بانک آمریکا متعهد شد که تامین مالی زغال سنگ را متوقف کند. اکنون در حال عقب نشینی است.



دو سال پیش، بانک آمریکا از فعالان آب و هوا تقدیر کرد زیرا گفت که دیگر معادن زغال‌سنگ جدید، نیروگاه‌های زغال‌سوز یا پروژه‌های حفاری قطب شمال را به دلیل ضرری که بر محیط‌زیست وارد می‌کنند، تامین مالی نمی‌کند.

آخرین سیاست محیطی و ریسک اجتماعی بانک از این تعهدات تخطی کرد. این خط‌مشی که در ماه دسامبر به‌روزرسانی شد، می‌گوید که چنین پروژه‌هایی در عوض مشمول «تحقیقات لازم» خواهند شد.

تغییر بانک آمریکا به دنبال تشدید واکنش قانونگذاران جمهوری خواه علیه شرکت هایی است که عوامل محیطی و اجتماعی را در عملیات خود در نظر می گیرند. به ویژه وال استریت به دلیل آنچه که برخی جمهوری خواهان آن را «سرمایه داری بیدار» می نامند، مورد انتقاد قرار گرفته است، کمپینی که بانک ها را به جنگ های فرهنگی گسترده تر کشانده است.

ایالت هایی از جمله تگزاس و ویرجینیای غربی مقررات مالی را تصویب کرده اند که برای جلوگیری از تلاش ها برای ممانعت از دسترسی شرکت های سوخت فسیلی به خدمات بانکی طراحی شده است. در نیوهمپشایر، قانونگذاران ایالتی به دنبال جرم انگاری اصل تجاری شناخته شده به عنوان ESG، مخفف محیط زیست، اجتماعی و حکومت هستند.

این اقدامات باعث ایجاد آرامش در دنیای ESG شده است. سال گذشته، سرمایه‌گذاران بزرگ از صندوق‌های متمرکز بر پایداری با نرخ بی‌سابقه‌ای بیرون کشیدند، زیرا در میان انتقاد محافظه‌کاران از این بخش دوری کردند. لری فینک، مدیر اجرایی شرکت مدیریت دارایی BlackRock و زمانی یکی از حامیان برجسته ESG بود، ژوئن گذشته گفت که استفاده از این اصطلاح را متوقف کرده است زیرا بیش از حد سیاسی شده است.

بانک آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشتریان یا معاملاتی که ریسک‌های بیشتری را به همراه دارند، از طریق یک فرآیند بررسی دقیق شامل بررسی ریسک در سطوح ارشد ادامه خواهند داد.

در اواخر سال 2021، سیاست بانک اعلام کرد که “مستقیماً معادن زغال سنگ حرارتی جدید یا توسعه معادن موجود” یا “فعالیت‌های اکتشاف یا تولید نفت در قطب شمال را تامین مالی نخواهد کرد.” همچنین «مستقیماً برای ساخت یا توسعه نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال‌سنگ، از جمله تأمین مالی مجدد نیروگاه‌هایی که اخیراً ساخته شده‌اند، تأمین مالی نمی‌کند» مگر اینکه این تأسیسات از جذب کربن یا فناوری مشابه استفاده کنند.

این زبان از خط مشی به روز شده خود حذف شده است.

حتی در حالی که این بانک تعهدات خود را لغو می کند، این بانک همچنان می گوید که زغال سنگ، یکی از عوامل اصلی گرم شدن کره زمین، با افزایش تلاش های جهان برای مقابله با بحران آب و هوا با “چالش های مهمی” روبرو شد. علاوه بر این، بانک آمریکا می گوید که “منطقه قطبی یک منطقه منحصر به فرد است که باید ملاحظات خاصی از جمله ملاحظات دریایی و حیات وحش، اکوسیستم شکننده و حقوق مردمان بومی را در نظر گرفت.”

این بانک از ارائه جزئیات در مورد آنچه که بررسی ریسک آن شامل می شود خودداری کرد.

تغییرات بحث برانگیز دیگری نیز رخ داده است. در ماه نوامبر، جی پی مورگان چیس در گزارش سالانه آب و هوایی خود اعلام کرد که در حال بازنگری در هدف کاهش انتشار نفت و گاز است که سرمایه‌گذاری انرژی آن را هدایت کرده بود و در حال اتخاذ یک هدف جدید «ترکیب انرژی» است که تأمین مالی پروژه‌های انرژی پاک را در نظر می‌گیرد.

گروه های زیست محیطی از این تغییر انتقاد کردند و گفتند که جی پی مورگان اهداف قبلی خود را مبهم می کند.

در بیانیه ای، جی پی مورگان در آن زمان گفت که هدف اصلاح شده آن تشخیص داده است که «تمرکز منحصر به فرد بر روی سوخت های فسیلی با موفقیت به انتقال ضروری سیستم انرژی جهانی دست نخواهد یافت».

درگیری های جهانی در اروپا و خاورمیانه نیز تمرکز بانک ها را فراتر از ESG سوق می دهد جین فریزر، مدیر اجرایی سیتی گروپ، در کنفرانس اخیر در عربستان سعودی گفت که تنش ها بانک ها را وادار می کند تا امنیت انرژی را در اولویت قرار دهند. حامیان امنیت انرژی تمایل دارند تولید بی وقفه انرژی را بر نگرانی های زیست محیطی ترجیح دهند.

خانم فریزر گفت: «یک «S» جدید در ESG وجود دارد که امنیت است – خواه امنیت غذایی، امنیت انرژی، دفاع، امنیت مالی باشد. “این قطعا موضوعی است که همه مدیران اجرایی در سراسر جهان درباره آن صحبت می کنند.”

حتی قبل از آخرین تغییرات، منابع مالی زیادی به شرکت های زغال سنگ، نفت و گاز سرازیر می شد. بر اساس آمار گروهی از سازمان های مدافع که به سوابق بانک ها در زمینه آب و هوا نگاه می کنند، در سال 2022، تامین مالی سوخت های فسیلی از 60 بانک بزرگ جهان به 669 میلیارد دلار رسید.

در هفت سال پس از توافقنامه تاریخی پاریس در سال 2015، که در آن تقریباً همه کشورهای جهان موافقت کردند انتشار گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده سیاره را کاهش دهند، همان بانک‌ها حدود 5.5 تریلیون دلار برای صنعت سوخت‌های فسیلی تأمین مالی کردند. آمار

انتشارات ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی برای انرژی، بزرگترین محرک تغییرات آب و هوایی جهانی است. آژانس بین‌المللی انرژی، آژانس انرژی پیشرو در جهان، گفته است که کشورهای جهان اگر می‌خواهند از فاجعه‌بارترین اثرات تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری کنند، باید فوراً تأیید نیروگاه‌های جدید زغال‌سوز و میادین جدید نفت و گاز را متوقف کنند.

برای حامیان محیط زیست، عقب نشینی بانک ها اثراتی فراتر از خود تامین مالی دارد. لوسی پینسون، مدیر Reclaim Finance، یک سازمان غیرانتفاعی که استراتژی‌های آب و هوایی شرکت‌های سوخت فسیلی را بررسی می‌کند، گفت: این یک سیگنال بسیار بد می‌فرستد. او گفت: «بانک آمریکا در حال ارسال پیامی به مشتریان خود است مبنی بر اینکه خرید دارایی‌های جدید سوخت فسیلی اشکالی ندارد. ما باید توسعه چنین دارایی‌هایی را سال‌ها پیش متوقف می‌کردیم.»