چرا تسلاهای توتالد در ایالات متحده به طور مرموزی در اوکراین تناسخ پیدا می کنند؟



جنگ حتی گاهی اوقات با افزایش قیمت بنزین و جذاب‌تر کردن وسایل برقی برای رانندگان، کسب و کار رستاخیز خودروهای برقی اوکراین را تقویت کرده است. به گفته ولودیمیر ایوانوف، رئیس ارتباطات نیسان موتور اوکراین، اوکراین یک شبکه شارژ عمومی از حدود 11000 شارژر دارد – این تعداد بیشتر از ایالت نیویورک و دو برابر تعداد در همسایه لهستان است. از سال 2018، دولت اوکراین اکثر مالیات ها و عوارض گمرکی واردات خودروهای برقی مستعمل را حذف کرده است. در ایالات متحده، وسایل نقلیه الکتریکی معمولاً گران هستند و راننده‌های متوسط ​​خودروهای برقی هنوز هم یک مرد صاحب خانه با درآمد بالا هستند. خرابی های آمریکای شمالی، مشوق های خودروهای برقی اوکراین و قیمت نسبتاً پایین برق آن تصویر متفاوتی را ایجاد کرده است.

مالاخوفسکی می‌گوید: «اینجا یک شوخی وجود دارد که همه مردم فقیر ماشین‌های برقی می‌رانند و همه ثروتمندان ماشین‌های بنزینی سوار می‌شوند. تسلا یک خودروی معمولی و محبوب است زیرا از نظر تعمیر و نگهداری بسیار ارزان است.

هانس اریک ملین، رئیس Circular Energy Storage، یک شرکت مشاوره مستقر در بریتانیا که جریان بین‌المللی خودروهای الکتریکی و باتری‌های مستعمل را ردیابی می‌کند، می‌گوید این یک پیشرفت نسبتاً اخیر است. او چند سال پیش پس از اینکه متوجه تبلیغات نیسان لیفز در سایت‌های حراج فهرست‌شده به زبان اوکراینی شد تا انگلیسی، شروع به تماشای بازار اوکراین کرد. در آن زمان، لیف، پیشگام در میان خودروهای برقی، اساساً تنها خودرویی بود که به اندازه کافی برای توسعه یک بازار کارکرده سالم وجود داشت. با گذشت زمان، ناوگان برقی اوکراین رشد کرد تا طیف کاملی از خودروهای برقی فروخته شده در سراسر جهان، از جمله تسلاس را در بر بگیرد، زیرا خودروهای بیشتری به جاده ها آمدند و پیر شدند و یا تصادف کردند.

ملین مشکوک بود که رونق خودروهای برقی اوکراین با جنگ پایان خواهد یافت. او می گوید: «کاملاً اشتباه کردم. بر اساس داده های گردآوری شده توسط موسسه تحقیقات بازار خودرو، یک گروه تحقیقاتی و حمایتی اوکراینی، تا تابستان امسال، ناوگان خودروهای برقی اوکراین از ژوئیه 2021 دو برابر شده و به 64312 نفر رسیده است.

رومن تیچنکو، ا یک کارگر 25 ساله فناوری اطلاعات که در کیف زندگی می کند، سپتامبر گذشته به این نتیجه رسید که از قبض ماهیانه 400 دلاری بنزین جیپ خود خسته شده است. دوستان خودروهای برقی مستعمل و آسیب دیده را در یک وب سایت حراج آنلاین به نام Copart، یک فروشنده عمومی خودرو مستقر در ایالات متحده با 200 مکان در سراسر جهان، خریداری کرده بودند. او وارد شد و 24000 دلار برای یک تسلا مدل Y خاکستری 2021 خرج کرد که ضربه محکمی به سمت سرنشین خود در دالاس، تگزاس وارد کرده بود. سپر آن تقریباً به طور کامل جدا شده بود. کاپوتش چادر زده بود. برخی از ایربگ های آن باز شده بود.

آن تگزاس مدل Y احتمالاً توسط یک بیمه گر اعلام شده است. از آنجا، احتمالاً به یک حراجی نجات در ایالات متحده منتقل شد، جایی که صادرکنندگان مجاز، مغازه‌های نجات و تعمیرکاران سعی کردند بفهمند چقدر ارزش می‌توانند از لاشه خارج کنند. برنده، یا شاید خود بیمه‌گر، خودرو را در Copart فهرست کرد، که آن را در دسترس هر کسی در سراسر جهان که خواهان تسلا شکسته شده بود و مایل به پرداخت هزینه حمل و نقل بود، قرار داد.

تسلا مدل Y رومن تیچنکو در یک تعمیرگاه اوکراینی اصلاح می شود.

با حسن نیت از رومن تیچنکو

اگر تایچنکو تسلا تگزاسی را خودش به اوکراین نیاورده بود، به هر حال توسط شخصی که به طور حرفه ای خودروها را به کشورهایی مانند اوکراین می چرخاند، شانس زیادی داشت که به آنجا ارسال شود. این صادرکنندگان به دنبال لاشه‌هایی هستند که بالقوه ارزش بیشتری از ارزش قراضه‌شان دارند، اما به اندازه‌ای کم هستند که تعمیر و فروش مجدد گران آمریکا منطقی نباشد. برخی خودروها را مستقیماً به تعمیرکاران اوکراینی می‌فرستند و هزینه تعمیر را پرداخت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر خودروهای آسیب‌دیده را وارد می‌کنند و آنها را برای فروش به خریداران اوکراینی فهرست می‌کنند تا خودشان متوجه شوند.

یک خودروی آسیب دیده آمریکای شمالی بین یک تا پنج ماه طول می کشد تا به بندر نزدیک برسد. قبل از جنگ، اتومبیل های شکسته به سمت بندر اودسا اوکراین در دریای سیاه حرکت کردند. از زمانی که روسیه در سال 2022 حمله کرد، آنها از طریق کلایپدا در لیتوانی در دریای بالتیک یا کوپر در اسلوونی در دریای آدریاتیک می آیند و با کامیون به اوکراین آورده می شوند. مغازه ای مانند مالاخوفسکی می تواند تسلا را در جایی بین یک هفته تا یک سال، بسته به آسیب، تعمیر کند.