پرسش و پاسخ: مدیر پایداری شرکت شیمیایی Eastman درباره بازیافت مواد شیمیایی صحبت می کند



بازیافت شیمیایی یا بازیافت پیشرفته، اصطلاحی فراگیر برای فرآیندهایی است که از گرما و/یا مواد شیمیایی برای تجزیه زباله های پلاستیکی به اجزای سازنده برای استفاده مجدد به عنوان مواد اولیه پلاستیکی یا به عنوان سوخت استفاده می کنند.


این فرآیندها با بازیافت پلاستیک معمولی یا مکانیکی متفاوت است، که زباله های پلاستیکی را به صورت فیزیکی، اما نه در سطح مولکولی، تجزیه می کند. تنها 5 تا 6 درصد زباله های پلاستیکی در ایالات متحده بازیافت می شوند و طرفداران بازیافت شیمیایی می گویند که این فرآیند می تواند کمک کننده باشد.

اما بحث برانگیز است. حامیان سلامت محیط زیست می گویند بازیافت مواد شیمیایی انرژی بر و ناکارآمد است، زباله های سمی ایجاد می کند، به تغییرات آب و هوایی کمک می کند و وعده دروغین اقتصاد دایره ای برای پلاستیک ها را ایجاد می کند.

درباره این نگرانی ها بیشتر بدانید:

امسال سال بزرگی در شکل دادن به آینده بازیافت مواد شیمیایی خواهد بود

کارخانه بازیافت شیمیایی متوقف شده در اوهایو، آپالاشیا را به عنوان “هدف اصلی” این عمل بحث برانگیز در کانون توجه قرار داده است.

ساکنان می ترسند پیشنهادهای بازیافت مواد شیمیایی پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی باعث تعمیق روابط سوخت های فسیلی و مشکل آلودگی شود.

شرکت شیمی ایستمن یکی از بزرگترین تاسیسات بازیافت مواد شیمیایی در ایالات متحده را از کارخانه پلاستیک خود در کینگ اسپورت، تنسی، اداره می کند، جایی که آنها از فرآیندهای شیمیایی برای شکستن زباله های پلاستیکی به مواد اولیه استفاده می کنند که سپس به چیزهایی مانند بطری آب، غذا و مراقبت شخصی تبدیل می شوند. بسته بندی محصول و لوازم خانگی پلاستیکی.

بخش بازیافت شیمیایی کارخانه هنوز در مرحله راه اندازی است. این شرکت در سال 2023 حدود 20 میلیون پوند پلاستیک را پردازش کرد و این شرکت امیدوار است که در نهایت سالانه تا 250 میلیون پوند پلاستیک زباله بازیافت کند.

بخش دیگر کارخانه کینگ اسپورت در تنسی متعلق به شرکت شیمیایی Eastman، پلاستیک را با استفاده از روش های سنتی تولید می کند. این کارخانه در اکتبر 2023 توسط وزارت محیط زیست و حفاظت از تنسی به دلیل نقض قوانین هوای پاک با انتشار سمی دی اکسید گوگرد و ترکیبات آلی فرار بیش از 30 برابر بیش از حد مجاز، 45500 دلار جریمه شد. این شرکت به طور متوسط ​​حدود پنج جریمه در سال برای تخلفات کوچکتر بین سال های 2016 و 2022 در نظر گرفته است.

شرکت شیمیایی Eastman می‌گوید که متعهد است همسایه خوبی باشد و امیدوار است با اطمینان از اینکه فرآیند آنها مکمل بازیافت مکانیکی است، و فقط برای تولید پلاستیک اضافی (به جای سوخت)، از این فناوری‌ها استفاده می‌کند، نگرانی‌های مربوط به بازیافت مواد شیمیایی را برطرف کند. می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند.

EHN برای کسب اطلاعات بیشتر با کریس لیتون، مدیر پایداری پلاستیک های تخصصی در Eastman Chemical به گفتگو نشستیم. این گفتگو برای طولانی بودن و وضوح ویرایش شده است.

EHN: آیا می توانید یک نمای کلی از آنچه در مرکز بازیافت پیشرفته شما در Kingsport اتفاق می افتد ارائه دهید؟

لیتون: ما اساساً مواد اولیه پلاستیکی مشتق شده از سوخت فسیلی را با مواد اولیه ای که از پلاستیک بازیافتی تولید می کنیم جایگزین می کنیم.

انواع مختلفی از پلیمرها برای ساخت چیزهایی مانند کالاهای بادوام و لوازم خانگی، بطری های آب Camelbak و Nalgene، پلاستیک هایی که در دستگاه های پزشکی، مواد غذایی و بسته بندی های مراقبت شخصی استفاده می شوند، وجود دارند. امروزه همه آن ها با فسیل های مختلف ساخته می شوند. اما ما می‌توانیم از پلاستیک‌های ضایعاتی برای ایجاد همان بلوک‌های ساختمانی مورد نیاز برای آن محصولات استفاده کنیم و مجموعه‌ای از محصولات را بدون هیچ گونه خطری برای ایمنی، کیفیت یا عملکرد تولید کنیم.

وقتی این کار را انجام می دهیم، از مزایای مختلفی برخوردار می شویم. ما نه تنها مواد را از محل دفن زباله منحرف می کنیم، بلکه مراحل تولید محصولات بکر را نیز حذف می کنیم، که به ما امکان می دهد به محصولات نهایی با انتشار گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

EHN: چه نوع پلاستیکی را می توانید بازیافت کنید؟

لیتون: ما در درجه اول یک و دو را بازیافت می کنیم. بنابراین به بطری های شامپو، شیر یا نوشیدنی های پروتئینی یک وعده، بسته بندی میوه ها، سبزیجات و گوشت های تاشو از سوپرمارکت، مقداری الیاف فرش و الیاف پوشاک قبل از مصرف، مقداری فرش پس از مصرف فکر کنید.

در نگاهی به گذشته، یکی از کارهایی که ما به عنوان یک صنعت در زمان تولید نورد ضعیف انجام دادیم این بود که گفتیم می‌توانیم هر چیزی را بازیافت کنیم. این درست نیست. بنابراین، همانطور که مواد اولیه مختلف را بررسی کرده‌ایم، احتمالاً به همان میزانی که واجد شرایط بوده‌ایم، رد صلاحیت شده‌ایم زیرا مطمئن نیستیم که می‌توانیم آلاینده‌های خاصی را حذف کنیم.

ما می‌خواهیم مطمئن شویم که وقتی پلاستیک بازیافتی را به آن حالت بلوک ساختمانی برمی‌گردانیم، ظاهر، طعم و بوی آن دقیقاً مشابه بلوک‌های ساختمانی بکری است که دهه‌ها تولید کرده‌ایم.

EHN: آیا یک و دو به طور کلی قابل بازیافت مکانیکی نیستند؟ آیا نگران رقابت با بازیافت مکانیکی به جای مکمل کردن آن هستید؟

لیتون: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که با بازیافت مکانیکی رقابت نمی‌کنیم، بنابراین ما در درجه اول چیزهایی را بازیافت می‌کنیم که در سطل‌های کناری پیاده‌روی قرار می‌گیرند اما به دلایلی از فرآیند بازیافت مکانیکی خارج می‌شوند و در محل دفن می‌شوند.

EHN: EPA تأسیسات Kingsport را به عنوان یک تولید کننده مقادیر زیاد زباله های خطرناک طبقه بندی می کند. آیا می دانید چه مقدار از زباله های خطرناک تولید شده در آن تاسیسات از عملیات بازیافت پیشرفته حاصل می شود؟

لیتون: ما [chemical recycling] فرآیند تولید بیش از 90 درصد راندمان می کند، بنابراین اکثر زباله های پلاستیکی وارد شده به این فرآیند هستند. [broken down] و برای ایجاد مواد جدید استفاده می شود. از کمتر از 10٪ باقیمانده، ما یا آن را در فرآیند ایستمن دیگر استفاده مجدد می کنیم یا در غیر این صورت آن را بازیافت می کنیم، آن را به عنوان محصول مشترک می فروشیم، یا اگر خروجی دیگری وجود ندارد، با خیال راحت مواد را دور بریزیم.

EHN: به نظر می رسد که تأسیسات Kingsport مجوزهای Title V زیادی دارد. آیا می توانید اطلاعاتی در مورد میزان سموم هوا و انتشار کربن سایت به بخش بازیافت پیشرفته آن عملیات به اشتراک بگذارید؟

لیتون: ایستمن مجوزی برای انتشار گازهای گلخانه ای از این تازه ساخت صادر کرد [chemical recycling] اما از آنجایی که هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است، دقیقاً نمی دانیم انتشار گازهای گلخانه ای این تأسیسات چقدر خواهد بود.

این فناوری‌ها در نهایت منجر به کاهش گازهای گلخانه‌ای و برخی آلاینده‌های معیار می‌شوند، زیرا گاهی اوقات پلاستیک‌های زباله می‌توانند تمیزتر از مواد اولیه فسیلی باشند که ما استفاده می‌کنیم، و مراحل مصرف انرژی کمتری با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی نسبت به استفاده از مواد بکر وجود دارد.

EHN: من می دانم که نگرانی هایی در مورد افزایش سمیت هنگام ترکیب شیمیایی انواع مختلف پلاستیک وجود دارد. چگونه مطمئن می شوید که این اتفاق نمی افتد، به ویژه برای پلاستیک هایی که با غذا و آب آشامیدنی تماس دارند؟

لیتون: ما واقعاً در حال شکستن این پلاستیک‌ها به بلوک‌های ساختمانی هستیم که نقطه کنترل کلیدی است. ما آزمایش‌های تحلیلی مداومی انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که این بلوک‌های ساختمانی از بلوک‌هایی که از مواد اولیه فسیلی تولید می‌کنیم قابل تشخیص نیستند.

EHN: من متوجه شدم که محصولاتی که با پلاستیک های بازیافتی Eastman ساخته می شوند، به طور کلی می گویند که حاوی “حداکثر 50٪ محتوای بازیافتی” هستند. چرا این عدد بیشتر نیست؟

لیتون: ما فقط می‌توانیم بلوک‌های ساختمانی خاصی را از پلاستیک بازیافتی ایجاد کنیم، بنابراین محدودیت شیمیایی وجود دارد که چه مقدار از آن محصولات می‌توانند وارد محصول دیگری شوند.

الزامات محتوای بازیافتی در ایالت هایی مانند کالیفرنیا و نیوجرسی شکل می گیرد و معمولاً به 25-30٪ محتوای بازیافتی نیاز دارند، بنابراین مارک ها معمولاً از داشتن حداکثر 50٪ محتوای بازیافتی راضی هستند.

EHN: من با مردم در چندین جامعه صحبت کرده ام که در آن امکانات بازیافت پیشرفته پیشنهاد شده است، و نگرانی های زیادی در مورد آلودگی هوا و زباله های سمی شنیده ام. ایستمن چه اقداماتی را برای محافظت از کارگران و افرادی که در نزدیکی این تاسیسات زندگی می کنند در برابر آلودگی های مضر انجام می دهد؟

لیتون: تاسیساتی مانند این تحت نظارت دائمی است و ما ذهنیت صفر حادثه را داریم. ما همیشه سعی می‌کنیم از رعایت مجوزها اطمینان حاصل کنیم، و همیشه نگران سلامت و ایمنی مردم خود هستیم، بنابراین این امکانات را با لایه‌های محافظ طراحی می‌کنیم تا مطمئن شویم که اگر مشکلی پیش بیاید، خود به خود اصلاح شود یا خاموش شود. برای حفظ ایمنی کارگران، و کارگران آموزش های ایمنی زیادی می بینند.

وقتی خارج از دروازه‌های ما می‌روید، در اکثر جوامعی که ما فعالیت می‌کنیم، یک پانل مشاوره اجتماعی داریم، بنابراین به طور معمول با افراد جامعه در ارتباط هستیم تا نگرانی‌های آن‌ها را درک کنیم، به آن‌ها اطلاع دهیم که چه کار می‌کنیم، و آنها را در مورد شرایط اضطراری مطلع کنیم. طرح های پاسخ با اولین پاسخ دهندگان محلی.

ما همچنین در حال همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواربار فروشی در Kingsport هستیم تا به جامعه دسترسی به بازیافت بدهیم، زیرا Kingsport یکی از شهرداری‌هایی است که برنامه بازیافت حاشیه‌ای خود را به دلیل کسب درآمد از دست داده است.

EHN: چیز دیگری که می خواهید به اشتراک بگذارید؟

لیتون: ما قرار نیست با یک راه حل، دایره ای برای پلاستیک ها ایجاد کنیم. ما باید برخی از پلاستیک‌هایی را که واقعاً به آنها نیاز نداریم حذف کنیم، راه‌هایی را برای کاهش و استفاده مجدد از سایرین بیابیم، و کارهایی را که می‌توانیم برای بازیافت مکانیکی و پیشرفته انجام دهیم، به حداکثر برسانیم.

ما سخت کار کرده‌ایم تا این قوانین را ایجاد کنیم تا فقط مواد را به جای سوخت بازیافت کنیم. رقابت با آن، و پاسخ به فشار شرکای برندمان در مورد محتوای بازیافتی و کاری که در جوامعی که در آن هستیم با شفافیت انجام می دهیم.

من فکر می کنم اگر به طور مداوم به این اصول عمل کنیم، می توانیم بسیاری از نگرانی های مردم در مورد این فناوری ها را برطرف کنیم، و امیدوارم که این امر منجر به اذعان بیشتر شود که آنها می توانند بخش کلیدی راه حل باشند.