درمان وسواس با rTMS


درمان وسواس با rTMS یک روش کاربردی و الکترومغناطیسی است که توسط روانپزشکان و متخصصان تجویز می‌شود. در این مقاله ما به مزایا، معایب، مدت زمان درمان و نحوه ی انجام درمان وسواس با دستگاه rTMS می پردازیم. اگر شما هم به درمان وسواس فکر میکنید یا عزیزانی دارید که مبتلا به آن هستند، در این مقاله همراه باشید.

درمان وسواس با rTMS

درمان وسواس با rTMS

نحوه کاربرد rTMS در درمان وسواس

پیش از درمان وسواس با دستگاه rTMS متخصص تست و آزمایش هایی از بیمار می گیرد تا مطمئن شود استفاده از این روش برای بیمار مفید است. این تست ها به جهت اطلاع یافتن از میزان سلامت روان بیمار گرفته می‌شوند. یکی از مهمترین فاکتورها برای انجام درمان وسواس با rTMS نبود شی فلزی خارجی در بدن است. در صورت وجود جسمی فلزی در ناحیه سر و گردن، شخص نمی تواند از این روش درمانی استفاده کند.

دستگاه آر تی ام اس امواج مغناطیسی را به قسمت های خاصی از جمجمه ارسال می کند. قبل از انجام این کار دکتر روانپزشک باید نحوه و پروتکل انجام با دستگاه را بررسی نماید. متخصصان با این روش بیماری هایی همچون وسواس را کنترل کرده و بیمارانی با مشکلات عصبی را درمان می کنند.

مزایای درمان وسواس فکری با rTMS

در این قسمت شما را با مزایای درمان وسواس فکری با rTMS آشنا خواهیم کرد. محاسن این روش درمانی عبارتند از:

TMS می‌تواند برای افرادی که به داروهای ضد وسواس پاسخ مثبت نمی‌دهند، بسیار موثر باشد. زیرا داروها نمی‌توانند در برخی از مناطق مغز اثرگذاری بالایی داشته باشند، این درحالیست که با روش TMS چنین چیزی امکانپذیر است.

  • عوارض جانبی کمتر:

TMS نسبت به دارو درمانی عوارض جانبی کمتری دارد. شایع‌ترین عوارض جانبی TMS شامل سردرد خفیف و گزگز در ناحیه سر است که معمولاً کوتاه‌مدت و قابل‌تحمل هستند.

  • کاهش نیاز به دارو:

TMS می‌تواند نیاز به دارو درمانی را تا حدود زیادی کاسته و آن را کاهش دهد. در نتیجه، فرد کمتر با عوارض داروها روبرو می‌شود و درمان آسانتری خواهد داشت.

درمان وسواس با rTMSدرمان وسواس با rTMS

درمان وسواس با rTMS

آیا درمان وسواس با rTMS عوارض دارد؟

عوارض جانبی درمان وسواس با rTMS معمولاً خفیف و کوتاه‌مدت هستند و معمولاً ظرف چند روز از بین می‌روند. شایع‌ترین عوارض عبارتند از:

  • احساس سردرد خفیف
  • احساس درد و ناراحتی در پوست سر
  • احساس سبکی در سر
  • احساس سوزن سوزن شدن صورت
  • گزگز شدن

در مورد سردرد باید گفت که شایع‌ترین عارضه جانبی درمان وسواس با rTMS است. این سردرد معمولاً خفیف و قابل‌تحمل است و معمولا با مصرف مسکن‌های ساده مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برطرف می‌شود. در مواردی نادر سردردها ممکن است شدیدتر باشند. در صورت بروز چنین مواردی، لازم است بیمار با پزشک خود مشورت کند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت کلینیک آرام مراجعه کنید.

چند جلسه برای درمان وسواس فکری با rTMS نیاز است؟

تعداد جلسات درمان وسواس با rTMS به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. بطور معمول افرادی که شدت درگیری وسواسی آن ها پیشرفته بوده یا چندین بیماری فکری و روانی را با هم دارند به تعداد جلسات بیشتر نیاز خواهند داشت. تعداد جلسات پس از معاینه کامل و توسط روان پزشک انجام می شود. طبق اصول جلسه درمان وسواس فکری با rTMS بین ده دقیقه تا بیست و پنج دقیقه بوده و طی آن امواج مغناطیسی با شدت متغیر و بر اساس پروتکل درمانی به قسمت‌های خاصی از مغز ارسال می‌شوند تا عملکرد ذهن را اصلاح و بهبود بخشند.

سن بیمار نیز میتواند در روند بیماری تاثیرگذار باشد. معمولا با بالارفتن سن افراد دچار بیمار هایی نظیر آلزایمر می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر روند درمان خواهند داشت. در صورت بروز مشکلات جدی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

با اساس پروتکل های روان شناختی مدت زمان معقول برای درمان وسواس با rTMS چیزی حدود ۱۰-۳۰ جلسه در چند روز هفته است. مدت زمان این فرایند بین ده دقیقه تا بیست و پنج دقیقه با توجه به پروتکل درمانی متغیر است.

درمان وسواس با rTMSدرمان وسواس با rTMS

تاثیرات درمان وسواس با rTMS بعد از چه مدت دیده می‌شود؟

تاثیرات درمان وسواس با rTMS اغلب به مدت زمانی درگیری بیمار و همچنین به شدت آن وابسته است. اغلب افرادی که درمان وسواس با دستگاه rTMS را انتخاب می‌کنند، پس از حدود ۲ هفته تاثیرات مثبت را در خود حس خواهند کرد. البته برای بخشی از بیماران این مدت طولانی تر خواهد بود، به دلیل اینکه اغلب افرادی که به مدت طولانی از بیماری وسواس رنج می‌برند، قدرت تشخیص خود را پس از مدتی از دست می دهند. این افراد توانایی درک بهبود خود را ندارند.

البته جای نگرانی نیست این افراد نیز با گذر زمان بطور تدریجی درمان می‌شوند و قدرت تشخیص خود را به دست می‌آورند.

با این درمان بیمار احساس آسودگی بیشتر کرده و از فشارهای روانی قبلی که او را تحت حمله و اجبار قرار می‌دادند رها می‌شود. متاسفانه بیماری وسواس موجب می‌شود که بیمار کنترل زندگی خود را از دست دهد و همواره از دیگران دوری کند.

دایره امن ایجاد شده بیمار را به شدت عذاب می‌دهد و موجب آن می‌شود که فکر کند هیچ کاری نمیتواند به طور کامل و صحیح به اتمام رساند.

درمان وسواس فکری با rTMS موجب از بین رفتن این دلهره های ذهنی شده و زندگی افراد را به روتین سابق خود برمی گرداند. افراد با درمان وسواس با rTMS میتوانند کنترل وسواس‌شان را به دست گرفته و آن را مجبور به اطاعت از خود کنند. در نتیجه هرچه زودتر نسبت به درمان بیماری اقدام شود، تاثیرات مثبت خود را با سرعت بیشتر نشان خواهند داد.

 



Source link