پرتغال به مدت 6 روز از انرژی های 100 درصد تجدیدپذیر استفاده کرد و…


یکی از بعدازظهرهای پاییزی اخیر، برخورد تندبادهای اقیانوس اطلس با صخره هایی را که بر فراز نازاره، پرتغال بالا می روند، تماشا کردم. باران بارید و طوفان‌های مشهور جهان به دیواره‌های آبی تبدیل شدند که حتی مرگ‌بارترین موج‌سواران فقط از طریق جت اسکی به آن می‌رسند. برای من، این مانند یک فرار ساحلی در اواخر فصل به نظر می رسید، اما برای بخش ایبریا که پرتغال است، آینده ای روشن به نظر می رسید. آن آخر هفته، ملت از 10 میلیون ها نفر با هیچ چیز جز بادی، خورشیدی و برق آبی کار نمی کردند.

همانطور که معلوم شد، آن روزهای بارانی و طوفانی فقط یک گرم کردن بود. پرتغال بیش از اندازه کافی برق تجدیدپذیر تولید کرد تا به تمام مشتریان خود به مدت شش روز متوالی، از اکتبر، خدمات رسانی کند 31 تا نوامبر 6.

نیروگاه های گاز آنجا بودند و منتظر بودند تا انرژی را در صورت نیاز ارسال کنند. اینطور نبود، زیرا باد در حال وزیدن بود. هوگو کاستا، سرپرست تیم پرتغال، گفت: باران زیادی می بارید EDP انرژی‌های تجدیدپذیر، بازوی انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت دولتی، که در سال خصوصی‌سازی شد 2012. راو ما با تأثیر مثبت بر مصرف کنندگان تولید می کردیم زیرا قیمت ها به طور چشمگیری کاهش یافته است و تقریباً به صفر رسیده است.

برای دستیابی به اهداف آب و هوایی توافق پاریس توسط 2050کشورها باید شبکه های خود را بدون انتشار کربن نه تنها برای سه یا شش روز، بلکه در تمام طول سال اجرا کنند. تعداد انگشت شماری از کشورها در حال حاضر این کار را انجام می دهند، به لطف وقف های سخاوتمندانه انرژی آبی که تا حد زیادی قبل از بحران آب و هوا باعث تصمیم گیری سرمایه گذاری برای نیروگاه ها شود، توسعه یافته است. سایرین به لطف ناوگان بزرگ نیروگاه های هسته ای امتیاز بالایی در انرژی بدون کربن دارند.

پرتغال در یک سطل متفاوت و مرتبط‌تر قرار می‌گیرد: این کشور سفر کربن‌زدایی خود را با برخی نیروگاه‌های آبی قدیمی آغاز کرد، اما نه ظرفیت هسته‌ای و نه برنامه‌ای برای ساخت آن. این بدان معناست که باید چگونگی کاهش مصرف سوخت فسیلی را با به حداکثر رساندن انرژی‌های تجدیدپذیر جدید بیابد.

پرتغال چگونه این اتفاق را رقم زد؟ متعهد به ساخت انرژی های تجدیدپذیر زودهنگام و اغلب، متعهد شد 2050 آخرین مهلت برای انتشار خالص کربن صفر در 2016، چندین سال قبل از اینکه اتحادیه اروپا به طور کلی به این گام محکوم شود. آخرین کارخانه زغال سنگ پرتغال تعطیل شد 2022، گاز فسیلی (وارداتی) را به عنوان پشتیبان برای برق مورد نیاز باقی می گذارد.

نمایی هوایی از تاسیسات بزرگ برق آبی که در دره کوهستانی سرسبز قرار گرفته است
سد و ایستگاه برق آبی بمپوستا در بمپوستا، میراندا دودورو، پرتغال (اکتاویو پاسوس/گتی ایماژ)

نتیجه‌گیری کلیدی، به نظر من، این است که نشان می‌دهد شبکه پرتغالی برای سهم‌های بسیار بالای برق تجدیدپذیر و تغییرات مورد انتظار آن آماده است: ما توانستیم افزایش شدید تولید برق آبی و بادی و همچنین بازگشت را مدیریت کنیم. میگوئل پرادو، که بخش انرژی پرتغال را پوشش می دهد، گفت: به سهم کمتری از انرژی های تجدیدپذیر، زمانی که نیروگاه های گاز طبیعی دوباره درخواست شد تا بخشی از تقاضای کشور را تامین کنند. بیان روزنامه

وظیفه پیش رو برای کربن زدایی از شبکه پرتغال، کاهش و در نهایت حذف تعداد ساعاتی است که این کشور برای روشن نگه داشتن چراغ ها به سوخت گاز نیاز دارد. رهبران می خواهند تولید گاز، که ساخته شده است 21درصد مصرف برق از ژانویه تا اکتبر، به طور کامل به پایان برسد 2040.

پرتغال برای رسیدن به اهداف اقلیمی خود بر تنوع بخشیدن به منابع تجدیدپذیر تمرکز کرده است. به جای اینکه اساساً به باد، آب یا خورشید وابسته باشد، هر کدام را در مجموعه کارها ترکیب می‌کند و راه‌هایی برای تکمیل‌تر کردن آنها پیدا می‌کند. شرکت‌های برق کشور اکنون به دنبال فرصت‌های بزرگ اضافی بادی فراساحلی هستند، تأسیسات خورشیدی را گسترش می‌دهند و پروژه‌های قدیمی‌تر بادی خشکی را نیرو می‌بخشند تا از بهترین مکان‌ها بیشتر بهره ببرند.

آناتومی یک رگه انرژی پاک شش روزه

پس از سرنگونی دیکتاتوری مستبد Estado Novo در 1974شرکت دولتی تازه تاسیس Energias de Portugal مجموعه ای از سدهای برق آبی را بر روی رودخانه های زمانی وحشی که از کوه های شرقی به سواحل غربی سرازیر می شدند، ساخت. این شرکت اولین پروژه های بادی خشکی خود را در این کشور ساخت 1990s، زمانی که انرژی خورشیدی به سادگی نمی توانست از نظر اقتصادی رقابت کند، و تأسیسات خورشیدی اخیراً شروع به جبران کرده اند.

به همین دلیل است که آسمان خاکستری به تولید کلی انرژی های تجدیدپذیر در طول رکورد اخیر کشور آسیبی وارد نکرد، همانطور که مثلاً در کالیفرنیا یا هاوایی اتفاق می افتد. باد و آب در حال چرخش بودند و این مهم بود.

هر نقطه عطفی در بخش انرژی پاک به سرعت در حال توسعه باید با پارامترهای خاصی همراه باشد. بنابراین شبکه پرتغالی اوایل این ماه دقیقا چه کاری انجام داد؟

رکورد شش روزه اشاره به 149 ساعت های متوالی که در آن راانرژی از منابع تجدیدپذیر بیش از نیازهای مصرفی صنعتی و خانگی در سراسر کشور بود. رکورد قبلی این کشور برای آن متریک بود 131 ساعت (کمی بیش از پنج روز)، به دست آمده در 2019. این بدان معنا نیست که کارخانه‌های سوخت فسیلی کار نمی‌کردند – فقط به این معناست که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کلی بیش از نیازهای مشتری را برآورده می‌کرد.

اما پرتغال همچنین یک رکورد ملی برای تامین نیازهای کل سیستم برق ثبت کرده است رابدون توسل به تولید برق حرارتی معمولی. این کشش بدون گاز شب هالووین را آغاز کرد و ادامه یافت 131 ساعت متوالی، حدود 5 روز، تقریبا سه برابر رکورد قبلی پرتغال از 56 ساعت ها مستقیم وارد 2021. و برای 95 در آن ساعات متوالی، پرتغال برق پاکی را به اسپانیا صادر کرد، زیرا به طور مداوم بیش از نیاز خود داشت – دوباره بدون سوختن گاز.

این خط روند چیزی است که باید تماشا کرد. آب و هوای سازگار با انرژی های تجدیدپذیر خواهد آمد و می رود و ماه های آینده برای انرژی های تجدیدپذیر برای پیشی گرفتن از تقاضای مصرف کننده آماده شده است زیرا نیازهای گرمایش یا سرمایش کمتر از تابستان و زمستان است. اما آخرین باری که پرتغال شرایط ایده‌آلی برای رکورد انرژی‌های تجدیدپذیر داشت، بدون سوزاندن گاز تنها یک سوم دوام آورد. با افزایش ظرفیت بادی و خورشیدی آنلاین، پرتغال زرادخانه خود را برای استفاده کامل از انرژی های تجدیدپذیر گسترش می دهد.

این هفته خاص برجسته بود، اما نمونه ای از یک تغییر تاریخی در منابع انرژی است. مصرف گاز طبیعی برای تولید برق پرتغال کاهش یافت 39٪ سال به سال برای دوره از ژانویه تا اکتبر، با توجه به REN. این امر باعث شد که مصرف گاز به پایین ترین سطح از آن زمان برسد 2006.

پرتغال کربن زدایی از شبکه را برای خود کاملا ملموس کرده است. برای رسیدن به اهداف اقلیمی خود، باید راهنمای بازی را از این یک هفته در ماه نوامبر گرفته و آن را برای مدت زمان طولانی‌تری اجرا کند تا در نهایت حتی به گاز در حالت آماده به کار نیاز نداشته باشد. و حتی در بخش‌هایی از سال که بادها و باران‌ها مسافران خارج از فصل را که بسیار در مورد آب و هوای کالیفرنیای جنوبی شنیده‌اند، ضربه نمی‌زند، انجام شود.