زغال سنگ وایومینگ ممکن است در سال سختی باشد


صنعت زغال سنگ پس از لذت بردن از مهلتی که برای چند سال به طول انجامید، در سال 2023 به مسیر نزولی بلندمدت خود بازگشت.

وایومینگ از سال 1986 پیشتاز ایالات متحده در تولید زغال سنگ بوده است. داده های فدرال نشان می دهد که این کشور سال گذشته بیش از 41 درصد زغال سنگ این کشور را تامین کرده است. اما تولید زغال سنگ این ایالت از زمانی که 15 سال پیش به اوج خود رسید، به شدت کاهش یافته است. معادن وایومینگ در سال 2022 به سختی بیش از نیمی از زغال سنگ تولید کردند که در سال 2008 تولید کردند – و این ارقام برای سال 2023 حتی روند کمتری داشتند.

همه‌گیری کووید-19 منجر به مصرف کمتر برق شد و باعث شد تقاضای زغال‌سنگ بیش از حد معمول در سال 2020 کاهش یابد. «در سال 2021، شروع به بازگشت کرد و سپس در سال 2022، زغال‌سنگ واقعاً خوب عمل کرد، زیرا قیمت گاز پس از حمله روسیه واقعاً بالا بود. میشل سولومون، تحلیلگر ارشد سیاست در اتاق فکر انرژی نوآوری، گفت: اوکراین. و سپس در سال 2023، قیمت گاز تعدیل شد و زغال سنگ دوباره کاهش یافت.

آخرین پیش‌بینی گروه برآورد درآمد اجماع وایومینگ، عملکرد قوی صنعت را به‌عنوان یک «بازگشت» توصیف کرد که رو به پایان است. در این گزارش آمده است که تولید زغال سنگ این ایالت “به دنبال روندهای نزولی گسترده ای ادامه می دهد که با افزایش های گاه به گاه قطع شده است، که پایدار نیست.” نکته مهم: رویدادهای جهانی به اقتصاد ایالتی رونق غیرمنتظره ای بخشید، اما وایومینگ نمی تواند همچنان روی زغال سنگ حساب کند.

سولومون گفت، علیرغم “اثر یویو” که بازار زغال سنگ از آغاز دهه تجربه کرده است، “با توجه به سال 2024 در حال کاهش بیشتر است.”

رقابت سخت

عوامل زیادی جهت بازار زغال سنگ را شکل می دهند. اکثریت قریب به اتفاق زغال سنگ استخراج شده در ایالات متحده – و عملاً تمام زغال سنگ استخراج شده در وایومینگ – به بخش برق ارسال می شود و نیروگاه های زغال سنگ در حال بازنشستگی دسته جمعی در سراسر کشور هستند زیرا شرکت های برق به دنبال کاهش انتشار کربن خود هستند و متکی هستند. تا حد امکان در مورد منابع برق تجدید پذیر ارزان تر.

سناتور ایالات متحده جان باراسو (R-WY) برای کند کردن دور شدن ملی از زغال سنگ مبارزه کرده است و آن را “دستورالعملی برای فاجعه برای کشور ما و شهروندان ما” خواند و استدلال کرد که “زغال سنگ بخش مهمی از ترکیب انرژی ما خواهد بود. برای دهه های آینده» در یک جلسه استماع کمیته در ماه نوامبر. اما در حالی که بازنشستگی برخی از کارخانه‌های زغال‌سنگ ماه‌ها یا سال‌ها در واکنش به افزایش هزینه‌های سوخت گاز طبیعی برای برق یا در میان نگرانی‌ها در مورد قابلیت اطمینان، به تعویق افتاده است، بازنشستگی‌های دیگر تسریع می‌شوند.

علاوه بر این، کارخانه هایی که هنوز در حال فعالیت هستند، کمتر و کمتر از زغال سنگ استفاده می کنند. به طور متوسط، ناوگان زغال سنگ این کشور کمتر از نیمی از ظرفیت کامل خود در سال 2022 داشت که نسبت به یک دهه قبل 60 درصد کاهش داشت. ست فیستر، تحلیلگر داده های انرژی در موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی، یک اتاق فکر، گفت که بیشتر گیاهان به میزان قابل توجهی کمتر از آن مورد استفاده قرار می گیرند. چیزی که ما دریافتیم این است که شما حدود یک چهارم از گیاهان را دارید که زیاد اداره می شوند و سه چهارم از گیاهان به سختی اداره می شوند.

زغال سنگ همچنین برای رقابت با دیگر منابع ارزان تر برق در حال مبارزه است. قیمت لحظه ای گاز طبیعی که در سال 2022 به بالاترین حد چند ساله به بالای 8 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید، در هنری هاب که معیار ایالات متحده است، به زیر 3 دلار بازگشت. به گفته انجمن معدن وایومینگ، زغال سنگ وایومینگ زمانی که قیمت نقدی آن به زیر آستانه 3 دلار کاهش می یابد، برای رقابت با گاز طبیعی تلاش می کند.

زمانی، دهه‌ها پیش، زغال سنگ بیش از نیمی از برق کشور را تامین می‌کرد. سال گذشته، این سهم نزدیک به یک پنجم بود. و بین ژانویه و اکتبر سال 2023، سهم بازار زغال سنگ برای چندین ماه متوالی به پایین‌ترین حد خود رسید و هرگز از گروه نوجوانان خارج نشد.

در سال 2024، برای اولین بار، میزان کل برق تولید شده از باد و خورشید در ایالات متحده پیش بینی می شود که از زغال سنگ پیشی بگیرد.

این نقطه عطف انرژی تجدیدپذیر به دنبال گزارش سال 2023 از Energy Innovation است که نشان می‌دهد جایگزینی هر کارخانه زغال‌سنگ در کشور با انرژی‌های تجدیدپذیر – به استثنای ایستگاه چنگال خشک ژیلت – ارزان‌تر از ادامه سوزاندن زغال‌سنگ است. سولومون گفت: در بسیاری از موارد، زمانی که نیروگاه‌های زغال‌سنگ به نفع منابع برق ارزان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، «مردمی که آسیب می‌بینند، پرداخت‌کنندگان نرخ برق هستند که باید پول بیشتری بپردازند».

ایستگاه خشک چنگال تعاونی Basin Electric Power در شمال ژیلت یکی از آخرین نیروگاه های زغال سنگ ساخته شده در ایالات متحده بود که در سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرد. (Dustin Bleizeffer)

Rocky Mountain Power استدلال مشابهی را در طول تلاش خود برای افزایش نرخ برق مطرح کرده است. WyoFile قبلا گزارش داد که این شرکت در برابر کمیسیون خدمات عمومی وایومینگ شهادت داد که قیمت های بالای بازار برای زغال سنگ و گاز طبیعی مسئول بیش از 90 درصد افزایش نرخ پیشنهادی آن بوده است. اگرچه کمیسیون تنها کسری از درخواست این شرکت را تایید کرد، اما این بزرگترین افزایشی است که پرداخت کنندگان نرخ وایومینگ در مدت طولانی با آن مواجه شده اند.

خطرات پیش رو

تا آنجا که به زغال سنگ مربوط می شود، در چند سال گذشته پیشرفت های مفید زیادی رخ داده است. تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً سرد باعث تقاضای زیادی برای برق برای تأمین برق دستگاه‌های تهویه مطبوع و کوره‌ها شد. در پی همه‌گیری کووید-19 و سپس جنگ در اوکراین، بازارهای گاز طبیعی وحشی شدند و شرکت‌های برق را وادار کرد تا حد ممکن به زغال سنگ متکی باشند. قیمت زغال سنگ وایومینگ نیز افزایش یافت و دو شرکت دولتی که دارای معادن در حوزه رودخانه پودر هستند سودهای بالاتر از میانگین را گزارش کردند.

با این حال، مشکلات اساسی این صنعت به جایی نرسیده است. علیرغم کاهش استفاده از آن، زغال سنگ منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن از بخش برق است. محققان و برخی شرکت‌های خدماتی در حال پیشرفت در فناوری جذب کربن هستند – و دولت فدرال سرمایه‌گذاری زیادی در پروژه‌های نوآورانه جدید انجام می‌دهد – اما داستان‌های موفقیت تجاری تاکنون کمیاب بوده‌اند.

در همین حال، آنچه از کاهش ناوگان زغال‌سنگ کشور باقی مانده به سرعت در حال پیر شدن است. گسترش سریع ذخیره سازی باد، خورشید و باتری، میزان زغال سنگ مورد نیاز شرکت های برق را حتی در دوره های پر تقاضا کاهش می دهد. و کمبود راه آهن توانایی معادن غربی را برای افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای اضافه ای که ایجاد می شود محدود کرده است.

فیستر گفت: «اگر تقاضا را بهبود ببخشید، مانند پس از همه‌گیری، اما راه‌آهن‌ها نتوانند خود را تنظیم کنند، این همه درآمد از دست رفته است. بعداً دیگر آن زغال سنگ را نمی‌فروشید.»

او گفت که به احتمال زیاد سال جدید برای صنعت زغال سنگ شروع بسیار ناچیزی خواهد داشت. ذخایر زغال سنگ نیروگاه های برق در حال حرکت به سمت زمستان، بالاترین میزان از سال 2020 بوده است. اداره ملی اقیانوسی و جوی پیش بینی می کند که زمستان امسال به طور غیرمعمولی در بیشتر نقاط کشور گرم خواهد بود و سرعت استفاده شرکت های برق از ذخایر خود را کاهش می دهد و کاهش می دهد. کاهش تقاضای زغال سنگ تا سال 2024

با ادامه تعطیلی کارخانه های زغال سنگ، مگر اینکه خریداران جدیدی به جای آنها ظاهر شوند، هزینه تولید و حمل هر تن زغال سنگ وایومینگ افزایش خواهد یافت. فیستر گفت: “شما همه این معادن را دارید که مشتریان کمتر و کمتری را تعقیب می کنند، تعداد کمتر و کمتری تن از آنها خارج می شود.” وی افزود: سوال پیش رو این است که “همه این معادن تا چه زمانی می توانند زنده بمانند؟”