اتحادیه اروپا آسیب های زیست محیطی را “مقایسه با اکوکشید” جرم می داند | سیاست سبز



اتحادیه اروپا اولین نهاد بین المللی است که آسیب های زیست محیطی در مقیاس وسیع را «مقایسه با اکوکشن» جرم انگاری می کند.

اواخر روز پنج‌شنبه، قانون‌گذاران با به‌روزرسانی دستورالعمل جرایم زیست‌محیطی اتحادیه موافقت کردند که جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم، از جمله از بین رفتن زیستگاه و قطع درختان غیرقانونی را با مجازات‌های سخت‌تر مجازات می‌کند.

ماری توسن، وکیل فرانسوی و نماینده پارلمان اروپا که ریاست تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جرم‌انگاری اکوکشور را بر عهده دارد، تصمیم را گفت «پایان معافیت از مجازات جنایتکاران محیط زیست را نشان می دهد» و می تواند عصر جدیدی از دعاوی محیط زیستی در اروپا را آغاز کند.

دستورالعمل جرایم زیست محیطی به طور رسمی در بهار تصویب خواهد شد و کشورهای عضو پس از آن دو سال فرصت خواهند داشت تا آن را در قوانین ملی قرار دهند.

اگرچه متن توافق شده به خودی خود شامل کلمه “اکوسید” نیست، اما در مقدمه آن آمده است که قصد دارد “موارد قابل مقایسه با اکوکشید” را جرم انگاری کند. اینها اقداماتی هستند که به اکوسیستم های بزرگ یا مهم، زیستگاه ها یا کیفیت هوا، خاک یا آب آسیب های گسترده، اساسی و غیرقابل برگشت یا طولانی مدت وارد می کنند.

این تعریف دقیقاً دنباله‌ای از تعریفی از اکوسیدها است که توسط یک هیئت بین‌المللی متشکل از کارشناسان حقوقی در سال 2021 ارائه شد. این تعریف عمدتاً در نظر گرفته شده بود که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی از طریق اصلاحیه‌ای در اساسنامه رم – هدف کلیدی بنیاد Stop Ecocide – اتخاذ شود. اکنون به طور فزاینده ای برای قوانین در سطح ملی استفاده می شود. به عنوان مثال، اسکاتلند اخیراً شروع به رایزنی در مورد معرفی اولین قانون اکوکشید در بریتانیا کرد.

قانون تجدید نظر شده اتحادیه اروپا مشخص می کند که چه نوع فعالیت های زیست محیطی تحت پوشش قرار می گیرد. اینها شامل برداشت آب، بازیافت کشتی و آلودگی، معرفی و گسترش گونه های مهاجم بیگانه و تخریب ازن است. اما در مورد ماهیگیری، صادرات زباله های سمی به کشورهای در حال توسعه یا تقلب در بازار کربن چیزی نمی گوید.

داشتن مجوز برای انجام فعالیت های فهرست شده به طور خودکار بهانه ای نخواهد بود. اشخاص و شرکتها در صورتی مرتکب جرم خواهند شد که مجوز مذکور از طریق تقلب یا با فساد، اخاذی یا اجبار و یا نقض الزامات قانونی ماهوی باشد.

قانونگذاران با تعمیم این تعهدات به جرایمی که خارج از مرزهای اتحادیه اروپا از طرف شرکت های اتحادیه اروپا انجام می شود موافقت نکردند، اما تک تک کشورهای عضو می توانند این کار را انجام دهند.

این قانون مجازات های جدیدی را از مجازات های زندان برای افراد تا محرومیت از دسترسی به بودجه عمومی برای شرکت ها در نظر گرفته است. کشورهای عضو همچنین می توانند انتخاب کنند که آیا جریمه هایی را برای شرکت ها بر اساس نسبتی از گردش مالی آنها (تا 5٪ بسته به جرم) یا مبالغ ثابت تا 40 میلیون یورو (35 میلیون پوند) تعیین کنند.

ویرجینیوس سینکویچیوس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور محیط زیست، اقیانوس ها و شیلات، گفت جنایات زیست محیطی جدی، پرسود و در حال افزایش هستند. به عنوان مثال، درآمد سالانه از بازار زباله غیرقانونی در اتحادیه اروپا بین 4 تا 15 میلیارد یورو متغیر است.

سینکویچیوس گفت: «اتحادیه اروپا با قانون جدیدی موافقت کرد که گرانش آنها را به رسمیت می شناسد، به ویژه زمانی که اکوسیستم های بزرگ نابود می شوند. “سلامت ما به وضعیت محیطی که در آن زندگی می کنیم بستگی دارد، بنابراین باید از مجرمانی که مایل به تخریب اکوسیستم ها برای کسب سود هستند، جلوگیری کنیم.”

توسن گفت اتحادیه اروپا اکنون برخی از جاه طلبانه ترین قوانین جهان را تصویب کرده است. در زمینه سیاسی اروپا، این متن نقطه حمایتی برای همه کسانی است که در دادگاه از محیط زیست دفاع می کنند و با معافیت از مجازات شرکت های جنایتکار مبارزه می کنند که اغلب قوانین را زیر پا می گذارند و امروز برای از بین بردن دموکراسی زیست محیطی در اروپا تلاش می کنند.

این توافق پس از ماه‌ها مذاکره بین شورای اروپا، کمیسیون و پارلمان و همچنین کمپین جامعه مدنی صورت گرفت.

جوجو مهتا، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Stop Ecocide International، گفت که قانون به روز شده به کشورهای عضو کمک می کند تا آسیب های زیست محیطی را بسیار جدی تر اتخاذ کنند. «این بسیار مهم است و باید از صمیم قلب ستایش کرد، و ما می‌توانیم از شتاب رو به رشد ابتکار قانون محیط‌کشی ببینیم که دولت‌های اروپایی دیری نخواهند کرد که عمیق‌تر با آن در حوزه‌های قضایی خود درگیر شوند.

“در واقع، من شک ندارم که با این مسیر سفر که به سرعت ایجاد شده است، فقط یک مسئله زمان است که اکوکشید در قوانین کیفری در هر سطحی به رسمیت شناخته شود.”