نروژ حفاری نفت را گسترش می دهد و تولید را افزایش می دهد


ترجه آسلند، وزیر انرژی نروژ، این هفته در حالی که 62 مجوز دیگر در مناطق به اصطلاح از پیش تعریف شده به شرکت های نفت و گاز اعطا شد، گفت: «مشاهده چنین علاقه زیادی به فعالیت های اکتشافی بیشتر، بسیار دلگرم کننده است.

این تعداد به طور قابل توجهی بیشتر از سال 2022 است که 47 مجوز اعطا شد. هشت مورد از مجوزهای جدید در دریای بارنتس قرار دارند.

Terje Aasland وزیر نفت و انرژی نروژ است. عکس: regjeringen.no

وی در بیانیه ای تاکید کرد: “این هم برای اشتغال و ایجاد ارزش و هم برای تسهیل نقش نروژ به عنوان تامین کننده انرژی پایدار به اروپا مهم است.”

سخنان وزیر بازتاب تعداد قابل توجهی از اعلام قبلی از سوی وزارت نفت نروژ است.

به نظر می‌رسد این کشور شمال اروپا که خود را قهرمان آب و هوا و محیط زیست می‌داند، تمایلی به درخواست سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی برای توقف فوری حفاری‌های جدید نفت و گاز ندارد.

دکل حفاری در ساحل دریای بارنتس. عکس: Atle Staalesen

تبلیغات

طبق گزارش اداره قفسه نروژ، نروژ در سال های آینده تولید نفت و گاز خود را به بالاترین سطح از سال 2010 افزایش خواهد داد. طبق گزارش سالانه Shelf، اوج تولید در سال 2025 تخمین زده می شود.

در سال 2023، 92 میدانی که در حال حاضر در قفسه نروژ فعال هستند، حدود چهار میلیون بشکه معادل نفت تولید کردند.

تولید رو به رشد با افزایش سرمایه گذاری همراه است.

در این گزارش آمده است: «در مقایسه با پیش‌بینی‌های ارائه شده در The Shelf در سال گذشته، شاهد افزایش نسبتاً زیادی سرمایه‌گذاری برای سال‌های 2023 و 2024 هستیم.

در مجموع 27 پروژه جدید نفت و گاز در حال حاضر در قفسه نروژ در حال توسعه است و 34 حلقه چاه اکتشافی در سال 2023 ساخته شده است.

دریای بارنتس شمالی همچنان اولویت اصلی دولت نروژ است. به گفته آسلند، وزیر نفت، شرکت های نفتی “به طور خاص تشویق می شوند تا فرصت ها را در دریای بارنتز کشف کنند.”

در اواخر سال 2024، میدان یوهان کستبرگ قرار است راه اندازی شود و رشد تولید قابل توجهی برای سال 2025 داشته باشد. اعتقاد بر این است که یوهان کستبرگ و زیرساخت های آن زمینه را برای ایجاد یک استان جدید نفتی قطب شمال آماده می کند. گمان می رود که این میدان به تنهایی 650 میلیون بشکه معادل نفت را در خود جای دهد.