واکنش محافظه‌کارانه، فشار توافق سبز اتحادیه اروپا برای کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها را از بین می‌برد – POLITICO



استراسبورگ – قانون‌گذاران روز چهارشنبه با رد لایحه کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها در کشاورزی، ستون مرکزی توافق سبز کمیسیون اروپا را در رای‌گیری که محافظه‌کاران و گروه‌های کشاورزی را شگفت‌زده کرد، کشتند.

این قانون، مقررات استفاده پایدار (SUR) پس از بیرون آمدن نسخه های رقیب از مرحله بررسی کمیته، قبلاً با مشکل مواجه بود. اما اکثر قانونگذاران انتظار داشتند که این قانون از طریق رای گیری عمومی به پایان برسد و سپس به مرحله بعدی قانونگذاری – توافق بر سر متن نهایی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حرکت کند.

در پایان نمایندگان پارلمان اروپا با 299 رای مخالف، 207 رای موافق و 121 رای ممتنع این لایحه را به طور کامل رد کردند.

سارا وینر، نماینده پارلمان سبز اتریش در اتحادیه اروپا، رهبر پارلمان در پرونده کمیته محیط زیست، گفت: «این روز بسیار سیاهی برای جامعه به عنوان یک کل و برای محیط زیست – و همچنین برای کشاورزان است.

این لایحه که توسط اجرایی اتحادیه اروپا در ژوئیه 2022 پیشنهاد شد، با هدف کاهش استفاده و خطر آفت کش های شیمیایی در اتحادیه اروپا که با افزایش نرخ سرطان و بیماری هایی مانند پارکینسون و همچنین تخریب محیط زیست، از جمله کاهش آفت کش ها مرتبط است، به نصف کاهش داد. حشرات گرده افشان که بدون آنها کشاورزان نمی توانند محصولات کشاورزی کنند.

همچنین جذب روش‌های تصفیه غیرشیمیایی و آفت‌کش‌های بیولوژیکی کمتر سمی را ارتقا داد.

اما این اقدام با مخالفت هماهنگ لابی‌های کشاورزی و تجارت کشاورزی و قانون‌گذاران محافظه‌کار به دلیل نگرانی از اینکه به دوام و رقابت کشاورزان اتحادیه اروپا آسیب می‌زند، مواجه شد.

بزرگترین گروه در پارلمان، حزب راست میانه مردم اروپا، نتیجه را “پر شورگفت: این رد افراط گرایی چپ است.

نوربرت لینز، قانونگذار محافظه‌کار آلمانی گفت: «این نشان می‌دهد که کاهش آفت‌کش‌ها باید با کشاورزان انجام شود و نه علیه آنها».

رای آفت‌کش‌ها نشان‌دهنده یک پوسته بزرگ برای EPP است، زیرا در تلاش است خود را به عنوان قهرمان رای‌دهندگان روستایی در انتخابات سال آینده اروپا معرفی کند.

در اوایل سال جاری، تلاش کرد – و به سختی شکست خورد – قانونی را برای تقویت احیای طبیعت در سراسر بلوک از بین برد. با این حال، مدافعان معامله سبز مجبور بودند برای حفظ این اقدام امتیازات عمده ای به EPP بدهند.

آخر جاده

رای پارلمان پایان راه برای لایحه سموم دفع آفات است که پس از نزدیک به یک سال و نیم مذاکره هرگز به آخرین مرحله مذاکرات نرسید که در آن قوه مجریه، بین دولتی و مقننه اتحادیه اروپا به توافق نهایی دست یافتند.

در یک چرخش غیرمنتظره، گروه‌های جناح چپ، از جمله سبزها و سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، به متن نهایی رای منفی دادند، پس از آن که EPP و دیگر گروه‌های راست با حمایت از یک سری اصلاحات، بسیاری از مفاد لایحه را ضعیف کردند.

وینر تصمیم گرفت متن را برای بازبینی به کمیته محیط زیست ارسال کند، اما این پیشنهاد با 324 رای موافق و 292 رای مخالف شکست خورد.

وینر با ناراحتی گفت: “اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا سود شرکت های بزرگ کشاورزی را به ضرر سلامت کودکان و کره زمین در اولویت قرار داده اند.”

کمیسیون در تئوری همچنان می تواند این پیشنهاد را پس بگیرد و متن جدیدی را پیشنهاد کند. شورای اتحادیه اروپا که سرمایه‌های ملی را گرد هم می‌آورد، می‌تواند به تنهایی به رأی‌گیری ادامه دهد. سپس پارلمان می تواند در مورد موضع شورا رای دهد.

وینر گفت: «اما در این دوره قانونگذاری این اتفاق نخواهد افتاد، به سادگی زمان کافی وجود ندارد. “SUR در این دوره قانونی مرده است.”

به گفته گروه‌های محیط‌زیست و ناظران صنعت، شکست این لایحه به دلیل تلاش‌های لابی‌گری تشدید شده از سوی صنایع کشاورزی شیمیایی صورت می‌گیرد.

“در نهایت!! در نهایت @EUparliament تشخیص می دهد که مقررات #آفت کش ها به خوبی کالیبره شده، غیر واقعی، بدون بودجه… صرفا یک متن ایدئولوژیک ناب بود!” کریستین لمبرت، رئیس گروه کشاورزی اروپایی کوپا، در X.

همچنین به دنبال اعلام کمیسیون اروپا در هفته گذشته مبنی بر تمدید مجوز اتحادیه اروپا برای استفاده از گلایفوسیت کشنده بحث برانگیز علف‌های هرز، پرمصرف‌ترین آفت‌کش در جهان، برای 10 سال دیگر است.

وینر اظهارات قانونگذاران محافظه کار را رد کرد که به عنوان یک سبز، رویکردی افراطی برای کاهش آفت کش ها در پیش گرفته است.

او بخش کشاورزی را متهم کرد که اصلاحیه‌های مجلس را به صورت شبح‌نویسی می‌نویسد که در نهایت این لایحه را تا حدی تضعیف کرد که «بی‌ارزش» شد.

او گفت: “من تمام توانم را گذاشتم… انعطاف پذیری نشان دادم و در نهایت خم شدم و به عقب.” باورم نمی شد که کل متن اینطور زیر پا گذاشته شود.»

بزرگترین گروه صنعت آفت کش اتحادیه اروپا، CropLife Europe، که اعضای آن شامل شرکت هایی مانند Bayer و Syngenta هستند، به درخواست اظهار نظر در مورد اتهامات وینر علیه آن پاسخی ندادند. این گروه گفت که به حمایت از اهداف توافق سبز متعهد است.

این داستان به روز شده است.