رئیس بانک جهانی آجی بانگا به تغییرات آب و هوایی می پردازد



سال‌هاست که سران کشورها و دولت‌ها، دانشگاهیان و کارشناسان توسعه از بانک جهانی می‌خواهند تا در مبارزه با تغییرات آب و هوایی رهبری کند.

آنها می گویند برای مدت طولانی، وام دهنده بین المللی تهدیدات فزاینده ناشی از افزایش دما و سطح آب دریاها را نادیده گرفته بود، با اعطای وام به کشورهای در حال توسعه که با بلایای اقلیمی دست و پنجه نرم می کنند، بسیار محافظه کار بود و پول زیادی را برای حمایت از سوخت های فسیلی، سوزاندن آنها، صرف کرد. به طور خطرناکی سیاره را گرم می کند.

میا موتلی، نخست وزیر باربادوس، رهبری این اتهام را برعهده داشت و دستور کار اصلاحات معروف به ابتکار بریج تاون را به اجرا درآورد و دیگران از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را برای پیوستن به او دعوت کرد.

در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در دبی، که از 30 نوامبر آغاز شد و تا 12 دسامبر ادامه داشت، واضح است که تغییرات زیادی در بانک جهانی وجود دارد.

آجی بانگا، 64 ساله، مدیر اجرایی سابق مسترکارت، در ماه ژوئن ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. او جایگزین دیوید مالپاس شد که توسط پرزیدنت ترامپ نامزد شد و پس از اینکه در مصاحبه ای زنده با نیویورک تایمز مورد انتقاد قرار گرفت، به دلیل مخالفت با علم تغییرات اقلیمی از سمت خود کنار رفت.

و در حالی که بانک جهانی آن نوع اصلاحات اساسی را که توسط سرسخت ترین منتقدان پیش بینی شده بود، ایجاد نکرده است، آقای بانگا، یک آمریکایی هندی الاصل، طی شش ماه گذشته مجموعه ای از تغییرات را ایجاد کرده است که به گفته او با هدف رسیدگی به آب و هوا انجام شده است. بحران

با گرم شدن کره زمین و طوفان، و خشکسالی، آتش سوزی و سیل شدیدتر، کشورهای فقیر در نقطه دشواری قرار دارند. آنها مستاصل به دنبال بودجه برای بهبودی از بلایای آب و هوایی هستند، در حالی که برای آماده شدن برای فاجعه بعدی نیز گرسنه پول هستند. آنها غرق در بدهی هستند، با این حال نیاز به سرمایه گذاری در انتقال از سوخت های فسیلی دارند تا بتوانند انتشار گازهای گلخانه ای را که سیاره را گرم می کند و در وهله اول خسارات زیادی ایجاد می کند، کاهش دهند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین متهم شده است که به اندازه کافی برای کمک به کشورها برای سازگاری با تغییرات اقلیمی و تحمیل بدهی به کشورهای فقیر انجام نمی‌دهد و تغییراتی جزئی ایجاد کرده است. اما، در زمان آقای بانگا، بانک جهانی به کارهای آب و هوایی خود متمایل شده است.

تنها چند هفته پس از به دست گرفتن او، این بانک گفت که پرداخت بدهی و بهره را برای کشورهای آسیب دیده از بلایای طبیعی، از جمله طوفان ها و آتش سوزی های جنگلی که به دلیل گرم شدن کره زمین بدتر شده اند، متوقف می کند.

اکنون 45 درصد از وام های بانک به پروژه های مرتبط با اقلیم از جمله ساخت و سازهای جدید انرژی های تجدیدپذیر اختصاص می یابد که نسبت به 36 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

بانک جهانی به طور آزمایشی تلاش های جدیدی را برای کاهش انتشار گاز متان و کمک به کشورهای فقیر در ایجاد بازارهای پاسخگو برای اعتبارات کربن انجام می دهد.

این بانک موافقت کرد که به عنوان خانه یک صندوق جدید به اصطلاح ضرر و زیان خدمت کند که پول را بین کشورهای فقیری که به دلیل بلایای آب و هوایی متحمل خسارات غیرقابل جبران شده اند توزیع می کند.

و آقای بانگا برای ساده‌سازی یک سازمان بوروکراتیک و بی‌حرکت کار می‌کند و آن را به حرکت سریع‌تر و تاکید بر همکاری تحت فشار قرار می‌دهد.

آقای بانگا در مصاحبه ای گفت: «اینها همه چیز معقولی است. واقعیت این است که ما باید چشم اندازی داشته باشیم که از گذشته بازتعریف شده باشد و شامل رسیدگی به بحران های جهانی و داشتن سیاره ای قابل زیست باشد.

ناظران خارجی تاکنون به طور گسترده از آقای بانگا حمایت کرده اند.

هیلن میروویچ، رئیس تغییرات اقلیمی در IDB Invest، یک بانک توسعه، گفت: «آجی تلاش می‌کند تا آب و هوا و کاهش آسیب‌پذیری را در سرتاسر جهان در کانون توجه قرار دهد. “تعهدات و همکاری و آزمایش های زیادی در حال انجام است.

هانس پیتر لانکس، مدیر عامل ODI، یک سازمان تحقیقاتی در امور جهانی، تا چند سال پیش در بانک جهانی کار می کرد و گفت که این موسسه تحت مدیریت آقای بانگا تغییر کرده است.

او گفت: «اگر با کسی در بانک جهانی صحبت کنید، فضا به شدت تغییر کرده است. “کل حس هدف تغییر کرده است.”

به نظر می رسد که آقای بانگا با خانم موتلی از باربادوس پیوند برقرار کرده است. این دو برای اولین بار در اوایل امسال در سالن فرودگاهی در لندن ملاقات کردند. آنها بر سر عشق مشترک به کریکت، ورزشی محبوب در هر دو کشور تولدشان، پیوند خوردند و خانم موتلی دیدگاه خود را در مورد چگونگی تغییر بانک بیان کرد. از آن زمان، آنها دوستانه شده اند و چندین بار با هم ظاهر شده اند، از جمله در یک رویداد نیویورک تایمز در ماه سپتامبر.

آویناش پرساود، فرستاده آب و هوای باربادوس، گفت: «ما آنقدر اذیت نشده‌ایم که آیا این بریج‌تاون نامیده می‌شود یا نه. “این مجموعه ای از ایده ها است. این یک چشم انداز مالی است. و من می گویم پیروزی 2023 این بود که این سیستم مالی جدید آب و هوایی پدیدار شد.

با این حال، آقای بانگا تنها کارهای زیادی می تواند انجام دهد. در پایان روز، بانک جهانی توسط سهامدارانش اداره می شود: ایالات متحده، چین، آلمان، فرانسه، ژاپن و سایر اقتصادهای بزرگ.

بدون موافقت این کشورها با سرمایه بیشتر و پذیرش ریسک بیشتر، بانک در میزان پولی که می تواند برای کشورهای در حال توسعه که سعی در سازگاری با تغییرات آب و هوایی دارند در دسترس قرار دهد محدود خواهد شد.

اعطای وام سوخت های فسیلی توسط بانک کاهش یافته است، اما همچنان که بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دنبال رشد اقتصادی از طریق پروژه های جدید نفت و گاز هستند، همچنان ادامه دارد.

مانیش باپنا، مدیر اجرایی شورای دفاع از منابع طبیعی گفت: «میوه آسان و کم آویزان در حال چیدن است. “اکنون این میوه بزرگتری است که باید برای آن بازی کنیم.”

سهامداران عمده این بانک نشان نداده اند که برای افزایش شدید سهم کلی خود آمادگی دارند. اما آقای بانگا گفته است که تا کنون سهامداران بزرگ از تاکید جدید بر اقلیم حمایت کرده اند.

“در حال حاضر، من نمی توانم از هیئت مدیره در مورد این نوع چیزها شکایت کنم،آقای بنگا گفت.

بانک جهانی هنوز در ماه‌های آینده با چالش‌های زیادی مواجه است. نرخ های بهره بالا همچنان وام دهی را گران می کند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه. تنش ها بر سر نقش چین، که سهامدار اصلی و همچنین وام گیرنده اصلی این بانک است، همچنان ادامه دارد. و با بیش از 10000 پرسنل پراکنده در 170 کشور، اصلاح بوروکراسی ریشه دار همچنان یک چالش است.

آقای لانکس گفت: «شما باید مدل کسب و کار مؤسسه را تغییر دهید تا به چالشی در این اندازه پاسخ دهید». “این یک دستور بلند خواهد بود.”