ایالت واشنگتن اولین ایالتی خواهد بود که سرب را در ظروف آشپزی ممنوع می کند


دیروز، جی اینسلی، فرماندار ایالت واشنگتن، قانون سرب در ظروف آشپزی را امضا کرد، اولین لایحه در ایالات متحده برای ممنوعیت سرب سمی در قابلمه ها و تابه ها و سایر ظروف پخت و پز.


این لایحه تولید یا فروش ظروف آشپزی یا اجزای مرتبط با آن را که حاوی بیش از 5 قسمت در میلیون (ppm) سرب هستند تا سال 2026 ممنوع می کند. دانشمندان توافق دارند که سطح امنی از قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد. کودکان به ویژه آسیب پذیر هستند و سرب با مشکلات رشد، مشکلات رفتاری، ضریب هوشی پایین، مشکلات یادگیری، فشار خون بالا و آسیب کلیوی مرتبط است.

مگان لیو، مدیر علم و سیاست برای آینده عاری از سموم، در بیانیه ای گفت: “ما از اینکه قانونگذار ایالتی و فرماندار اینسلی برای محافظت از آسیب پذیرترین جمعیت ها، سرب را در ظروف پخت و پز ممنوع کرده اند، هیجان زده هستیم.” ما به طور مستقیم شاهد سطوح بالای ظروف آشپزی آلوده کننده سرب در جوامع در کینگ کانتی بوده ایم، و این تکان دهنده است که هنوز هم می توان سرب آسیب رسان به مغز را در ظروف آشپزی یافت.

این لایحه که توسط نماینده Gerry Pollet (D-46) حمایت می‌شود، پس از آزمایش‌های آینده بدون سموم در سال‌های 2022 تا 2023 منتشر شد که سطوح بالایی از سرب را در قابلمه‌ها، تابه‌ها و زودپزها نشان داد. برخی از محصولات حاوی بیش از 1600 پی پی ام سرب بودند.

محققان سرب را در انواع محصولات پخت و پز پیدا کرده‌اند، اما این موضوع به‌ویژه برای محصولات وارداتی از کشورهایی با مقررات ضعیف‌تر مشکل‌ساز است. بر اساس داده های 2016-2020، وزارت بهداشت ایالت واشنگتن دریافت که کودکانی که از افغانستان مهاجرت کرده اند، سطح سرب خون بالاتری نسبت به سایر کودکان در این ایالت دارند. در حالی که منابع دیگری برای قرار گرفتن در معرض سرب وجود دارد – از جمله برخی ادویه ها، لوازم آرایشی و جواهرات – آزمایش بدون سموم آینده نشان داد که ظروف آشپزی آلومینیومی و برنجی افغانستان حاوی سطوح بالایی از سرب هستند.

ما واقعاً از نتیجه این جلسه قانونگذاری خرسندیم. این نقطه اوج سال‌ها کار تحقیقاتی و مشارکت با جامعه است. “حتی قرار گرفتن در معرض کوچک می تواند باعث مشکلات جدی و دائمی سلامتی شود. افراد کم درآمد، مهاجر و پناهنده و رنگین پوستان در معرض خطر مسمومیت با سرب هستند.