جان کری به عنوان سفیر ایالات متحده در امور آب و هوایی تعظیم کرد



جان کری، فرستاده ویژه پرزیدنت بایدن در امور آب و هوا، قصد دارد تا بهار از سمت خود کناره گیری کند و به دوره سه ساله خود در یک نقش دیپلماتیک بزرگ که مخصوصاً برای او ایجاد شده بود و با خروج او با آینده نامشخصی مواجه خواهد شد، پایان دهد.

آقای کری 80 ساله از اوایل سال 2021 به عنوان دیپلمات ارشد رئیس جمهور در زمینه تغییرات اقلیمی خدمت کرده است و تلاش می کند تا دولت های سراسر جهان را به شدت کاهش دهند تا انتشار گازهای گلخانه ای را که باعث گرم شدن سیاره می شود، کاهش دهند.

او تیم مذاکره کننده ایالات متحده را از طریق سه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل رهبری کرد و پس از خروج این کشور از توافقنامه آب و هوایی پاریس در دوران دولت ترامپ، مجدداً بر رهبری آمریکا تأکید کرد. آقای کری از همکاری در زمینه گرمایش جهانی بین ایالات متحده و چین، دو بزرگترین آلاینده جهان، در زمان تنش حمایت کرد.

به گفته یکی از آشنایان این دیدار، آقای کری روز چهارشنبه با آقای بایدن در کاخ سفید دیدار کرد تا رئیس جمهور را از قصد خود برای استعفا مطلع کند. این فرد که خواست نامش فاش نشود تا در مورد مسائل پرسنلی صحبت کند، گفت: روز شنبه، کارکنان او در یک جلسه با عجله از تصمیم او مطلع شدند.

آقای کری به کارکنان گفت که قصد دارد در ماه‌های آینده ترک کند. انتظار می رود که او در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 شرکت کند تا به افزایش آگاهی در مورد کار آقای بایدن در زمینه تغییرات آب و هوایی کمک کند. هنوز جانشینی انتخاب نشده است.

وزارت امور خارجه خروج برنامه ریزی شده آقای کری را تایید کرد. کاخ سفید روز شنبه به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد. برنامه های آقای کری اولین بار توسط Axios گزارش شد.

در همین حال، آقای کری قصد دارد هفته آینده در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و همچنین در نشست آژانس بین المللی انرژی در پاریس در فوریه شرکت کند.

آقای کری که سناتور سابق ماساچوست، نامزد دموکرات ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه در زمان پرزیدنت باراک اوباما بود، جایگاه مشهوری را در اجلاس جهانی آب و هوا به ارمغان آورد. پرزیدنت بایدن این نقش را به طور خاص برای آقای کری ایجاد کرد، و همچنین به او کرسی در شورای امنیت ملی در کاخ سفید اعطا شد، که این اولین باری است که یک مقام رسمی در آن نهاد به طور خاص به تغییرات آب و هوایی اختصاص یافته است.

آقای کری که به طور گسترده به عنوان یک جنگجوی خستگی ناپذیر برای اقدامات اقلیمی در نظر گرفته می شود، در تلاش برای بازگرداندن اعتماد به ایالات متحده در مورد تغییرات اقلیمی و متقاعد کردن سایر کشورها برای کمک به جلوگیری از افزایش میانگین دمای کره زمین از بالاتر از 1.5 درجه سانتیگراد به 31 کشور سفر کرد. با سطوح ماقبل صنعتی این آستانه ای است که دانشمندان می گویند فراتر از آن، خطرات گرمایش جهانی – از جمله تشدید سیل، خشکسالی، آتش سوزی و فروپاشی اکوسیستم – به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

انسان‌ها از قرن نوزدهم تاکنون کره زمین را به طور متوسط ​​1.2 درجه سانتیگراد گرم کرده‌اند که عمدتاً با سوزاندن سوخت‌های فسیلی بوده است.

آقای کری نقشی کلیدی در ترغیب بایدن به منظور تعیین هدف تهاجمی‌تر برای انتشار گازهای گلخانه‌ای برای ایالات متحده داشت، کاری که رئیس‌جمهور با وعده کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 تقریباً به نصف انجام داد.

اما کارنامه آقای کری در متقاعد کردن سایر کشورها به اقدام متفاوت بود.

بیش از 30 کشور پیش از اجلاس آب و هوای سازمان ملل متحد در گلاسکو، اسکاتلند در سال 2021، توافق کردند که اهداف اقلیمی خود را تقویت کنند، واقعیتی که تا حد زیادی مدیون تلاش‌های دیپلماتیک آقای کری است. با این حال، توانایی او برای جابجایی چین، بزرگترین آلوده کننده آب و هوا، اغلب دچار تزلزل شد.

در ماه نوامبر، ایالات متحده و چین توافق کردند که به طور مشترک با گرمایش جهانی با افزایش انرژی های بادی، خورشیدی و سایر انرژی های تجدید پذیر با هدف جایگزین کردن سوخت های فسیلی مقابله کنند. این توافق مهم بود و پس از سال ها دیپلماسی بین آقای کری و همتای چینی اش شی ژنهوا به هم رسید. با این حال، چین از قول چین مبنی بر کنار گذاشتن تدریجی استفاده سنگین زغال سنگ، کثیف ترین سوخت فسیلی، یا توقف مجوز و ساخت نیروگاه های جدید زغال سوز کوتاهی کرد.

تصمیم آقای کری برای کناره‌گیری پس از اعلام آقای ژی مبنی بر بازنشستگی او صورت گرفت و این نگرانی‌ها را در مورد اینکه بعد از رفتن دو نفر که به‌ویژه مشتاق همکاری هستند، چگونه خواهد بود، ایجاد کرد.

ال گور معاون سابق رئیس جمهور در بیانیه ای روز شنبه کار آقای کری در زمینه تغییرات آب و هوایی را “قهرمانی” خواند. اما آینده نقش فرستاده آب و هوا در ایالات متحده نامشخص است.

آقای کری در زمان منصوب شدن مشمول تایید سنا نبود، واقعیتی که خشم برخی جمهوری خواهان را برانگیخت. بر اساس یک ماده لایحه هزینه در سال 2022، همه سمت های جدید فرستاده ویژه که به وزیر امور خارجه گزارش می دهند باید تایید سنا را کسب کنند.

قانونگذاران جمهوری خواه از نقش آقای کری انتقاد کرده و گفته اند که او با مذاکره با چین، ایالات متحده را تضعیف می کند. جمهوری خواهان در یک جلسه استماع کنگره در سال گذشته، آقای کری را به پرواز با هواپیماهای شخصی متهم کردند. آقای کری آن را یک دروغ «احمقانه» خواند و گفت که در حالی که همسرش صاحب یک جت است، او در نقش خود به عنوان فرستاده آب و هوا از آن استفاده نکرده است.