید تعداد دفعات سشوار کشیدن یا استفاده از اتوی مو را کمتر کنید زیرا حرارت زیاد به شدت به موهای شما آسیب می‌رساند. بهتر است قبل از سشوار از محصولاتی مثل سرم مو، کرم مو یا اسپری دو فاز که مخصوص قبل از سشوار کشیدن هستند، روی موهای خود استفاده نمایید تا آسیب کمتری به موها برسد.

رنگ و دکلره را به حداقل برسانید

خیلی جذاب است که هر چند وقت یکبار رنگ موهای خود را عوض کنید. اما به چه قیمتی؟ آیا واقعا آسیب ناشی از مواد شیمیایی روی مو می‌ارزد که مدام تنوع به وجود آورید؟ سعی کنید رنگ و دکلره کردن را به حداقل برسانید و اگر این مواد را روی موهای خود استفاده کرده‌اید، برای مدت زمانی دست نگه داشته و به موها استراحت بدهید تا دوباره خود را ترمیم و بازسازی کرده و رطوبت از دست رفته را جایگزین کنند. در صورت رنگ و دکلره کردن، استفاده از ماسک مو را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به آرایشگاه پروتئین تراپی انجام دهید تا سلامت موها بازیابی شود.

در برابر آفتاب از موها محافظت کنید

وقتی در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرید، بهتر است حتما کلاه آفتابی داشته باشید تا هم از موهایتان محافظت شود و هم از پوستتان. همچنین اگر قصد شنا کردن دارید، از کلاه شنا استفاده کنید تا به ویژه آب استخر که کلردار است کمتر به موهای شما آسیب برساند.

کوتاهی منظم موهاکوتاهی منظم موها

کوتاهی منظم موها

از شانه کردن موهای خیس بپرهیزید

وقتی موهای شما خیس است، شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود. اگر می‌خواهید از ریزش و آسیب به موها پیشگیری کنید، در حالت خیس موهای خود را شانه نکشید و برس نزنید. بهترین زمان برای برس زدن به موها زمانی است که تارهای مو تقریبا خشک شده باشند. اگر به هر دلیل تمایل داشتید که موهای خود را در حالت خیس برس بزنید، بهتر است از یک شانه با دندانه‌های درشت استفاده کنید تا به پوست سر و فولیکول‌های مو آسیب کمتری وارد شود.

موهای خیس را با حوله مالش ندهید

به منظور خشک کردن موها از حوله استفاده کرده و با حوله موها را کمی فشار دهید تا آب اضافی گرفته شود. اما هرگز موهای خود را با حوله مالش ندهید. مالش شدید موها با حوله باعث گره خوردن موها و ایجاد شکستگی می‌شود.

از پوست سر خود محافظت کنید

به ویژه در هوای سرد ممکن است پوست سر کاملا خشک شود. همچنین اگر زیاد از حد شامپو بزنید یا در برابر آفتاب از موهای خود محافظت نکنید، احتمال خشکی پوست سر افزایش می‌یابد. اگر قرار است زیر نور آفتاب باشید، حتما به موهای خود ضد آفتاب مو بزنید و از کلاه آفتابی استفاده کنید. اگر هوای داخل منزلتان خشک است و کف سرتان مدام پوسته پوسته می‌شود، ممکن است به یک درمان عمیق‌تر برای رطوبت رسانی به کف سر نیاز داشته باشید.

هنگام خواب از موهای خود مراقبت کنید

بهتر است قبل از خواب موهای خود را خیلی شل ببافید یا اینکه از کلاه خواب استفاده نمایید. همچنین روبالشی ابریشمی را جایگزین روبالشی نخی کنید؛ در این صورت احتمال گره‌خوردگی موها کمتر خواهد شد.

به طور منظم موهای خود را کوتاه کنید

اگر موهایتان بلند است، هر ۳ تا ۷ هفته یکبار آنها را کوتاه کنید و اگر موهایتان کوتاه است، هر ۸ تا ۱۲ هفته برای کوتاهی اقدام نمایید. به هر حال هر ۱۲ هفته یکبار بهتر است به هر نوع مویی قیچی بخورد تا موها سالم‌تر به نظر برسند.

موهای سالم و شادابموهای سالم و شاداب

موهای سالم و شاداب

رژیم غذایی سالم داشته باشید

در بسیاری از موارد عامل اصلی ریزش مو، تغذیه ناسالم است. به منظور کمک به حفظ سلامت موها به رژیم غذایی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های B و مقادیر کافی آهن و زینک نیاز دارید. مواد مغذی برای تولید کراتین که پروتئین اصلی ساختار مو است، لازم هستند. اگر تغذیه سالمی ندارید و به اندازه کافی از پروتئین و میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنید، خرید مولتی ویتامین یا خرید مکمل تقویت کننده مو را فراموش نکنید. همچنین هر روز به مقدار کافی آب بنوشید تا به هیدراته ماندن پوست و مو کمک شود.

نکته آخر برای داشتن موهای سالم

اگر ریزش موی شما ژنتیکی است شاید جز کاشت مو هیچ نوع درمان قطعی برایتان وجود نداشته باشد. اما در غیر این صورت با پیدا کردن علت ریزش مو یا علت ناسالم به نظر رسیدن موها می‌توانید جهت بهبود اقداماتی را انجام دهید. مثلا اگر استرس باعث ریزش موی شما شده عامل استرس‌زا را کاهش دهید یا اگر تغدیه ناسالم ریزش موی شما را افزایش داده، برای اصلاح تغذیه خود کاری کنید. با رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر شد می‌‌توانید موهایی سالم‌تر، پرپشت‌تر، نرم‌تر و خوش‌حالت‌تر داشته باشید.



Source link